Banden zelf wisselen
Moderators: Tony, fergie, admin
Banden zelf wisselen
Iets verder op een goed adresje gelezen voor banden in duitsland.
Is het te doen om bandjes zelf te wisselen, of is het verstandiger om naar een autobedrijf oid te gaan (als de velg idd op zo'n apparaat past?). Wil allereerst de voorbandjes (met binnenband) doen. Wil als de band er af is meteen de velgen lakken (of handiger eerst de band te wisselen ivm beschadigen).
Heb dit nog nooit gedaan geprobeerd is dit zelf te doen? Zo ja hoe en met welk gereedschap bandenlichten enz.
Gr. Rene
Is het te doen om bandjes zelf te wisselen, of is het verstandiger om naar een autobedrijf oid te gaan (als de velg idd op zo'n apparaat past?). Wil allereerst de voorbandjes (met binnenband) doen. Wil als de band er af is meteen de velgen lakken (of handiger eerst de band te wisselen ivm beschadigen).
Heb dit nog nooit gedaan geprobeerd is dit zelf te doen? Zo ja hoe en met welk gereedschap bandenlichten enz.
Gr. Rene
****MF30****
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello René (ook een é ?),
Een gewoon autobedrijf heeft een apparaat dat hoogop de voorbanden kan doen. De achterwielen zul je dan toch bij een banden zaak moeten laten doen.
Zelf doen is prima mogelijk, het kost alleen een paar uut en een beetje zweet !. Het er af halen is het ergst. De oude banden zijn meestal door roest vrij vast verbonden met de velg en dus kost het veel moeite die van elkaar afscheid te doen nemen. Laat eerst de band leeg lopen door het ventiel er helemaal uit te draaien. Daar bestaan dopjes en sleuteltjes voor, die kosten een paar kwartjes tot een paar euro. Als je die koopt vraag dan meteen een pot banden montage vet, dat maakt het 100% makkelijker bij het monteren. Vervolgens sla je een dikke koud (steen) bijtel tussen de velgrand en de band. Doe dat rondom om de 5 cm. Ga niet met de bijtel onder een hoek zodat die vanzelf rond gaat, daar beschadig je de velg mee. Vervolgens met een breekijzer proberen de band los te wippen. Als het helemaal niet wil kun je er met een andere trekker eens over heen rijden (alleen over de band, dus goed mikken) of eventueel er een op parkeren. Als je eenmaal een begin hebt is het meestal zo klaar.
Bij het er op en af halen is het belangrijk de hiel van de band in de "kuil" van de velg te drukken tegenover de plaats waar je bezig bent dus je heebt meestal 2 mensen nodig. Voor je de nieuwe banden monteerd de rand mooi glad maken met staal borstel en schuurpapier, even een lik verf er op en de band en velg vervolgens goed invetten met montage vet. mocht je dat vet niet te pakken kunnen krijgen werkt groene zeep ook.
Groetjes,
René.
Een gewoon autobedrijf heeft een apparaat dat hoogop de voorbanden kan doen. De achterwielen zul je dan toch bij een banden zaak moeten laten doen.
Zelf doen is prima mogelijk, het kost alleen een paar uut en een beetje zweet !. Het er af halen is het ergst. De oude banden zijn meestal door roest vrij vast verbonden met de velg en dus kost het veel moeite die van elkaar afscheid te doen nemen. Laat eerst de band leeg lopen door het ventiel er helemaal uit te draaien. Daar bestaan dopjes en sleuteltjes voor, die kosten een paar kwartjes tot een paar euro. Als je die koopt vraag dan meteen een pot banden montage vet, dat maakt het 100% makkelijker bij het monteren. Vervolgens sla je een dikke koud (steen) bijtel tussen de velgrand en de band. Doe dat rondom om de 5 cm. Ga niet met de bijtel onder een hoek zodat die vanzelf rond gaat, daar beschadig je de velg mee. Vervolgens met een breekijzer proberen de band los te wippen. Als het helemaal niet wil kun je er met een andere trekker eens over heen rijden (alleen over de band, dus goed mikken) of eventueel er een op parkeren. Als je eenmaal een begin hebt is het meestal zo klaar.
Bij het er op en af halen is het belangrijk de hiel van de band in de "kuil" van de velg te drukken tegenover de plaats waar je bezig bent dus je heebt meestal 2 mensen nodig. Voor je de nieuwe banden monteerd de rand mooi glad maken met staal borstel en schuurpapier, even een lik verf er op en de band en velg vervolgens goed invetten met montage vet. mocht je dat vet niet te pakken kunnen krijgen werkt groene zeep ook.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Banden zelf wisselen
Opgelet voor het ventiel bij het wisselen , alsook dat de binnenband geen neep krijgt, de buitenband aan het ventiel over de velg trekken en aan de overzijde in de kuil duwen , bij het monteren laatst de band aan het ventiel overduwen , gaat ook goed met een hamer , ook goed is een beetje babypoeder voor de vrijving binnen & buitenband
groetjes Rikske en veel succes
groetjes Rikske en veel succes
FE 35 178 188 3125
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello René,
Op elke PC kun je de é krijgen. Gebruik ik al jaren de zogenaamde ASCII code voor. Om dat in te voeren houdt je de linker ALT vast en sla 130 aan op het num-blok. Als je dan de alt los laat wordt het gekozen teken ingegeven. gebruik ook vaak 241 ± , 167 º, 230 µ. Expirimenteer maar eens, het getal moet tussen 32 en 255 (t/m) liggen.
