Maaibalk of Cyclomaaier

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
aandegrens

Maaibalk of Cyclomaaier

Bericht door aandegrens »

Hallo allemaal,

ik heb mijn TEf weer aan het lopen en wil er gras mee gaan maaien.
Wat kan ik nu het beste zoeken? Een maaibalk of een cyclomaaier?
Ik heb e.e.a. gelezen dat een cyclomaaier de tractor aandrijft als je de koppeling intrapt. Moet hier dan een speciale aandrijfas tussen?

Ook zie ik cyclomaaiers, met het maaidek, achter de tractor en ook soms naast de tractor. Wat is het verschil.

Ik heb een maaibalk liggen (F829) die volgens mij op een 25 of MF130 past. Zou deze ook pas te maken zijn voor een TEF?

Als laatste. Hoe breed mag een cyclomaaier zijn, i.v.m. het vermogen?

Groeten,

Frank
Groeten,

Frank

Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)

wpee

Bericht door wpee »

Maakt in principe niet uit , beide kunnen de traktor aandrijven als je het gas dicht doet.
Gebruik daarom voor beide een vrijloop in je aftakas.
Bij maaibalk ligt het een beetje aan hoeveel gewicht je vliegwiel aandrijving heeft op de maaibalk. maar meestal is dit stukken minder dan cyclomaaier.

Je kan ook voor een circelmaaier keizen achter de traktor, die hakt het gras kleiner, maar dan heb je ook zeker een vrijloop nodig.

Wim

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Wim,

Een cyclomaaier zou ik nooit zonder vrijloop aan een TEF koppellen.
Die vrijloop kan in de aftakas (van de cyclomaaier) zitten of op de trekker gemonteerd. De laatste versie heb je ook als verloop van de dunne TE-20 aftakas naar de normale aftakas.

De cyclomaaier achter de trekker is een bloter en is bedoeld om het gras te maaien en te hakselen. De cylcolmaaier naast je trekker is bedoelt om het gras te maaien.

Persoonlijk zou ik met een cyclomaaier niet breder gaan dan 1,35 meter.
Deze kun je net aan met 25 pk.

Een maaibalk vraagt minder vermogen en weegt ook minder. Het maaien met een cyclomaaier gaat wel gemakkelijker dan met een maaibalk. Een maaibalk raakt wat sneller verstopt en kan eigenlijk aan maar stug gras maaien.

Ik heb zelf afgelopen zomer een paardewei gemaaid met mijn Schukken maaibalk. Een heerlijke ervaring ondanks dat ik regelmatig de balk verstopt had zitten door platgetrapt gras en molshopen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

aandegrens

Hallo Gerrit en Wim,

als ik jullie goed begrijp is een cyclomaaier het makkelijkste. Ik wil geen gras gaan hooien dus lijkt mij een bloter het meest geschikt.
Ik vind een maaibalk mooi om te zien, maar het moet ook praktisch blijven.

Even over die vrijloop.
Die vrijloop kan in de aftakas (van de cyclomaaier) zitten of op de trekker gemonteerd. De laatste versie heb je ook als verloop van de dunne TE-20 aftakas naar de normale aftakas.
Betekend dit dat het eigenlijk altijd passend te maken is?
Dus eventueel een koppeling die ik vast aan de TEF monteer of eentje die al in de cyclomaaier aanwezig is?
Of zijn er ook speciale aftakassen waar zo'n koppeling al in verwerkt is?

Zo'n bloter, ligt die in feite gewoon op de grond of wordt hij door de hef op een vaste hoogte gehouden?

Dat zijn weer een hoop vragen?

Groeten

Frank
Groeten,

Frank

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Frank,

Voor gewoon maaien met een roterende maaier is ca 8-10 pk per meter nodig, kan wel op lopen tot ca 15 in nat gras en botte messen enz. Voor een wijde bloter moet je rekeken met 15 Pk onder goede omstandig heden omdat die naast maaien ook hakselt. Als je elke week maait kun je dat beperken omdat er dan niet zoveel af hoeft.

Een bloter heeft een rol, zwenkwielen of skies waarmee je de hoogte kunt afstellen. De trekker tilt hem alleen in transport.

