Even voorstellen
Moderators: Tony, fergie, admin
Even voorstellen
Hallo, mijn naam is Klaas. Ik heb vanmiddag een MF 835ds gekocht. Dat is een Franse MF35. Ik verblijf af en toe voor langere tijd in Frankrijk en heb hem daar ook gekocht. Hij is volgens de verkoper van 1962. Hij loopt en hij rijdt. Starten is een meer langdurige zaak. Volgens de verkoper komt dit deels door een zwakke accu en omdat de trekker maar 1 gloeispiraal voor alle cilinders heeft.
Nu nog bij een garagehouder in de buurt een sleepwagen regelen. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Als ik weet hoe het uploaden van een foto werkt dan plaats ik een foto van hem/haar.
Deze trekker is mijn eerste MF. Ik heb sinds 2 jaar ook een Allis Chalmers D270, maar die loopt niet. Motor zit vast. Maar dat is een ander verhaal.
Ik hoop op dit forum veel te weten te komen over de trekker en hulp bij het herstellen en repareren. Ik zal eerst een kijken onder het kopje slecht starten. Wanneer iemand mij tips kan geven, graag. De verkoper had het er over dat er in het luchtinlaatspruitstuk gaten geboord konden worden om extra gloeispiralen te plaatsen. Iemand hier ervaring mee?
Nu nog bij een garagehouder in de buurt een sleepwagen regelen. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Als ik weet hoe het uploaden van een foto werkt dan plaats ik een foto van hem/haar.
Deze trekker is mijn eerste MF. Ik heb sinds 2 jaar ook een Allis Chalmers D270, maar die loopt niet. Motor zit vast. Maar dat is een ander verhaal.
Ik hoop op dit forum veel te weten te komen over de trekker en hulp bij het herstellen en repareren. Ik zal eerst een kijken onder het kopje slecht starten. Wanneer iemand mij tips kan geven, graag. De verkoper had het er over dat er in het luchtinlaatspruitstuk gaten geboord konden worden om extra gloeispiralen te plaatsen. Iemand hier ervaring mee?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Hello Klaas,
Welkom op het forum !. Voor vragen kun je best terecht in het (massey) ferguson deel(viewforum.php?f=5). Even aangenomen dat je de 4 pitter diesel hebt, kijk dan even hier : viewtopic.php?f=6&t=84 .
Over het algemeen worden er veel zaken aan de 23C verbouwd om hem te doen starten maar meestal is het juist timen de oplossing, vandaar de FAQ. De meeste 4-pitters hebben een vlamstart die op diesel werkt in de inlaat of 4 losse gloeiers in elke voorkamer in de cylinderkop. Ombouwen van het eerste naar losse gloeiers betekend kop er af en laten bewerken, kostbaar en onnodig. De vlamstart moet goed werken, als je de aanzuig lijding tussen luchtfilter en inlaat even wegneemt moet je de gloeier zien opwarmen en uit eindelijk zal de diesel moeten ontbranden. Doet ie dat niet is het zaak er een werkende vlamstart van te maken of te vervangen. De aanvoer van diesel kan bv verstopt zijn, het klepje in de vlamstart werkt niet meer of de gloei weerstand is onderbroken en wordt niet warm.
Groetjes,
René.
Welkom op het forum !. Voor vragen kun je best terecht in het (massey) ferguson deel(viewforum.php?f=5). Even aangenomen dat je de 4 pitter diesel hebt, kijk dan even hier : viewtopic.php?f=6&t=84 .
Over het algemeen worden er veel zaken aan de 23C verbouwd om hem te doen starten maar meestal is het juist timen de oplossing, vandaar de FAQ. De meeste 4-pitters hebben een vlamstart die op diesel werkt in de inlaat of 4 losse gloeiers in elke voorkamer in de cylinderkop. Ombouwen van het eerste naar losse gloeiers betekend kop er af en laten bewerken, kostbaar en onnodig. De vlamstart moet goed werken, als je de aanzuig lijding tussen luchtfilter en inlaat even wegneemt moet je de gloeier zien opwarmen en uit eindelijk zal de diesel moeten ontbranden. Doet ie dat niet is het zaak er een werkende vlamstart van te maken of te vervangen. De aanvoer van diesel kan bv verstopt zijn, het klepje in de vlamstart werkt niet meer of de gloei weerstand is onderbroken en wordt niet warm.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Even voorstellen
Hallo René,
Het is inderdaad een 4 cilinder. Dat van dat slechte starten klopt dus wel. En ik denk dat er nog wel het nodige af te stellen en te regelen is. Ik heb op de topics gekeken, bedankt. Dat helpt wel. Als je over timing hebt wat bedoel je dan precies?
