aangedreven aanhanger ?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

andre leusink

aangedreven aanhanger ?

Bericht door andre leusink »

Wie heeft er een aanhanger die door de aftakas wordt aangedreven ?
Vroeger gebruikte men wel aangedreven werktuigen zoals wagens of aardappelrooiers.
Ik heb begrepen dat de versnellingsbak van een MF wel ground PTO heeft maar dat deze niet zwaar belast mag worden.
Ik vraag dit omdat we al een tijdje broeden om er zelf een te maken.
Het gevaar van zo'n aanhanger is dat de tractor door de aanhanger omvergeduwd kan worden of dat de tractor achterover klapt,dit kan je door begrenzers voorkomen.
Nou is mijn vraag zou ik de eerste versnelling samen met de aftakas kunnen gebruiken om zo een aanhanger aan te drijven zonder schade aan de bak.
Graag had ik van jullie antwoordt over de voor en nadelen.

Groet André

Stavrebonde
Contacteer:

Re: aangedreven aanhanger ?

Bericht door Stavrebonde »

Die werden hier in Zweden vroeger veel gebruikt in de bosbouw.
Er zit een versnellingsbak op de wagen die laag geschakelt wordt in het bos en op ijzige wegen zodat de trekker niet alles alleen hoefde te trekken.
Op de weg werd hij vaak hoog geschakeld en dan werd de trekker wel in de vrij gezet zodat de wagen de trekker aandreef. Met de juiste overbrenging en een opgeschroeft toerental konden met de oude trekkers en zo'n wagen snelheden van over de 50 km/h. gehaalt worden met een volle last hout!!

Er staat er hier één in het bos. We hebben er met een paar man bij staan kijken om er een sleepwagen van te bouwen voor tracktor- en carpulling. Ik geloof dat op die wagen zelf een extra versnellingsbak zit om nog een hydrauliekpomp aan te drijven.
De eigenaar van die wagen was enkele malen Zweeds kampioen in ploegen en die wedstrijden werden vroeger gesponsord door MF. Hij had dus niet anders als MF traktoren. Ik kan hem wel eens vragen met wat voor MF hij die wagen gebruikte en of het problemen gaf.

Groet,

Han
Fordson Dexta, 1960 - MF25, 1962 - Ockelbo 600-2, 1978 - Aktiv 600 - Suzuki Vitara (tuin-jacht-bos)
1 scharige plog Överum, Aktiv maaibalk, JF 320 schudder/zwiller, 2-rijige Underhaug aardappelpoter, 1 rijige aardappelrooier, cultivator, ringwals (hout dus oud), sneeuwruimer.

andre leusink

Hallo Han
Wij willen de wagen ook voor het uitrijden van hout gebruiken.
Zou je eens willen vragen of de versnellings bak (mf 65) die kracht kan hebben.

Groet Andre

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andre,

Er staat nergens dat de ground PTO minder sterk is, lees de instructie boekjes er maar op naar elders op de site.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

andre leusink

Hallo Rene,
Ik heb even bij de instructie boeken gekeken en daar staat bij MF65 mk2 op afbeelding 01-33 jpg dat het voor licht werk zoals harken of planten en niet voor het aandrijven van zware werktuigen.
Men heeft vroeger wel aanhangers met aandrijving gemaakt , ik kan mij niet voorstellen dat men dit deed als de bak dit niet zou kunnen hebben,nou zou ik graag ervaringen of afbeeldingen willen hebben van mensen die dit al eens gedaan hebben.

Andre :)

Hier zien jullie een filmpje bij 2 minuut zie je een aangedreven wagen.
http://www.youtube.com/user/ALE1858?fea ... p7UlFD5URs

Stavrebonde
Contacteer:

Net even met de buurman gepraat.

Hij gebruikte zijn aangedreven wagen met de MF35 en MF135 op ground PTO.
Hij had ook eens een TEA20 met halfband voor zijn wagen lopen maar daar brak van alles af omdat de TEA geen ground PTO had.

