Hallo,
M'n mf35 stuurde al altijd een beetje hard en de voorwielen hadden aardig wat speling. Nu heb ik alles uit elkaar gehaald (kapotte lagers van fuseepennen + lagers van voorwielen + wielnaaf uitgesleten) en nieuwe onderdelen besteld bij histoparts. Nu wil ik de nieuwe bussen voor de fuseepennen monteren in de fuseearm maar deze spannen nogal met als gevolg dat de fuseepennen er niet meer door gaan.
Zou het kunnen dat ik de fuseebussen een beetje moet bijslijpen? (ik bedoel dan op de plaats waar ze al doormidden zijn).
Weet er iemand hier raad mee?
Groeten,
Diederik
fusee pennen repareren
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: fusee pennen repareren
Hoi Diederik,
De fusee bussen moeten op hun plaats geperst worden. Daarna moeten ze met een ruimer opgeruimd worden naar de juiste maat. Dat staat zo beschreven in het service handboek. Als je zelf niet de juiste ruimer hebt, zul je moeten laten ruimen bij bedrijf of door iemand die de ruimer wel heeft..
Jou waarneming dat het niet past, klopt dus.
De fusee bussen moeten op hun plaats geperst worden. Daarna moeten ze met een ruimer opgeruimd worden naar de juiste maat. Dat staat zo beschreven in het service handboek. Als je zelf niet de juiste ruimer hebt, zul je moeten laten ruimen bij bedrijf of door iemand die de ruimer wel heeft..
Jou waarneming dat het niet past, klopt dus.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Hallo,
Deze namiddag weer wat verder gewerkt en mijn probleem is opgelost:
Eerst heb ik een stempel gemaakt zodat ik de bussen plat in de fuseearm kon slaan. In de doe-het-zelf zaak heb ik een staalborstel van 32mm gevonden voor op de boormachine en ook nog een borsteltje met allemaal kleine velletjes schuurpapier (diameter 35mm).
Daarmee ben ik dan aan de slag gegaan en na veel geduld(+/-10min per bus) passen de fuseepennen als gegoten.
Een plezier hoe licht de trekker nu draait. De oude lagers onderin de fuseepennen zaten trouwens alle 2 gebroken.
Groeten,
Diederik
Deze namiddag weer wat verder gewerkt en mijn probleem is opgelost:
Eerst heb ik een stempel gemaakt zodat ik de bussen plat in de fuseearm kon slaan. In de doe-het-zelf zaak heb ik een staalborstel van 32mm gevonden voor op de boormachine en ook nog een borsteltje met allemaal kleine velletjes schuurpapier (diameter 35mm).
Daarmee ben ik dan aan de slag gegaan en na veel geduld(+/-10min per bus) passen de fuseepennen als gegoten.
Een plezier hoe licht de trekker nu draait. De oude lagers onderin de fuseepennen zaten trouwens alle 2 gebroken.
Groeten,
Diederik
-
- Site Admin
- Contacteer:
Diederik,
Bedankt voor je melding. Je moet soms creatief zijn. Een leuke optie die ik nog niet kende.
Gefeliciteerd met je resultaat.
Bedankt voor je melding. Je moet soms creatief zijn. Een leuke optie die ik nog niet kende.
Gefeliciteerd met je resultaat.
Groetjes Gerrit Preuter
Hallo Diederik,
Een andere creatieve manier is in een b.v. hydrauliek / verwarmingsbuis of een ronde stang van 10 of 12 mm een sleuf aan 1 zijde inzagen en in deze sleuf een stuk schuurlinnen oprollen en dan in de boormachine.
Des te meer schuurlinnen je oprolt, des te groter gat / bus je kunt opruimen.
Groeten Wim.
Een andere creatieve manier is in een b.v. hydrauliek / verwarmingsbuis of een ronde stang van 10 of 12 mm een sleuf aan 1 zijde inzagen en in deze sleuf een stuk schuurlinnen oprollen en dan in de boormachine.
Des te meer schuurlinnen je oprolt, des te groter gat / bus je kunt opruimen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9