Inderdaad, altijd beginnen tegenover het ventiel !. Was ik helemaal vergeten !. Ook altijd band er af aan de kant van de velg waar het ventiel zit en er op ook langs die kant !. De moer die je op het ventiel draaid om deze op z'n plek te houden wil wel eens niet bestand zijn tegen de optredende krachten (indien van plastik zeker) dan is het verstandig dat de tweede man die gewoon vasthoud. Eventueel kun je ook een metalen ventiel dop gebruiken met een carroserie ring er onder, die houd wel.
groetjes en succes,
René.
Op elke PC kun je de é krijgen. Gebruik ik al jaren de zogenaamde ASCII code voor. Om dat in te voeren houdt je de linker ALT vast en sla 130 aan op het num-blok. Als je dan de alt los laat wordt het gekozen teken ingegeven. gebruik ook vaak 241 ± , 167 º, 230 µ. Expirimenteer maar eens, het getal moet tussen 32 en 255 (t/m) liggen.
Inderdaad, altijd beginnen tegenover het ventiel !. Was ik helemaal vergeten !. Ook altijd band er af aan de kant van de velg waar het ventiel zit en er op ook langs die kant !. De moer die je op het ventiel draaid om deze op z'n plek te houden wil wel eens niet bestand zijn tegen de optredende krachten (indien van plastik zeker) dan is het verstandig dat de tweede man die gewoon vasthoud. Eventueel kun je ook een metalen ventiel dop gebruiken met een carroserie ring er onder, die houd wel.
groetjes en succes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
FF off topic maar mijn industrie PC heeft een speciale windows zodat de ALT codes niet werken. Ben automatiseerder (ICT) op vakgebied industrie. Kan hem uiteraard uit jouw berichten wel copieren. (trema!?
)
Voor de hobby ben ik dus nu met wat groffer werk bezig MF'je opknappen.
De banden ga ik denk ik in de kerstvakantie proberen, alsmede de elekro aan boord van mijn MF. Het voorjaar ga ik dan wat spuitwerk doen.
Bedankt voor de tips hier jongens,
Groetjes René (jawel)

Voor de hobby ben ik dus nu met wat groffer werk bezig MF'je opknappen.
De banden ga ik denk ik in de kerstvakantie proberen, alsmede de elekro aan boord van mijn MF. Het voorjaar ga ik dan wat spuitwerk doen.
Bedankt voor de tips hier jongens,
Groetjes René (jawel)
****MF30****
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 12 feb 2007 17:29
- Locatie: Ottersum, aan de grens
Achterbanden verwijderen
Hallo allemaal,
ik wil even beschrijven hoe ik de banden verwijderd heb.
Ik heb de velgen plat op de grond gelegd en toen een balkje op de band gelegd tegen de velgrand aan.
Daarop heb ik een stempel (die ze in de bouw gebruiken om te stutten) gezet en deze aangedraaid. Je moet dus een stevig plafond hebben, want anders draai je dat omhoog. Eventueel kun je in een deuropening gaan staan.
Zo draai je de band redelijk makkelijk los van de velg en die van mij zaten echt muurvast. Daarna zoals hierboven beschreven en natuurlijk eerst het ventiel losmaken. Band goed in de groef en grote bandafnemers gebruiken. Mijn banden kwamen ongeschonden uit de strijd.
Frank
ik wil even beschrijven hoe ik de banden verwijderd heb.
Ik heb de velgen plat op de grond gelegd en toen een balkje op de band gelegd tegen de velgrand aan.
Daarop heb ik een stempel (die ze in de bouw gebruiken om te stutten) gezet en deze aangedraaid. Je moet dus een stevig plafond hebben, want anders draai je dat omhoog. Eventueel kun je in een deuropening gaan staan.
Zo draai je de band redelijk makkelijk los van de velg en die van mij zaten echt muurvast. Daarna zoals hierboven beschreven en natuurlijk eerst het ventiel losmaken. Band goed in de groef en grote bandafnemers gebruiken. Mijn banden kwamen ongeschonden uit de strijd.
Frank
Groeten,
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
hoi
Ik snij de oude band meestal eest rond en dan haal ik met de banden stamper de ijzeren koort er af.
De oude band is nu fleksiebel, dan plat drukken touwtje er omheen en hij past in de vuilcontener.
Zo bespaar je veel stort kosten. En een losse band kapot snijden wil niet zo goed.
mvg hans eshuis
Ik snij de oude band meestal eest rond en dan haal ik met de banden stamper de ijzeren koort er af.
De oude band is nu fleksiebel, dan plat drukken touwtje er omheen en hij past in de vuilcontener.
Zo bespaar je veel stort kosten. En een losse band kapot snijden wil niet zo goed.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie