Wat voor trekker is dit?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Pascal

Wat voor trekker is dit?

Bericht door Pascal »

Hallo allemaal!

Hoewel ik al een tijdje op deze website rondkijk, heb ik me zojuist pas geregistreerd. Hoewel ik eigenlijk een ffff-man (ik zal niet schelden op dit forum :oops: ), is MF een goede 2e voor mij.
De broer van mijn oma heeft een TEF en een 148 pracht trekkers! Vooral de 148 is een genot om op te rijden vanwege de stuur- en pedaalbekrachtiging, die erop zit. Verder is het een mooie en wendbare trekker.

De reden dat ik dit onderwerp plaats, is dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Een kennis van mij heeft een MF, maar weet niet precies wat voor type hij heeft. Verschillende mensen hebben 't voor hem opgezocht, maar telkens komt er een ander type naar voren.

Ik heb gisteren de trekker nader bekeken en de volgende nummers verzameld:
- Bij de koppeling: 182840M2
- Op trompet: 183251M2
- Op het carter: 302 299-11
4
- Op de motor: SJ71548ED
- Op de achterbrug: 183253M5
o17m
- Op de versnellingsbak (bij de rem): g16h

Ik heb even gekeken naar de nummers op jullie website, maar ik kom er niet helemaal uit.
De trekker is nu grijs met rood geschilderd. De klep op de motorkap is te openen door 2 chromen knopjes in te drukken.

Ik hoop dat jullie licht in de duisternis kunnen brengen!

Alvast bedankt.

Groeten,
Pascal

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Pascal,

Ik ben blij dat je niet gaat schelden op dit forum. (Een blauwtje loopt iedereen wel eens :wink: )

Mijn eerste indruk is dat je het over een FE 35 hebt.
Er is echter nog een model die gebruik maakt van zo'n motorkap.
Kun je een of meerder foto's sturen dan kan ik het waarschijnlijk wel achterhalen.

De meeste nummers die je opgeeft zijn gietnummers. Daar kan ik niet direct iets mee.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Ik heb ook niets tegen aanhang van het blauwe merk, dan hebben we tenminste wat volk om over te laten lopen zeg maar.

De nummers die je opgeeft (******M*) zijn onderdeel nummers en 183253M5
wordt aangegeven als onderdeel van de 35/835 france. Zou dus een franse MF35 moeten zijn !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Gerrit en René,

Ik ben blij, dat jullie mij niet afrekenen op mijn blauwtje. :)

Hartstikke bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik ben al een stuk wijzer.

Ik kan helaas geen foto's uploaden. :oops: Maar ik zal de foto's naar Gerrit mailen.

Een kennis van mij heeft een Goudbuik (op benzine/petroleum; schijnt vrij zeldzaam te zijn) en die lijkt sprekend (althans voor mij als leek) op de trekker waarover ik graag wat meer informatie wil. Misschien helpt jullie dit?

Indien jullie wat foto's willen zien van het Historisch festival dat werd gehouden in Vreeland (nabij Utrecht), kunnen jullie deze hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=8KG7WOFD
Op de 3e foto staat de Goudbuik.

Groeten,
Pascal

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Ik heb zelf een goudbuik petrolium in de nog zeldzamere standaard uitvoering ipv. de luxe versie !.

De 35 werdt in frankrijk ook gebouwd en daar is vrijwel geen verschil aan vergeleken met de engelse broeders. Enige is dat de franse productie vaak deels of geheel metrisch werd gemaakt dus grote kans dat je bij het sleutelen zowel metrische als imperiaale sleutels nodig hebt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Gerrit en René,

Hartelijk dank voor jullie antwoord (Gerrit via de mail)!! :D

Volgens Gerrit betreft het een FE35.
Ik zou graag willen weten van welk bouwjaar de trekker is. Waar kan een identificatie hiervan vinden? Een nummer op het motorblok? Zo ja, waar zou ik dat nummer moeten kunnen vinden?

Gerrit, ik probeer er een foto van te krijgen, maar dat zal nog even lastig worden. :?

René, hoe kan ik het verschil zien tussen een standard en luxe Goudbuik petroleum? Dan zal ik er nl. eens op letten. Of heb je al gezien welke uitvoering er op de foto staat?

Groeten,
Pascal

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Het is me niet duidelijk of het franse 35 model ook FE35 als type aanduiding had, ik vermoed van wel. In iedergeval geeft het onderdeel nummer aan dat het in frankrijk moet zijn gemaakt. Als het een franse is staat het wel op het serie nummer plaatje, rechts onder op het dashbord. Een engelse staat op made in Coventry england.

Het verschil tussen een standaard (basic) en super(de-luxe) is dat de eerste normaal de smalle 4x19 voorwielen had, geen toerenteller, een zitting type pan als de TE's maar dan opklappend en een enkele koppeling (dus geen dd-aftakas). De super (of de-luxe in engeland) had een dubbele koppeling, stoel met kussens, toerenteller en 6x16 voorwielen standaard. Op een Standaard (engels basic) kon je als extra dan wel weer de brede voorbanden krijgen, de luxe stoel en toerenteller. Van bijde kon je ook de maat achterbanden van 11.2-28 naar 12.4-28 als optie krijgen.

Groetjes,

René.

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo René,

Bedankt voor je informatie over de Goudbuik! Weer wat geleerd. :D

Zou jij (of iemand anders) me kunnen vertellen aan welk bouwjaar ik moet denken voor de 35 van die vriend van mij?
Kan je misschien op basis van de genoemde nummers (boven in deze post) een jaartal geven?

Ik ben benieuwd!
Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten,
Pascal

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Pascal,

Op het type plaatje staat een serie nummer wat voor de engelse productie je een jaartal geeft via de tabel in het techniek deel van deze site.

Is het een franse 35 hebben we voor zover mij bekend een probleem, de fransen hielden namelijk niets bij. Mogelijk dat er wel gietdata op de gegoten huizen staan, dan kun je het daar nog van aflijden (ca 2-4 weken later dan die datum)

Groetjes,

René.

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo René,

Hartelijk dank voor je informatie!

Haha, het is ook altijd wat met die Fransen... :?

Groeten,
Pascal

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Pascal,

Op de volgende franse webpagina's is misschien nog wat informatie terug te vinden.

http://perso.orange.fr/richardleroy/MF8 ... Moteur.htm
http://perso.orange.fr/richardleroy/MF8 ... cation.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Gerrit,

Hartelijk dank voor de sites. Dat ziet er erg handig uit.
Nu nog even mijn Frans ophalen.. :)

Groeten,
Pascal

Plaats reactie