Diepteregeling vast en veel speling .
Moderators: Tony, fergie, admin
Diepteregeling vast en veel speling .
Heb problemen met de diepteregeling van mijn 35 , hefdeksel is eraf om de boel schoon te maken en wil nu de diepteregeling vervangen want het is een grote speling overal maar de borgmoer zit goed vastgerot ben nu aan het proberen de boel eraf te krijgen .
Hoe lang is normaal de dunne pen die vanaf de diepteregeling hendel door de hefdeksel naar achter richting de veer gaat en zit deze er los in of zit dit inwendig nog met elkaar verbonden ? , vind hem nogal kort eerlijk gezegt en is ook rot aan een kant .
Zijn er nog goede tips die dit werk wat makkelijker maken ?
Hoe lang is normaal de dunne pen die vanaf de diepteregeling hendel door de hefdeksel naar achter richting de veer gaat en zit deze er los in of zit dit inwendig nog met elkaar verbonden ? , vind hem nogal kort eerlijk gezegt en is ook rot aan een kant .
Zijn er nog goede tips die dit werk wat makkelijker maken ?
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Hello Arjan,
Die moer wordt op z'n plaats gehouden door een zogenaamd "madenschroefje". Die zal er eerst uit moeten voor je het ding los kunt draaien.
Het inwendige mechaniek is niet vast verbonden met de "zuiger" in de topstang veer voor zover ik begrepen heb, hij drukt er enkel tegen.
Groetjes,
René.
Die moer wordt op z'n plaats gehouden door een zogenaamd "madenschroefje". Die zal er eerst uit moeten voor je het ding los kunt draaien.
Het inwendige mechaniek is niet vast verbonden met de "zuiger" in de topstang veer voor zover ik begrepen heb, hij drukt er enkel tegen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Hallo Arjan,
De dunne stang van de regelhandel gaat door een losse plaat van ongeveer 6 mm dik.
Als je de zaak later na montage afsteld dan zie je wel als die te kort is, maar dit is niet vaak het geval.
Deze plaat zit los voorin het staartstuk, je zult echter eerst de grote moer met inhammen aan de binnenkant los moeten hebben en het hele setje er naar achteren uit pakken.
Deze grote moer wordt geborgd door een klein Engels inbus stiftboutje wat aan de linker of de rechterkant zit, dat weet ik zo niet uit het hoofd.
Deze kunnen behoorlijk vast zitten door roest, dus eerst goed en langdurig losweken met kruipolie, vaseline o.i.d. en rustig kloppen op de buitenkant.
Groeten Wim.
De dunne stang van de regelhandel gaat door een losse plaat van ongeveer 6 mm dik.
Als je de zaak later na montage afsteld dan zie je wel als die te kort is, maar dit is niet vaak het geval.
Deze plaat zit los voorin het staartstuk, je zult echter eerst de grote moer met inhammen aan de binnenkant los moeten hebben en het hele setje er naar achteren uit pakken.
Deze grote moer wordt geborgd door een klein Engels inbus stiftboutje wat aan de linker of de rechterkant zit, dat weet ik zo niet uit het hoofd.
Deze kunnen behoorlijk vast zitten door roest, dus eerst goed en langdurig losweken met kruipolie, vaseline o.i.d. en rustig kloppen op de buitenkant.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Eerst Inbusboutje los. Daarna de grote bout. Deze kreeg ik eerst ook niet los. Dus heb ik er een eigen sleutel voor gemaakt. Strip 10cm breed en 10mm dik. Hier een sleuf in gemaakt als een soort steeksleutel. Daarna hier om heen op maat M6 gaten gemaakt waarin afgezaagde M6 boutjes. Wel zoveel mogelijk gaten gebruikt. Hiermee kon ik de moer loskrijgen. De sleutel was later ook handig om de boel weer af te stellen.
Groeten Marco
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Alvast bedank allemaal voor de tips ,
Ga dit weekend maar weer eens proberen de boel los te krijgen , het staat nu al even te weken maar ik heb er toch een hard hoofd in want veel aan de trekker zit vast gerot door het jarenlang op het strand rijden .
Het komt uiteindelijk wel weer goed maar moet i.i.g. een compleet nieuwe set in , de hefas bleek ook nog behoorlijk slecht te zijn dus als dat allemaal weer vervangen is kan de hefdeksel er eindelijk weer op .
gr. Arjan
Ga dit weekend maar weer eens proberen de boel los te krijgen , het staat nu al even te weken maar ik heb er toch een hard hoofd in want veel aan de trekker zit vast gerot door het jarenlang op het strand rijden .
Het komt uiteindelijk wel weer goed maar moet i.i.g. een compleet nieuwe set in , de hefas bleek ook nog behoorlijk slecht te zijn dus als dat allemaal weer vervangen is kan de hefdeksel er eindelijk weer op .
gr. Arjan
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Heb na veelvuldig inspuiten en kloppen en niet los willen gisteren de inbus borgbout uitgeboord en de grote moer met een beitel kapot geslagen , het duurde mij allemaal een beetje te lang ...