Er mag alleen in het bos gereden worden met de aandrijving van de wagen ingeschakelt en niet op verhard (gravel of asvalt). Sneeuw en ijs gaat natuurlijk ook perfect.
De wagen moet zo goed als de zelfde snelheid hebben als de trekker, de wagen mag ietsje remmen.
Zogauw de trekker gaat slippen drukt de wagen de trekker. Slippen en wringen deed het volgens hem altijd wel ergens en daarom moet je rekenen met dat er nog wel eens wat kapot gereden kan worden.
Maar hij praat dan vanuit de ervaring dat er de hele winter hout uit het bos werd gereden naar de zagerij 15km. verderop.

Volgens zijn ervaring brak de huls die tussen de uitgaande as van de bak en het cardan zit nog wel eens. Maar die kun je vervangen zonder de trekker te hoeven delen.
Hij had het erover dat het een breekhuls was en als ik het goed heb zit er een groef in deze huls dus dan kan hij wel eens gelijk hebben.

Later werkten ze met een speciale aftakas en konden ze rijden met de engine PTO. En dan dus de trekker in de vrij zetten en de wagen het zaakje laten drukken (zonder hout zij hij). Maar hij kon zo snel niet goed uitleggen wat het voor aftakas was.

Groet,

Han
Fordson Dexta, 1960 - MF25, 1962 - Ockelbo 600-2, 1978 - Aktiv 600 - Suzuki Vitara (tuin-jacht-bos)
1 scharige plog Överum, Aktiv maaibalk, JF 320 schudder/zwiller, 2-rijige Underhaug aardappelpoter, 1 rijige aardappelrooier, cultivator, ringwals (hout dus oud), sneeuwruimer.

andre leusink

Hallo Han,

Hoe zou het gaan als je de gewone aftakas gebruikt,je hebt dan veel toeren die je dan moet vertragen.
Als je dan voor de aftakas een slipkoppeling maakt zal de bak toch niet zoveel op zijn donder krijgen.
Wij zitten er over te denken om er een variomaat tussen te zetten zodat de snelheid aangepast kan worden aan de trekker, nadeel is dan wel dat je maar een versnelling kunt gebruiken.
We hebben het af en toe maar nodig in het bos dus dat zal geen probleem
zijn.

groet Andre

ferguson25

Bericht door ferguson25 »

bij veel trekkers kan je de aftakas op 2 snelheden laten draaien

motor snelheid
rijsnelheid

Stavrebonde
Contacteer:

andre leusink schreef:Hallo Han,

Hoe zou het gaan als je de gewone aftakas gebruikt,je hebt dan veel toeren die je dan moet vertragen.
Als je dan voor de aftakas een slipkoppeling maakt zal de bak toch niet zoveel op zijn donder krijgen.
Wij zitten er over te denken om er een variomaat tussen te zetten zodat de snelheid aangepast kan worden aan de trekker, nadeel is dan wel dat je maar een versnelling kunt gebruiken.
We hebben het af en toe maar nodig in het bos dus dat zal geen probleem
zijn.

groet Andre
Hallo André,

Ik weet het niet. Maar ik denk dat je dan wel een paar setjes met slipkoppelingen op voorraad mag hebben. Normaal gesproken stop je met werken als de koppeling slipt en zorg je ervoor dat de aangedreven machine weer lichter gaat lopen. Noodvoorziening dus. Als je in het bos met een volle wagen hout staat en de koppeling gaat slippen dan moet je gewoon doordrukken en zien dat je er uit komt. Dat is een andere belasting en een ander gebruik van de slipkoppeling.

Ik heb nog even gegoogled en wat Zweedse fora en websites van fabrikanten van aangedreven wagens bezocht. Hier wat info:
- Het huidige aanbod van aangedreven wagens heeft een PTO aandrijving op basis van ground PTO of ze hebben hydraulische aandrijving met eigen aggregaat wat met de aftakas aangedreven wordt.
- De PTO aandrijving is verreweg het sterkst.
- De snelheid van de nieuwe PTO aangedreven wagen die ik vond ligt in de range van 'het pakket lage versnellingen'.
- Voor zelfbouw wordt op fora druk gerekend met de snelheden en omwenteligen op basis van ground PTO. Las een tip van iemand die schreef dat het goedkoper en soms gemakkelijker was om een nog extra versnellingsbak te monteren om de juiste overbrenging te vinden. Op de sloop is veel te vinden...