De vorige eigenaar had het over smerig brandstof. Dus eerst alle leidingen controleren. Filters zijn nodig aan vervanging toe.
Het is inderdaad een 4 cilinder. Dat van dat slechte starten klopt dus wel. En ik denk dat er nog wel het nodige af te stellen en te regelen is. Ik heb op de topics gekeken, bedankt. Dat helpt wel. Als je over timing hebt wat bedoel je dan precies?
De vorige eigenaar had het over smerig brandstof. Dus eerst alle leidingen controleren. Filters zijn nodig aan vervanging toe.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
Hello Klaas,
Timen van het inspuit moment is wat ik bedoel. De richardo voorverbrandings kamers in deze motoren maken hem erg afhankelijk van de timing om te willen starten. Helaas is het zo dat de franse versie een lijnpomp gebruikt ipv een roterende dus exacte afstelling van jouw machine zall toch wat zoeken in franse literatuur worden om de gegevens en methode te achter halen. Ik ben niet bekend met de franse taal dus dat zoeken zul je dan zelf moeten doen.
Een voordeel zou er aan die franse versie moeten zitten en da's een extra brandstof knop op de pomp.
Groetjes,
René.
Timen van het inspuit moment is wat ik bedoel. De richardo voorverbrandings kamers in deze motoren maken hem erg afhankelijk van de timing om te willen starten. Helaas is het zo dat de franse versie een lijnpomp gebruikt ipv een roterende dus exacte afstelling van jouw machine zall toch wat zoeken in franse literatuur worden om de gegevens en methode te achter halen. Ik ben niet bekend met de franse taal dus dat zoeken zul je dan zelf moeten doen.
Een voordeel zou er aan die franse versie moeten zitten en da's een extra brandstof knop op de pomp.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Even voorstellen
Hallo Klaas,
Ik ben wat op het internet aan het kijken geweest naar een MF 835 en heb wel wat gevonden.
Kijk maar eens op:
http://vielles-soupapes.grafbb.com/t184 ... 5ds-fracky
Dit lijkt mij een soort Annatefka in het Frans, maar ik ben de Franse taal niet machtig.
Ik kwam hier ook een plaatje tegen met een MF 35 4 cil. met een lijnpomp met volgens mij vacuumregeling.
Heeft deze lijnpomp een zelfde inspuittijdstip als de roterende pomp van CAV?
Graag antwoord als je dit weet.
En op de volgende site kwam ik ook wat tegen van een Standard 23 C motor, met een roterende CAV DPA pomp.
Als voorinspuiting hebben ze het over 13 en 16 graden, maar lees daar liever 17 of 18 graden i.v.m. het slechte starten.
http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Manu ... ur_23C.pdf
Als je net voor Manuel stopt met intikken kun je ook nog veel te weten komen over een heleboel andere merken.
Groeten Wim.
Ik ben wat op het internet aan het kijken geweest naar een MF 835 en heb wel wat gevonden.
Kijk maar eens op:
http://vielles-soupapes.grafbb.com/t184 ... 5ds-fracky
Dit lijkt mij een soort Annatefka in het Frans, maar ik ben de Franse taal niet machtig.
Ik kwam hier ook een plaatje tegen met een MF 35 4 cil. met een lijnpomp met volgens mij vacuumregeling.
Heeft deze lijnpomp een zelfde inspuittijdstip als de roterende pomp van CAV?
Graag antwoord als je dit weet.
En op de volgende site kwam ik ook wat tegen van een Standard 23 C motor, met een roterende CAV DPA pomp.