Het resultaat is dat de diepteregeling er nu eindelijk uit is , het gat was verder helemaal gevuld met zand dus eerst alles met de stoomcleaner schoongespoten en ziet er nu weer redelijk schoon uit .
Zaterdag weer verder en nog even achter een andere hefas aan want alle vertanding blijkt bijna helemaal weg te zijn op de plek waar de hefarmen komen .
groeten Arjan
Het resultaat is dat de diepteregeling er nu eindelijk uit is , het gat was verder helemaal gevuld met zand dus eerst alles met de stoomcleaner schoongespoten en ziet er nu weer redelijk schoon uit .
Zaterdag weer verder en nog even achter een andere hefas aan want alle vertanding blijkt bijna helemaal weg te zijn op de plek waar de hefarmen komen .
groeten Arjan
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Hallo Arjan,
Als de splines van de hefas af zijn, hoe zit het dan met de splines in de beide hefarmen?
Groeten Wim.
Als de splines van de hefas af zijn, hoe zit het dan met de splines in de beide hefarmen?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Hoi Wim ,
De hefarmen zijn blijkbaar beter van kwaliteit dan de as want hier is niet veel aan te zien alleen wat losse stukjes van de as zaten hierin verder zijn ze prima .
groeten Arjan
De hefarmen zijn blijkbaar beter van kwaliteit dan de as want hier is niet veel aan te zien alleen wat losse stukjes van de as zaten hierin verder zijn ze prima .
groeten Arjan
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Nog even een vraagje over de diepteregeling ,
Van de nieuwe set is met name de veer ong. 0,5 cm langer dan de oude nu kan het zijn dat van de oude de kracht er wat uit is , de nieuwe set past er mooi in alleen moet ik de veer al een heel eind indraaien voordat de moer voor de veer vastgedraaid kan worden .
Ik bergreep bij het lezen van het stukje over afstellen van de diepteregeling dat je de veer niet te ver moet indraaien klopt dat of is het geen probleem dat ik hem strakker draai zodat de moer erin kan , want ik moet hem al behoorlijk indraaien zodat de moer er net half in gaat .
Van de nieuwe set is met name de veer ong. 0,5 cm langer dan de oude nu kan het zijn dat van de oude de kracht er wat uit is , de nieuwe set past er mooi in alleen moet ik de veer al een heel eind indraaien voordat de moer voor de veer vastgedraaid kan worden .
Ik bergreep bij het lezen van het stukje over afstellen van de diepteregeling dat je de veer niet te ver moet indraaien klopt dat of is het geen probleem dat ik hem strakker draai zodat de moer erin kan , want ik moet hem al behoorlijk indraaien zodat de moer er net half in gaat .
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Hallo Arjan,
Deze dikke veer wordt normaal niet snel korter, ze willen wel eens breken.
Maar dat is dan ook gelijk duidelijk te zien.
Je moet de eerste afstelling van de dikke veer niet te strak draaien om jou lengte probleem op te lossen, omdat de hef dan later niet goed reageerd op de diepteregeling.
Dus afstellen volgens werkplaatshandboek.
Heb je alles wel goed schoon?Houd de stang die uit het hefdeksel komt je niet voor de gek?
Heb je een originele veer of een imitatie?
De grote moer moet wel voldoende gangen in het staartstuk zitten, als die er maar 1 of 2 gangen in zit kan de schroefdraad stuk gaan.
Groeten Wim.
Deze dikke veer wordt normaal niet snel korter, ze willen wel eens breken.
Maar dat is dan ook gelijk duidelijk te zien.
Je moet de eerste afstelling van de dikke veer niet te strak draaien om jou lengte probleem op te lossen, omdat de hef dan later niet goed reageerd op de diepteregeling.
Dus afstellen volgens werkplaatshandboek.
Heb je alles wel goed schoon?Houd de stang die uit het hefdeksel komt je niet voor de gek?
Heb je een originele veer of een imitatie?
De grote moer moet wel voldoende gangen in het staartstuk zitten, als die er maar 1 of 2 gangen in zit kan de schroefdraad stuk gaan.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Diepteregeling vast en veel speling .
Wim ,
Heb een nieuwe set besteld via HPS .
Van de oude set is alleen de oude veer nog bruikbaar de rest is redelijk rot en gaar , heb de hele binnekant uitgespoten en met een borstel op de boor schoon gemaakt dus verder kan hij er echt niet in .
Ga de oude veer nog wel proberen omdat met deze veer het spul wel normaal in elkaar kan , zaterdag gaat de olie er weer in dus eens zien wat de hef doet en dan de diepteregeling proberen .
groeten Arjan
Heb een nieuwe set besteld via HPS .
Van de oude set is alleen de oude veer nog bruikbaar de rest is redelijk rot en gaar , heb de hele binnekant uitgespoten en met een borstel op de boor schoon gemaakt dus verder kan hij er echt niet in .
Ga de oude veer nog wel proberen omdat met deze veer het spul wel normaal in elkaar kan , zaterdag gaat de olie er weer in dus eens zien wat de hef doet en dan de diepteregeling proberen .
groeten Arjan
Someca SOM 60 , Massey Harris Pony 812 , Holder A30 , Ferguson 35