Frequentie verversen olie en antivries.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
abamoto

Frequentie verversen olie en antivries.

Bericht door abamoto »

Oldtimer tractoren hebben soms erg weinig uren wanneer enkel gebruikt voor hobby. Is het bijvoorbeeld nodig om de motorolie jaarlijks te verversen. Evenzo is het mij niet duidelijk hoelang koelmiddel en olie in versnellingsbak/transmissie meegaat.
Mijn vraag is ingegeven omwille van milieu en kostprijsredenen.

Bedankt voor een reactie terug.

Mvg

Antoine

nielsn

Re: Frequentie verversen olie en antivries.

Bericht door nielsn »

hallo,

wij hanteren op het werk ( vrachtwagen garage ) voor versnellingsbakken ong. elke 2 jaar. aangezien je deze olie bij landbouw tractoren ook gebruikt om machines te bedienen via de hydrauliek is het een beetje gokken. gebruik je de hydrauliek nooit of zelden dan zal de olie minder snel vervuilen dan waneer je dit veel gebruikt. waneer er vocht in de olie komt nemen de eigenschappen van die olie sterk af. dus hoe minder vuil en vocht er in de olie zitten hoe langer de olie goed blijft. ook heeft het gebruik van het trekker invloed op de olie. ik denk dat als de trekker niet veel gebruikt word en je geen vuil en zo in de olie krijgt je er rustig een jaar of 3 mee kan rijden.

gr. niels

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

viewtopic.php?f=6&t=1148

Olie wordt ook zuur door water wat binnen dringt door regen of condensatie. Vooral als de zaak nooit flink gebruikt wordt zal het niet verdampen en dus mogelijk schade veroorzaken. Het is me reeds meerdere malen bericht dat de achterkant van de bak bijna doorgevreten kan zijn in sommige ernstige gevallen van 20 jaar in een heg staan of zo.

Koelmiddel wordt zuur, om de 2-3 jaar vervangen. Echter in deze oude trekkers liever antivries gebruiken met water, dat blijft heel lang goed en beschermt de motor (zie artikel over de temperatuurtjes).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Pentenga

Bericht door Pentenga »

Hallo forumleden,

Over bovenstaande en het verversen van olie en koelvloeistof het volgende. Omdat ik de trekker (MF 35) net in bezit heb ben ik bezig met het verversen van alle vloeistoffen.
Mijn vraag gaat over de olie in versnellingsbak en achteras. Daar zit nu water in, het geheel is nl ongeveer zoals mayonaise, en op het peilstokje zitten druppeltjes water.
Ik heb vab HPS het boekje over de MF maar daarin kan ik niet vinden of versenllingbak en achteras een geheel zijn en van dezelfde olie gebruik maken, nl 30 liter sea 80 - 90. Onder achteras, aan de linkerkant en onder de versnellingsbak ook aan de linker kant zitten aftappunten. Klopt dat?
Gaat het vullen van beide via het vulpunt naast de versnellingspook? Of is er voor de achteras, net als bij de blauwe trekkers, ergens op de achterbrug een vulpunt?

Groet, Tim
FE 35 (diesel, standard 23 C), Rood / Grijs.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Tim,

De bak, hydroliek en differentieel ruimtes staan in open verbinding met elkaar. Je giet de olie in de bak en het stroomt wel door naar de andere delen. Als je de FAQ goed leest vindt je ergens een regel dat je niet te snel moet gieten omdat het eventueel niet snel genoeg doorstroomt. OMdat er wel "drempels" zijn inwendig heb je meerdere aftap punten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Pentenga

Bericht door Pentenga »

Hallo Rene,

Dank voor de info en tip. Ik kan daar wel wat mee. Zal vanmiddag de olie kopen en vervangen. Kan ik direct ook even kijken of achter het klepje met het peilstokje alles normaal verloopt. Bij mij zakt nl de hef al na korte tijd en onder het rijden is dat wel hinderlijk als er iets aan de gatenbalk hangt.

Nog een korte vraag, heeft het zin bak, diff en hydroliek te spoelen om alle troep er daadwerkelijk uit te krijgen. Nu plakt er overal "mayonaise" als ik met een lampje in de bak schijn. Ik zou willen spoelen met diesel?....

Groet, Tim

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Tim,

Dat is inderdaad mogelijk echter je krijgt lang alles er niet uit. Diesel neemt net als olie geen water op dus...

Goed uit laten lekken en eventueel een hete lucht kanon op de bak en achterbrug richten voor een paar uurtjes, dan verdampt het resterende water wel (dekseltjes er af nemen).

Zakken doen ze allemaal, gewoon de aftakas laten draaien als je rijdt.

Groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Pentenga,

Heeft jou tractor lang buiten gestaan?
Is er met het schoonspuiten water in de bak gekomen?
Zijn de hoezen van de versnellingspoken stuk?
Is de hoes van het staartstuk waar de topstang aan zit stuk?

Hallo iedereen,
Klopt het dat hele goedkope motorolie van de bouwmarkt deze slugs voor een heel groot gedeelte oplost, of is dit een fabeltje?
Graag reactie.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pentenga

Bericht door Pentenga »

Hallo Wim,

Ik heb de trekker sinds kort. De historie is mij dus onbekend.
Nu staat de trekker onderdak en begin ik met wat onderhoud. Dan kom je van alles tegen, bijvoorbeeld dat er bij het verwisselen van olie de laatste keer geen filter geplaatst is. Da's jammer.
Zou ook de mayonaise in de bak.
Bij het vervangen van de antivries zal ik morgen ook eens kijken naar de waterpomp.

Jouw tip om de hoezen rond de versnellingpook te inpecteren zal ik opvolgen..

Groet, Tim

Plaats reactie