Afwijkende TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Polder

Afwijkende TEF

Bericht door Polder »

Ik ben in het bezit van twee TEF's deze zijn echter niet identiek, er zijn een paar opmerkelijke verschillen die ik niet direct kan verklaren.
De meest in het oog springende verschillen voor zover mij deze nu opvallen zijn:

De ene TEF heeft een aluminium brandstof tank en het handle van de de-compressie zit aan de voorkant boven de dynamo, de as voor de bediening loopt ook niet door tot onder het dashbord maar stopt t.h.v. de laatste cilinder. Op deze tractor mist het type plaatje onder het stuur. Volgens het ingegoten nummer op de achterbrug zou deze trouwens van bj.1955 moeten zijn.

De andere TEF heeft een plaatstalen tank en hierbij zit het de-compressie handle aan de rechterkant onder het dashboard, hetgeen volgens mij origineel is. Deze tractor heeft een type plaatje met een nummer uit 1955.

Wie weet de oorsprong van de verschillen ?

Groet
Johan T

Sluismolenaar

Re: Afwijkende TEF

Bericht door Sluismolenaar »

Dag Johan,

Ben geen expert, maar de decompressiehandel zit normaal aan 2 kanten: onder dashboard en bij de dynamo. Zie: http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_180.pdf

Geen idee waarom een van jouw TEFjes de hendel onder het dashboard mist, maar kan dat gewoon afgezaagd zijn bij die achterste cilinder?

Over die aluminium tank: daar stond onlangs iets over op dit forum, iemand met een hele vroege TE (type weet ik ff niet meer) dacht ik. Maar daar zal René nog wel op reageren verwacht ik.

Ik heb zelf ook een TEF uit 1955, helemaal compleet nog en er is niet aan gerommeld voor zover zichtbaar (behalve zijkanten van motorkap, zijn platen op gelast). Wacht nog op restauratie, alleen de wielen (velgen en banden) zijn gedaan vorig jaar.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

De decompressie as bestaat uit twee delen welke gekoppeld worden met een mof en twee stift boutjes t.h. van de 1e cylinder. Van bijde tef's is dus een deel weg. Zie http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/te2 ... pl_180.pdf

Tijdens opstart van de TEF in productie zijn in eerste instantie aluminium tot de mallen voor staal gereed waren.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen

Bericht door Symen »

Beste Johan,

de aluminiumtank zou dus op de vroege tefs zitten. De achterbrug is volgens jou van 55. Kun je de datum van de motor ook lezen? Staat aan de kant van de decompressiestang. Onder 3e/4e cilinder. Rechtsboven staat het motornummer. SA.....E. De vroege tefs hebben geen opvoerpompje voor de diesel. Te zien aan de linkerzijde vd motor. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Polder

Bericht door Polder »

Andreas/Rene bedankt voor jullie informatie.

Symen

Er zit inderdaad geen opvoerpomp op.
Het motornummer is SA117962
De code op het blok aan de rechterkant tussen 3e en 4e cil. is 10 5 C (code met spaties)
De code op de achterbrug is ?5 -10 - 5 (van onder naar boven gelezen)

Verder zit er nog een ingegoten nummer boven in het blok aan de rechterkant schuin boven de datumcode, dit is het nummer 3014R2, zonder spaties waarbij de 0 onduidelijk is en ook iets anders kan zijn.

Groet
Johan T

Symen

Bericht door Symen »

Beste Johan,

dat motornummer is te hoog. Kan de 2 een E zijn?
Het bloknummer wat jij bedoelt is voor ieder Tef hetzelfde: 301422.
En de C van de datum op de motor zou een 2 zijn, van 1952.
Zo komt de datum en motornummer aardig in de goede richting.
Ik heb een tef met motordatum: 16 12 52 en motornummer SA14929E ter vergelijking.
De achterbrug is van oktober 1955. Past niet bij de leeftijd van de motor. Waarschijnlijk horen motor en achterbrug niet bijelkaar.
Hoop dat je hier wat aan hebt, Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Polder

Bericht door Polder »

Hallo Symen

Motor nummer is toch echt SA117962E, de laatste E was ik nog even vergeten.
De C in de datumcode van het blok is een echte C en zeker geen 2, overduidelijk een C dat kan niet missen
Het zal inderdaad dan wel een samengesteld exemplaar zijn, alleen vreemd dat de motor geen opvoerpomp heeft.
De aluminium tank zal dan ook van een ander exemplaar afkomstig zijn, het zij zo.
Bedankt voor je reactie

Groeten
Johan T.

Symen

Bericht door Symen »

Johan,

heb nagevraagd op een Engels fergusonforum wat het hoogste motornummer van de tefmotor is. Dit zou 117459 zijn. Jij hebt dus een nog jongere motor.
Wat de C betreft, je zal wel gelijk hebben, maar een 6 is nu het meest waarschijnlijke. Zal nog vragen tot welke datum de tefs gebouwd zijn. Symen.

Plaats reactie