Voorgloeier MF30 hoe aansluiten
Moderators: Tony, fergie, admin
Voorgloeier MF30 hoe aansluiten
Ben bezig met de bedrading van mijn MF30 SNMY. Alles is er zo'n beetje door mijn voorganger af, starten doe ik tijdelijk met de schroevendraaier op de startmotor zeg maar. Wil alles incl. contactslot weer terugbouwen.
VRAAG:
Ik heb 1 gloeier in mijn luchtinlaat zitten. Ik heb het schema gedownload hier maar vroeg me het volgende af.
Zit er nog een weerstand voor oid of kan de 12 volt direct op deze gloeier worden aangesloten? Ik zie deze namelijk niet ergens zitten. Ook het schema spreekt alleen over de veiligheidschakelaar in de versnellingsbak (vrij dan pas starten). Ik heb ook geen lampje in het dashbord (wat veel diesels ook de gloeiweerstand is)
Verder zag ik ergens een foto hier op de site dat er brandstof toegevoerd moet worden op dit gloeiertje (voorexplosie oid). Bij mij is dat er ook af of hoort dat niet???....moet vanaf de het lekcircuit van de tank???
Hoe hoort dit nu allemaal precies bij mijn type MF30.
Wie kan mij op weg helpen. De tot nu toe beschikbare docs hier zijn me niet duidelijk genoeg.
Tot slot kun je testen of de voorgloeier het nog doet, zo te zien heeft mijn voorganger deze direct met een los kabeltje op de + pool 12V gebruikt altijd. Indien weerstand er eigenlijk voor moet kan deze al stuk zijn wellicht?
VRAAG:
Ik heb 1 gloeier in mijn luchtinlaat zitten. Ik heb het schema gedownload hier maar vroeg me het volgende af.
Zit er nog een weerstand voor oid of kan de 12 volt direct op deze gloeier worden aangesloten? Ik zie deze namelijk niet ergens zitten. Ook het schema spreekt alleen over de veiligheidschakelaar in de versnellingsbak (vrij dan pas starten). Ik heb ook geen lampje in het dashbord (wat veel diesels ook de gloeiweerstand is)
Verder zag ik ergens een foto hier op de site dat er brandstof toegevoerd moet worden op dit gloeiertje (voorexplosie oid). Bij mij is dat er ook af of hoort dat niet???....moet vanaf de het lekcircuit van de tank???
Hoe hoort dit nu allemaal precies bij mijn type MF30.
Wie kan mij op weg helpen. De tot nu toe beschikbare docs hier zijn me niet duidelijk genoeg.
Tot slot kun je testen of de voorgloeier het nog doet, zo te zien heeft mijn voorganger deze direct met een los kabeltje op de + pool 12V gebruikt altijd. Indien weerstand er eigenlijk voor moet kan deze al stuk zijn wellicht?
****MF30****
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Ebbr,
Dit type gloeier wordt gewoon op de 12 aangesloten. Geen voorschakel weerstand nodig en indikatie is ook niet nodig, als het zover is hoor je wel een plof in de inlaat.
Er zit een schakelaar in de bak die alleen "gesloten" is als de hoog/laag gearing in neutraal staat. De bedien draad van je kontaktslot loopt hier naar toe en de andere kant verbind je met de start motor. Op die manier komt het signaal om te starten alleen door als de betreffende pook vrij staat. Het ding zit onder het deksel met het schakelpatroon, de kabel komt aan de tekeningen te zien onder of voor het stuurhuis uit de bak.
De gloeier moet worden voorzien van diesel. Daarvoor is normalieter in de retour naar de brandstoftank een kleintankje opgenomen. Daar blijft een klein beetje diesel in staan welke dan tijdens het starten wordt gebruikt. Het lijkt op een verdeelblokje maar dan wat groter.
Groetjes,
René.
Dit type gloeier wordt gewoon op de 12 aangesloten. Geen voorschakel weerstand nodig en indikatie is ook niet nodig, als het zover is hoor je wel een plof in de inlaat.
Er zit een schakelaar in de bak die alleen "gesloten" is als de hoog/laag gearing in neutraal staat. De bedien draad van je kontaktslot loopt hier naar toe en de andere kant verbind je met de start motor. Op die manier komt het signaal om te starten alleen door als de betreffende pook vrij staat. Het ding zit onder het deksel met het schakelpatroon, de kabel komt aan de tekeningen te zien onder of voor het stuurhuis uit de bak.
De gloeier moet worden voorzien van diesel. Daarvoor is normalieter in de retour naar de brandstoftank een kleintankje opgenomen. Daar blijft een klein beetje diesel in staan welke dan tijdens het starten wordt gebruikt. Het lijkt op een verdeelblokje maar dan wat groter.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Bedankt,
Hmmm volgens mij is die leiding er dus af. Heb ook wel es de gloeier tegen de 12V pool gehouden maar nog nooit een plofje gehoord. Heeft iemand misschien een foto van dit stuk zodat ik kan zien hoe zoiets hoort te zitten.
Vandaar dat ik bijna de accu leeg moet starten als hij koud is.
Gr Rene
Hmmm volgens mij is die leiding er dus af. Heb ook wel es de gloeier tegen de 12V pool gehouden maar nog nooit een plofje gehoord. Heeft iemand misschien een foto van dit stuk zodat ik kan zien hoe zoiets hoort te zitten.
Vandaar dat ik bijna de accu leeg moet starten als hij koud is.
Gr Rene
****MF30****
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Ebbr,
Dat ploffen is de diesel die ontbrand, zonder diesel dus geen plof !.
Groetjes,
René.
Dat ploffen is de diesel die ontbrand, zonder diesel dus geen plof !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hey PB's (prive bericht doen het niet)?
Dan maar hier op hopelijk geeft dat niet al te veel spam:
bieding@nospamhotmail.com (max. 10mb)
Indien je er meer hebt/resolutie stuur ik je over deze email weg wel een ander adres vd zaak waar meer in kan. Maar moet je heel eind mee komen denk ik.
Alvast bedankt Gert-Jan!
Gr Rene
Groetn uut Azem
Azewijn
Heb even "nospam" geinjecteerd, dat voorkomt spam omdat zoek robots het niet herkennen en wij wel, Fergie
Dan maar hier op hopelijk geeft dat niet al te veel spam:
bieding@nospamhotmail.com (max. 10mb)
Indien je er meer hebt/resolutie stuur ik je over deze email weg wel een ander adres vd zaak waar meer in kan. Maar moet je heel eind mee komen denk ik.
Alvast bedankt Gert-Jan!
Gr Rene
Groetn uut Azem
Azewijn
Heb even "nospam" geinjecteerd, dat voorkomt spam omdat zoek robots het niet herkennen en wij wel, Fergie
****MF30****