De meeste cyclo maaiers hebben een ingebouwde vrijloop, bij bloters schijnt dat minder voor te komen. Voordat je gaat maaien ALTIJD controleren of er een vrijloop in zit. Een maaibalk zal de trekker in iedergeval niet aan drijven, deze bezit geen vliegwiel werking.

Een TEF zal wellicht een PZ135 kunnen aandrijven maar of hij hem ook van de grond krijgt weet ik niet. Ook telt mee het feit dat een cyclomaaier een behoorlijke kracht uit oeffend op de hefdelen omdat de machine zijdelings is aan gehangen en behoorlijk veel weerstand ondervind tijdens het maaien. Een maaibalk heeft daar beduidend minder last van.

Maaibalken kunnen prima met een TEF, is maar een paar Pk per meter nodig. Nadeel is de herrie en onbalans in zo'n machine. Uitzondering is de dubbele messenbalk, de twee in tegengestelde richting bewegende messen maken deze balken vrijwel trillings vrij.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

aandegrens

Ok het wordt steeds duidelijker.

Ik denk dat het een bloter moet worden, maar als ik toevallig een maaibalk tegenkom is dat ook goed. Dus als iemand er één weet...

Zo'n bloter mag dus richting 1,5 m gaan als ik 15PK/m tel. Ik maai eigenlijk iedere week nu met een zitmaaier, maar heb de TEF natuurlijk niet voor niets.

Bedankt maar weer.

Groetjes

Frank
Groeten,

Frank

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Frank,

Een bloter kun je inderdaad ook vergelijken met gazon maaier. De meeste gazon maaiers werken inderdaad ook met ronddraaiende messen. Ik weet alleen niet of een bloter ook zo kort maait als een gazon maaier.

Een goedkope bloter ben ik nog niet tegen gekomen.

Wat de vrijloop betrefd, je hebt het helemaal goed. Koop je een maaier zonder vrijloop, dan kun een vrijloop tussen de aftakas van de trekker en die van de maaier zetten. Met deze vrijloop heb je dus nu voor iedere machine een vrijloop.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

aandegrens

Hoi Gerrit,

bedankt voor je reacties.
Ik heb inderdaad ook nog geen goedkopen bloters gezien en dat terwijl je wel relatief goedkope cyclomaaiers ziet. Je zou zeggen dat deze duurder zouden zijn omdat die technisch wat complexer zijn naar mijn idee.

Maar we zullen zien waar we tegenaan gaan lopen.

Groetjes Frank
Groeten,

Frank

antoine

Bericht door antoine »

hallo Frank,
je schrijft in een van je eerste postings dat je een MF 829 maaibalk hebt liggen . Volgens mij kan je die alleen maar aan een MF 22 of een MF 130 bevestigen omdat die alleen, een centrale aftakpoulie hebben. Dus voor andere MF typen is die maaibalk niet te gebruiken . Verder maai ik wekelijks met een MF130 +bloter op "glij-ijzers" en dat gaat prima ! Alleen heb je soms dat de ijzers als het ware gaan "ploegen" en dat is minder als je een mooi gazonnetje wilt hebben . Ben trouwens wel geinteresseerd als je die maaibalk wilt verkopen (of ruilen voor een maaibalk die je in de hef kunt hangen +steunwiel) !
antoine
gebruik MF 168

aandegrens

Hallo Antoine,

bij Piet Mooij in Schagen heb ik een MF 25 gezien met een maaibalk en een centrale aftakas. Ik heb hier toen nog foto's van gemaakt omdat dit dezelfde maaibalk was.

Dus past deze F829 maaibalk ook op de Mf 25 (of de stickers zijn niet goed)

Groetjes Frank
Groeten,

Frank

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Heren,

Zowel de MF 25, MF 30, MF 122 als de MF130 kunnen midden aftakas hebben speciaal voor een maaibalk. De trekkers delen namelijk allemaal dezelfde versnellingsbak, achterbrug en in zekere zin ook de motor. De boring van de MF 30 en de MF 130 is iets groter. Een ander verschil is het plaatwerk van de motorkap en de carterpan. Meer verschil zit er eigenlijk niet tussen deze 4 types.

De maaibalk die bedoelt wordt zal dus op al deze 4 trekkers passen. Daarnaast maakte in Nederland het bedrijf Schukken uit Bolsward ook maaibalken voor de MF tractoren.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie