electrisch probleem verlichting MF133

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
SanderVanT

electrisch probleem verlichting MF133

Bericht door SanderVanT »

Hallo allemaal,

Ben bezig met het opknappen van mijn oude MF133. Eerst maar eens de verlichting aangepakt. Eerste probleem is al geconstateerd. Bij het aansluiten van de koplampen meet ik met de multimeter 12 volt over de + en massa. Maar de lamp brandt niet. Sluit ik de lamp rechtstreeks aan op de accu dan brandt de lamp wel. Weet iemand hoe het kan dat de spanning bij de aansluiting 12V is, maar dat de lamp (die heel is) toch niet brandt. Ik heb wel begrepen dat bij een slechte accu dit op kan treden, maar dan moet rechtstreeks aansluiting op de accu ook hetzelfde beeld geven lijkt me.
Iemand een idee? Zal uiteindelijk wel simpel zijn en denk ik te moeilijk. :)

fergie
Contacteer:

Re: electrisch probleem verlichting MF133

Bericht door fergie »

Hello Sander,

Als de lamp werkt, de accu werkt en bijde in de trekker werkt niet dan is er een slecht contact. Meestal een massa contact. Met je multie meter belast je de zaak niet waardoor je wel 12V meet maar met de lamp wel wat de spanning in doet storten door het slechte contact. In dit geval zou ik aangenomen dat de massa slecht is even met een startkabel of stukje draad de massa van de lamp even overbruggen naar het motor blok, doet ie het dan wel is je massa draad slecht, anders moet je naar een slecht contact in de aanvoer zoeken. Dan heb je als "verdachten" de bekabeling, zekering klemmetjes, schakelaar en alle verbindingen.

Groetjes,

René.

PS. Gerrit, zet je deze ff in de juiste rubriek ??.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Sander,

Doet het dimlicht en het grootlicht het als je deze op de losse accu test?
Wel even om de beurt testen.
Waar heb je de pennen van de multiemeter als je 12 volt meet, rechtstreeks achterop de lamp, of de massa pen ergens aan het motorblok of de accu?
Gaan alle 3 de stekkers wel zwaar genoeg op de pootjes van de lamp?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

SanderVanT

Hallo Wim en Rene,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb de boel eens kritisch bekeken en wat ik constateerde was niet best. De contacten van de diverse verbindingen waren zo broos dat sommige bijna al afbraken toen ik er alleen maar naar keek. Eerst alle aanwezige verbindingen opgeschreven en toen rigoureus alle stekkertjes afgeknipt. Lichtschakelaar en knipperlichtschakelaar waren bijna helemaal verrot. En ik miste ook nog de linker koplamp.
Inmiddels ben ik zover dat ik de gewone verlichting en knipperlichten weer aan het werk heb. Alleen nog een aantal nieuwe lampensets monteren en dan ben ik daar voorlopig mee klaar.

Groeten Sander

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Sander,

Heb je een Engelse of een Franse 133?
In de behuizing van de koplamp zit in ieder geval verschil, maar volgens mij ook in de lampunit.
Heb je er een normale Euro lampfitting of een Butler lampfitting inzitten?
Als het een Franse 133 is, dan is de witte draad in de zekeringskast waarschijnlijk voor het stoplicht.
Bij een Engelse is dit er later opgebouwd, zoals Rene al schreef.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

SanderVanT

Hallo Wim,

Als ik de afbeeldingen bekijk van de MF133/135 met Franse motor, zoals op Anntefka staat weergegeven dan heb ik een Frans model (aansluiting koplamp is met drie plaatjes in een houdertje). Betekent dit dan ook dat er af fabriek al remverlichting op zat. Waar kan ik dan de remlichtbediening vinden (moet lijkt me dan ergens bij het voetpedaal zitten die de rem bediend)?

Groeten Sander

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Sander,

Als de onderdelen niet omgewisseld zijn dan kun je dit zien aan het merk.
Franse tractoren meters in het dashboard Jaeger, de brandstofpomp Rotodiesel en het rechthoekige typeplaatje made in France met een serienummer wat begint met 1 of meer letters.
Engelse tractoren meters Smith of Lucas, brandstofpomp CAV en een heel klein plaatje met alleen een heel kort serienummer.
Als het goed is kan de MF dealer aan de oude koplamp die nog heel is zien of het een Franse of Engelse tractor is.

Groeten Wim.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

133 is alleen in frankrijk gebouwd. Ik heb althans geen onderdelen lijst voor een engelse 133, alleen voor een franse.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

SanderVanT

Hallo,

Hoop dat iedereen fijne kerstdagen heeft gehad, en wens bij deze iedereen alvast een prettige jaarwisseling.
Voor wat betreft mijn probleem met de elektra. Dat is eigenlijk wel opgelost (alleen een aantal nieuwe lampen e.d. monteren). Alleen nu zit ik met het volgende punt. Als het koud is (<10 graden is voor mijn 133 al koud) dan wil hij slecht starten. Na een hele hoop gepuf en gesteun komt er eindelijk leven in (hoewel je dat niet zou denken met de zwarte roetdampen die hij uitspuugt!). Mijn vermoeden is dan ook dat de al eerder genoemde vlammenwerper kaduuk is. Ik heb inmiddels wel de onderdelentekening van de 133 gedownload, maar ik kan zo 123 niet vinden waar de voorgloei moet zitten. Lijkt me direct op de eerste pagina. Is er ook een een beschrijving te downloaden waar per pagina alle onderdelen staan benoemd? Dat maakt het zoeken iets makkelijker.
En nog een klein vraagje. Ik ben van plan om de remmen van de 133 ook aan te pakken omdat het remmen maar zozo gaat. Nu gaf hij aan dat ik alert moest zijn op de aanwezigheid van asbest. Kan dit kloppen? En zo ja, kan ik dit klusje dan niet beter uitbesteden aan de vakman?

Groeten en tot volgend jaar (ga eerst nog even een weekje op de latten)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Sander,

Item 34 op de eerste pagina is je "vlammenwerper".

De remvoeringen destijds bevatten allemaal asbest. Da's na veel remmen een boel stof geworden dus voorzichtig mee om gaan. Eventueel nat maken, dat voorkomt stuiven en inademen en is makkelijk te doen.

Groetjes,

René.

Plaats reactie