MF30 Hefinrichting niet omlaag?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ebbr

MF30 Hefinrichting niet omlaag?

Bericht door ebbr »

Ik heb sinds een paar maanden een MF30. Het boekje heb ik al gedownload met name om de heffing te begrijpen.

Inmiddels heb ik d'r een grondbakje achter. Vandaag wat spelen maar ik begrijp niets van de inrichting of er is iets niet goed?! Wie kan mij helpen.

Bij starten van de trekker komt de heffing meteen omhoog, kracht genoeg dus met beladen bak.

Alleen hoe gaat hij omlaag? Er is een uitgebreide regeling aanwezig met meer kwadranten. Een aftakas met vaste-en rijsnelheid (Deze stond in de uit stand), en een hendel om de cilinder druk te blokkeren geloof ik (welke stand moet deze beide geprobeerd). 2 regelaartjes voor snelheid dalen en reactiesnelheid.

Alleen als ik de koppeling (2 standen) volledig indruk gaat de heffing naar beneden. Al rijdend achteruit zou het ook prettig zijn dat hij naar beneden kan... Alle kwadranten al es geprobeerd om de heffing omlaag te krijgen. Ik weet zeker dat het me bij aanschaf gelukt is de heffing hoog en laag te krijgen :shock:

Kan iemand aangeven of ik een bedieningsfout maak of er wellicht iets mis is?
****MF30****

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Ebbr,

Had je dit gelezen ? : http://www.annatefka.nl/mf_techniek/instr_mf25_hef.htm

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ebbr

Bericht door ebbr »

Hoi naamgenoot,

Had ik gelezen staat ook in de handleiding. Kreeg het nog niet voor mekaar.

Groet Rene
****MF30****

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello René,

Dan is er waarschijnlijk wat mis. Helaas heb ik geen manual van deze franse apparaten en het onderdelen boek helpt niet wat het begrijpen van het mechaniek betreft. Mischien dat iemand anders je daar mee verder kan helpen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Rene (EBBR),

Ik bezit sinds kort wel een manual van deze franse trekkers. Daarnaast heeft mijn vader ooit zo'n frans wonder gehad.

Als ik je verhaal lees lijkt alles te werken. Waarschijnlijk doe je toch iets fout met de bediening.

Deze trekkers bezitten een hefpomp die continu werkt. Dat de hef omhoog komt, zodra je de trekker start, klop dus. De aftakas heeft geen invloed op de hef. Het maakt dus ook niet uit hoe die handle staat.

Als je de handle van de bediening helemaal onderin zet, zou de hef moeten zakken. Gebeurt dan niet, zet de handle van de daalsnelheid op snel en de reactie snelheid op hoog. Nu zou het weer moeten werken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

antoine

Bericht door antoine »

Hallo EBBR,
misschien ben je vergeten om de "blokkeerhendel" aan de linker kant naar beneden te zetten ? Dan blijft hij n.l. omhoog staan en zakt inderdaad alleen als je de (dubbele) koppeling helemaal intrapt .
Verder merk ik bij mijn MF 130 ook wel eens dat je de hendel van het kwadrant niet te snel naar beneden moet bewegen want dan komen de hefarmen weer omhoog, inplaats van te zakken ! Vraag me niet waarom dit komt want dat kan ik ook niet verklaren ...
gebruik MF 168

Rikske

hef niet omlaag

Bericht door Rikske »

hallo
heb het ook al voorgehad met mijn 35 het moet sleet zijn op de regeling
heb het meestal voor als ik de trekker stilleg met de hef omhoog
en daarna terug starten en de hef gaat omhoog en blijft pompen
verhelpen: de trekker stilleggen en wachten tot de hef helemaal beneden
is
groetjes Rikske
FE 35 178 188 3125

ebbr

Bericht door ebbr »

Bedankt voor jullie reacties,

Zal aankomend weekend het ding nog es starten en proberen met bovenstaande truucs. Door de weeks helaas donker als ik uit werk kom.

Die blokkeer pal heb ik in beide standen gehad, maar wellicht beweeg ik de inrichting te snel. En heb ik de regelaars net verkeerd staan.

Zal nog es mijn geduld beproeven :wink:

Heeft het ook gedaan, zal toch wel niet 1,2,3 stuk gegaan zijn zonder dat ik de hef gebruik. Sterker nog herinner me nog toen ik hem ophaalde (20km naar huis karren) dat ik een tijdje met de heffing naar beneden gereden heb (zonder ik het door had).
****MF30****

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Even voor de duidelijkheid, de MF25 en MF30 zijn franse ontwerpen, in geen enkel opzicht vergelijkbaar met het engelse 35 ontwerp.

Als je bij de engelse 35 een dergelijk probleem hebt is dat meestal te wijten aan de stand van de diepte regeling hendel, zet die halverwege als je niet aan het ploegen of zo bent.

Groetjes,

René.
Laatst gewijzigd door fergie op ma 19 nov 2007 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

antoine

Bericht door antoine »

Hallo EbbR,
in tegenstelling tot hetgeen wat ik gisteren schreef over de stand van de blokkeerhendel moet deze OMHOOG staan om de hefarmen vrij te kunnen laten bewegen ! Sorry voor mijn eerdere foute mededeling !
Groeten, antoine
gebruik MF 168

ebbr

Bericht door ebbr »

Bedankt voor deze correctie. Omhoog dus die hendel.
****MF30****

Plaats reactie