Als voorinspuiting hebben ze het over 13 en 16 graden, maar lees daar liever 17 of 18 graden i.v.m. het slechte starten.
http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Manu ... ur_23C.pdf
Als je net voor Manuel stopt met intikken kun je ook nog veel te weten komen over een heleboel andere merken.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Even voorstellen
Hallo Wim,
Bedankt voor de adressen. De eerste had ik ook al gevonden. De tweede is erg interessant. Voorlopig even geen tijd voor de trekker. Binnenkort weer naar Nederland. Kom niet eerder weer in Frankrijk dan volgend voorjaar. In de tussentijd een User manual en onderdelencatalogus (in het Frans) besteld. Moeten volgende week geleverd worden. Heb ik deze winter de tijd om mij mentaal voor te bereiden voor de restauratie van de trekker.
Grtjs,
Klaas
Bedankt voor de adressen. De eerste had ik ook al gevonden. De tweede is erg interessant. Voorlopig even geen tijd voor de trekker. Binnenkort weer naar Nederland. Kom niet eerder weer in Frankrijk dan volgend voorjaar. In de tussentijd een User manual en onderdelencatalogus (in het Frans) besteld. Moeten volgende week geleverd worden. Heb ik deze winter de tijd om mij mentaal voor te bereiden voor de restauratie van de trekker.
Grtjs,
Klaas
Re: Even voorstellen
Hallo Klaas,
Kun jij ook een Frans werkplaats handboek kopen in Frankrijk van deze MF 835 met lijnpomp?
In Duitsland zijn er volgens mij ook MF 35 met een 4 cil. motor verkocht tot ver na 1959 en deze kwamen waarschijnlijk uit Frankrijk.
Het is mij niet bekend wat hier voor een type brandstofpomp opzit.(roterend of lijn)
Misschien dat een Duits werkplaats handboek hier een beschrijving van heeft?
Groeten Wim.
Kun jij ook een Frans werkplaats handboek kopen in Frankrijk van deze MF 835 met lijnpomp?
In Duitsland zijn er volgens mij ook MF 35 met een 4 cil. motor verkocht tot ver na 1959 en deze kwamen waarschijnlijk uit Frankrijk.
Het is mij niet bekend wat hier voor een type brandstofpomp opzit.(roterend of lijn)
Misschien dat een Duits werkplaats handboek hier een beschrijving van heeft?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Even voorstellen
Hallo Wim,
Sorry dat het zo lang geduurd heeft voordat ik reageer. De verbouwing van huis hier had dit jaar voorrang. De Ferguson moest wachten.
Ik heb een "Manuel D'instruction" in het Frans. Zeg maar de gebruikershandleiding. Daarnaast heb ik een boek met alle onderdelen van alle types van de 835.
Voor de volledigheid. Er zijn de volgende types: 835 DS, 835 CD, 835 DEt, 835 DVe, 835 DVi.
Verder nog twee cd's van "Vintage tractor". Hier moet ik het voorlopig mee doen. Mocht in nog een werkplaatshandboek tegenkomen dan laat ik je dat weten.
Groet,
Klaas
Sorry dat het zo lang geduurd heeft voordat ik reageer. De verbouwing van huis hier had dit jaar voorrang. De Ferguson moest wachten.
Ik heb een "Manuel D'instruction" in het Frans. Zeg maar de gebruikershandleiding. Daarnaast heb ik een boek met alle onderdelen van alle types van de 835.
Voor de volledigheid. Er zijn de volgende types: 835 DS, 835 CD, 835 DEt, 835 DVe, 835 DVi.
Verder nog twee cd's van "Vintage tractor". Hier moet ik het voorlopig mee doen. Mocht in nog een werkplaatshandboek tegenkomen dan laat ik je dat weten.
Groet,
Klaas
Re: Even voorstellen
Hallo Klaas,
Is het met de verbouwing inmiddels gelukt?
Wat houden de type's DS, CD, DEt, DVe en DVi allemaal in?
Zijn dat normale spoorbreedte, semie smalspoor en smalspoor, of heeft dit te maken met het soort brandstof voor de motor, wel of geen doordraaiende aftakas enz.
Groeten Wim.
Is het met de verbouwing inmiddels gelukt?
Wat houden de type's DS, CD, DEt, DVe en DVi allemaal in?
Zijn dat normale spoorbreedte, semie smalspoor en smalspoor, of heeft dit te maken met het soort brandstof voor de motor, wel of geen doordraaiende aftakas enz.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9