Hallo,
Ik ben begonnen met het vervangen van de koppakking van mijn MF65; gelijk laat ik dan de kop ook vlakken uiteraard.
Op zich geen moeilijke zaak, heb het wel eerder gedaan, echter loop ik tegen een 'uitdaging' aan.
Om de kop van de motor te kunnen halen zal ik niet alleen de moeren moeten verwijderen, ook de bouten die door de kop in het blok gedraaid zitten, en daar zit even de moeilijkheid. Bij eerdere projecten heb ik een extra moer gebruikt om er bovenop te draaien, te klemmen en zo de bouten los te krijgen. Echter dat gaat nu niet lukken daar de bouten te kort zijn voor een tweede moer.
Concreet de vraag, heeft iemand tips deze bouten zodadig los te kunnen krijgen dat ik ze ook nog weer kan gebruiken? Alle tips en trucs zijn welkom.
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
B Pasman
Koppakking vervangen MF65
Moderators: Tony, fergie, admin
Koppakking vervangen MF65
MF 65 Semi Industrie, MF 135, MF 188 MP
Re: Koppakking vervangen MF65
Hallo Berry,
Ik neem aan dat je tapeinden bedoeld waar je de moer afgedraaid hebt.
Waarom wil je deze tapeinden eruit draaien?
Je kunt toch eerst de kop lichten, dan krijg je vanzelf ruimte om er een 2 'e moer op te draaien.
Of zit er kool tussen een of meerdere tapeinden en cilinderkop?
Met en takel wat spanning op de kop zetten, wel opletten dat je de kop niet kromtrekt en met een kleine hamer rustig wat op de tapeinden tikken die vast zitten door de kool.
Heeft er iemand ervaring met het inspuiten met een vloeistof en zo ja welke om de kool iets op te lossen???????
Ik zat te denken aan kruipolie, WD 40 of gewone motorolie, maar ik heb hier geen ervaring mee!!!!!
Groeten Wim.
Ik neem aan dat je tapeinden bedoeld waar je de moer afgedraaid hebt.
Waarom wil je deze tapeinden eruit draaien?
Je kunt toch eerst de kop lichten, dan krijg je vanzelf ruimte om er een 2 'e moer op te draaien.
Of zit er kool tussen een of meerdere tapeinden en cilinderkop?
Met en takel wat spanning op de kop zetten, wel opletten dat je de kop niet kromtrekt en met een kleine hamer rustig wat op de tapeinden tikken die vast zitten door de kool.
Heeft er iemand ervaring met het inspuiten met een vloeistof en zo ja welke om de kool iets op te lossen???????
Ik zat te denken aan kruipolie, WD 40 of gewone motorolie, maar ik heb hier geen ervaring mee!!!!!
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Hallo Wim,
De kop klemt zich als ik de tapeinden in het motorblok laat zitten. Ik beschik niet over een takel dus zal ik het met mijn eigen spierballen moeten doen... Wellicht kan ik er wat spanning op zetten met een dikke sjorband aan het dag, misschien net genoeg.
Voorheen heb ik ook altijd de tap einden eerst verwijderd omdat ik anders de kop niet gelicht kreeg, ook niet met takel.
Denk dat ik inderdaad eerst met wat spanning en iets van WD40 ga proberen.
Overige tips zijn nog steeds welkom.
mvg Berry
De kop klemt zich als ik de tapeinden in het motorblok laat zitten. Ik beschik niet over een takel dus zal ik het met mijn eigen spierballen moeten doen... Wellicht kan ik er wat spanning op zetten met een dikke sjorband aan het dag, misschien net genoeg.
Voorheen heb ik ook altijd de tap einden eerst verwijderd omdat ik anders de kop niet gelicht kreeg, ook niet met takel.
Denk dat ik inderdaad eerst met wat spanning en iets van WD40 ga proberen.
Overige tips zijn nog steeds welkom.

mvg Berry
MF 65 Semi Industrie, MF 135, MF 188 MP
hallo,
heb je nu nog een paar gangen draad boven de standaard moeren over??
misschien kan je er een andere moer boven lassen of de standaard moer boven aan het tapeind vast lassen.
en dan nieuwe tapeinden gebruiken met het opbouwen.
gr. niels
heb je nu nog een paar gangen draad boven de standaard moeren over??
misschien kan je er een andere moer boven lassen of de standaard moer boven aan het tapeind vast lassen.
en dan nieuwe tapeinden gebruiken met het opbouwen.
gr. niels
-
- Contacteer:
Hello Pasman,
Zoek voor en achter een plaats waar de rand van het blok en de rand van de kop zo goed als gelijk lopen. Sla er daar een koudbijtel tussen. Klinkt erg maar beschadigd enkel de randen ligtjes en laat de zaak flink schrikken. Als je met een spanband of een takel er aan kan tillen (denk spant schuur of deurpost met een dikke lijmklem om de takel aan te hangen) dan kun je middels een bandelichter, breekijzer enz de kop er af "helpen" glijden zonder deze zelf de hele tijd te moeten ondersteunen.
Groetjes,
René.
Zoek voor en achter een plaats waar de rand van het blok en de rand van de kop zo goed als gelijk lopen. Sla er daar een koudbijtel tussen. Klinkt erg maar beschadigd enkel de randen ligtjes en laat de zaak flink schrikken. Als je met een spanband of een takel er aan kan tillen (denk spant schuur of deurpost met een dikke lijmklem om de takel aan te hangen) dan kun je middels een bandelichter, breekijzer enz de kop er af "helpen" glijden zonder deze zelf de hele tijd te moeten ondersteunen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....