Misschien is hydrauliek nog niet zo gek als je geschikt aan materiaal kunt komen. Dan maakt het ook niet uit welke trekker je gebruikt...

Groet,

Han

Laurens-MF

Bericht door Laurens-MF »

Over deze aangedreven wagens wil ik ook mijn mening even kwijt.

Mijn opa had 20 jaar geleden zelf een aangedreven wagen gemaakt achter zijn MF 65. Deze werkte met de ground PTO. Hij had gewoon zijn wagen en de MF opgekrikt en dan de toerentallen berekend. Voorop de wagen was nog een versnellingsbak gemonteerd die altijd in één bepaalde versnelling werd geschakeld om aangedreven te worden (op de weg werd deze weer uitgeschakeld). Er was ook maar één versnelling van de tractor die (redelijk juist) uitkwam met het toerental van de kar. Voor zover ik weet had de wagen een kleine voorloop op de tractor. wanneer de wagen dan wegzakte, trok deze zichzelf weer bovenop. En er zat ook nergens een slipkoppeling of iets dergelijks op, ik heb nooit geweten dat daar ooit iets aan kapot gegaan is.

Hier in de buurt rijden nog veel aangedreven wagens bij de maisoogst, maar die zijn wel met de "gewone" aftakas aangedreven meende ik.

mvg,

Laurens
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

andre leusink

Hallo,

Heren allemaal dank voor jullie bijdrage,ik denk dat we het gewoon moeten proberen met de ground PTO.
Mocht iemand nog foto's hebben dan zie ik die graag.
Het zal wel een langdurig project worden maar als we er mee bezig gaan laten wij het even weten,mochten jullie nog informatie voor ons hebben laat het dan even weten.

Andre :D

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Deze plaatjes kreeg ik van Andre van een Krone aangedreven aanhanger.

Andre bedankt voor de plaatjes.
Bijlagen
krone_2.jpg
krone_2.jpg (165.06 KiB) 11070 keer bekeken
krone_1.gif
krone_1.gif (70.38 KiB) 11070 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

andre leusink

Hallo ,Gerrit dank je voor het plaatsen van de afbeeldingen.
Hier enkel kopieën van een gebruiksaanwijzing en onderdelenlijst van een aangedreven mestwagen.
Op de afbeelding is te zien dat de aandrijving doormiddel van een varioschijf gebeurd,deze aandrijving moet op elke tractor afzonderlijk ingesteld worden.
Er staat nergens in het boekje dat het nadelig was voor de tractor (of men moest dit nog ondervinden) behalve bij het achteruitrijden.
Ik denk dat dit wel een redelijke aandrijving is omdat de mestwagen aangedreven wordt door een snellopende as zoals bij de modernere voorwielaandrijving.
Wie ziet hier nog problemen of tekortkomingen,alvast dank voor het meedenken.

Groet André

Stavrebonde
Contacteer:

Op zoek naar een nieuwe aftakas kwam ik gisteren een aftakas met vrijloop tegen. Zat even te denken aan het verhaal van de buurman.
De wagen moet dan voorlopen op de tracktor. Zo gauw het hele zaakje stil komt te staan gaat de tracktor slippen en drijft dan via de ground PTO de wagen aan.
Als je de aftakas dan in de engine PTO schakelt met een hoog toerental dan kun je de tracktor in de vrij zetten en de wagen de combinatie laten aandrijven.

/Han

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Han,

Het verschil in toeren op de aftakas is enorm groot tussen ground PTO en engine PTO.
Je kunt niet maar zo overschakelen van ground PTO naar engine PTO,
je moet het systeem er op aan passen, b.v. met een vertragingsbak, of zoals hiervoor beschreven is met dat variatorsysteem.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie