koppeling TE20

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
simon

koppeling TE20

Bericht door simon »

Hallo allemaal,
wanneer mijn TEF in een versnelling zit, krijg je hem moeilijk terug ontkoppeld. Dat zou ik graag oplossen, aangezien dit me gevaarlijk lijkt.
Ik heb de koppeling reeds proberen afstellen via de regelmoeren die uitwendig aan het pedaal bevestigd zijn. Dit loste het probleem niet op.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Zou het probleem bij de pressure plate of de clutch disk liggen?
Of zou het toch aan de afregeling liggen?

dank bij voorbaat,
Simon
Ferguson TEF 20 1953

MauJF

Re: koppeling TE20

Bericht door MauJF »

Hallo

Heeft dit niet te maken met niet voldoende ingetrapt houden van het koppelingspedaal.

Dit probleem wat jij beschrijft heb ik afgelopen zondag ook gehad met ploegen op de akker, op sommige moment kreeg ik de pook NIET uit de 1e versenelling. Dus niet altijd.

Groet, Maurice
Ferguson P3 , Ferguson ploeg 2 schaar rondgaand , Ferguson 35X.

simon

Bericht door simon »

Nee, ik duw het pedaal volledig in wanneer ik ontkoppel.
Ik vroeg me af of ik de tractor open moet gooien of dit probleem opgelost kan worden met de regelschroeven.

groeten,
simon
Ferguson TEF 20 1953

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Waarscheinlijk heb je dan olie/vet op de koppeling plaat zitten. Wil hij ook iets doorrijden als je ontkoppelt? Lekt hij ook olie in het midden van de trekker? er zit onder het koppelings huis een gatje met een borgpen er in om het gat los te houden misschien dat deze ook verstopt zit.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

simon

Bericht door simon »

Hij lekt wel een beetje olie in het midden, ja.
Moet ik dan dan die borgpen losmaken zodat de olie uit dat gaatje kan lopen? Loopt dit weg dan uit het koppelingshuis?
Ferguson TEF 20 1953

hans eshuis

hoi

Als een dicht gatje de oorzaak is van het vet worden van de koppelingsplaat is het kwaad al gedaan. Waar de olie uitlekt hoort een borgpentje doordat deze (los)rammelt blijft het gatje los.

Het mooiste is natuurlijk om de trekker te splitsen en de keringen te vernieuwen en eventuweel de koppelings plaat of die in de vaatwasmachine doen.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

simon

Bericht door simon »

Ik heb gezien dat het gaatje vrij is, er zit geen borgpen in.
Dan zal er niks anders opzitten dan de tractor in twee te splitsen.

grtz simon
Ferguson TEF 20 1953

Symen

Bericht door Symen »

Zie "veel gestelde vragen" voor het splitsen van je (uw) TEF.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

simon

Bericht door simon »

Bedankt, ik heb die uitleg gelezen en die zal zeker nuttig zijn. Ik heb er gelezen dat best ook een aantal keerringen vervangen worden als hij toch gesplitst is.
Op deze link: http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_058.pdf
geeft nummer 8 een dichtring aan. wordt met de keerring van de
krukaszijde deze ring bedoeld? Is dit dan dezelfde als nummer 39 uit deze link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_150.pdf
De keerring aan de zijde van de versnellingsbak is dan waarschijnlijk
nummer 7 uit volgende link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_052.pdf, of ben ik
verkeerd?
De druklager en het toplagertje, zijn deze nummer 3 en 8 in volgende link:
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_052.pdf ?

groeten,
Simon
Laatst gewijzigd door simon op za 01 sep 2012 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferguson TEF 20 1953

hans eshuis

hoi

Bij de eerste pagina ben je mis dat is een benzine motor blok.

pagina 150 is nr 39 de krukaskering

van de versnellings bak is nr 7 de kering en 3 de druklager
De lager van het vliegwiel staat er zo niet op, is overgens een gangbare lager die je overal kunt kopen.

Als je hem in 2e hebt wort je alles wel duidelijk.

mvg hans eshuis

simon

Bericht door simon »

Een paar dagen geleden heb ik eindelijk tijd gevonden om dit probleem op te lossen.
Tractor in twee gesplitst en koppelingsplaat bekeken. De druklager heb ik laten zitten, deze bleek nog niet veel speling te hebben.
De koppelingsplaat bleek gewoon aan de vliegwielzijde vast te kleven, wat verklaart waarom hij moeilijk uit versnelling te halen was.
Na reinigen van de plaat en terug in elkaar steken was het probleem opgelost. Toch een mooie dag werk aan gehad met twee.
Ferguson TEF 20 1953

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Simon,

Kleven komt meestal door olie lekkage. Als je niet de lekkende keerring hebt vervangen, komt het probleem weer terug.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

simon

Bericht door simon »

Hey,

als er een keerring belangrijk is is het die aan vliegwielzijde? Ik zal voorlopig zien hoe ver ik kom, wanneer het nodig blijkt splits ik hem opnieuw en vervang ik direct ook de koppelingsplaat gezien die ook niet meer helemaal perfect was.

groeten,
Simon
Laatst gewijzigd door simon op di 27 aug 2013 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ferguson TEF 20 1953

wpee

Bericht door wpee »

Ik heb hetzelfde gehad, motorolie loopt langs het vliegwiel weg, in principe komt dat niet op de koppelingsplaten.
Olie van de versnellingsbak loopt via de priseas precies tussen de platen.
Alle keerringen aan bakzijde vervangen bracht 7 jaar geleden de oplossing.

Wim

Plaats reactie