hallo dit is onze nieuwe aankoop : jefke welk type weet ik niet want er staat geen typeplaatje op en het bouwjaar is 1947, op deze tractor staat de luchtfilter buiten de motorkap en op onze grijzen ook (ook een p3)
is dit origineel?
Edited by Fergie, heb de plaatjes verkleind en zichtbaar gemaakt !, Robin, lees de FAQ over afbeeldingen eens !!, ik blijf niet bezig!
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
Een trekker uit 47 heeft naar alle waarschijnlijkheid een Continental Z120 benzine motor in gezeten, was dan type TE-20. (niet te verwarren met de TE-A20 benziene met standard motor)
Ferguson heeft destijds 3 types diesels getest, de Perkins, een Meadows en de standard 20C diesel. De Meadows was te duur en te ingewikkeld, hij had roterende kleppen. De Perkins motor is veel te hoog, daardoor de tank te hoog en dus zwaarte punt te hoog. Er zijn er tijdens het testen enkele ongelukken mee gebeurt daardoor, onderandere een trekker op z'n kop door met geheven ploeg een snele bocht te draaien op de kopakker (tester ongedeerd wonderlijk genoeg). Het is daarom de Standard 20C geworden voor de productie diesels.
Perkins verkocht echter de P3 ombouw kits als warme broodjes. Ze werden voor trekkers gebouwd die een benzine of petrolium motor hadden en dus dure brandstof gebruikten of vesleten waren. Aangezien een standard diesel niet aan de TE/TE-A/TE-D versnellingsbak past werdt het dus een Perkins kit. probleem daarbij was dat ze de accu ergens kwijt moesten want deze trekkers hadden de accu bakken die ferguson aan de achteras hing niet. Er moest dus één wat grotere 12V accu onder de kap waardoor er geen ruimte meer was voor het luchtfilter. Vandaar dat je bij (bijna) alle P3 trekkers het luchtfilter naast de motorkap hebt hangen.
Overigens was Harry Ferguson uitgesproken TEGEN diesels omdat het zware blok de gewichtsverdeling van de trekker veranderde, de motor duur was en ingewikkeld. Ook was de betrouwbaarheid toen nog niet bewezen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
maar waar de baterij komt bij beide tractors is er meer dan plaats zat
ik denk dat ik de luchtfilter wel naar binnen kan brengen
hoe komt dan dat hij er bijna altijd er buiten staat?
bericht aan fergie
sorry voor die fotos maar dat lukt me niet
het verkleinen moet je dat bij je eigen fotos doen voordat je ze op een site zet?
en hoe kun je ze zichtbaarmaken?
ps : de verkoper zei dat hij van 1947 is maar hoe kun je dat met zekerheid weten? als ik geen numer vind?
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
Waar men zo'n 50 jaar geleden een diesel op kon starten was iets groter dan je nu nodig hebt aan moderne accu's. Er zijn meer versie's van deze ombouw kit, de eerste had in iedergeval een vergroote accubak, de plek van het luchtfilter is sindsdien altijd naast de motor kap geweest.
Je moet inderdaad de foto's kleiner maken voor je ze plaatst. Dat kan middels het commando resize/resample in Irfanview (zie link fot FAQ). Als je ze dan upload naar photobucket dan geeft photobucket je foto's weer in je overzichtpagina met een hoop link's er onder. Copieer de onderste naar je post hier en het werkt. Heb je een andere foto waar je naar wilt linken dan gebruik je [img] URL foto [/img] om die hier te tonen. Om de URL (web adres) van de foto te vinden foto opzoeken in je brouwser (eventueel vergroten aan klikken als het een thumbnail is) en dan met de rechter muis kno er op klikken. Kies in het menutje eigenschappen. Hier vind je de URL van de foto die je dan hier tussen de komando's zet. Als je bij het opstellen van je bericht op de knop img drukt komen die komando's te voorschijn op de plaats waar je aan het typen bent. (eerste keer drukken voorste komando, zet daar url achter en dan weer op img)
De ongevere bouwdatum kun je aflijden van de gietdatum van de achterbrug. Staat doorgaans tussen het deksel met de pijlstok en de flens met de bak. Bijvoorbeeld 11 2 7. Da's dan 11 februarie 1947 . Nu zijn deze trekkers gebouwd van 46 tot 56 dus komt de 6 2 keer voor. Verwarring is echter niet mogelijk, in 1946 werdt er uitsluitend een Z120 continental ingebouwd dus als die er niet in zit is het 1956.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
De vroege series hadden de gietkode soms op een andere plek staan (bijvoorbeeld tussen het deksel met de aftakas hendel en de flens of tussen een van de deksels en een achteras trompet). Dan heb je dus vermoedelijk een hele vroege als hij niet op de gebruikelijke plaats staat.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er zoveel verft en zooi op zit dat je de kode niet meer kunt zien.....
groetjes,
René.
er is niets te zien op de genoemde plaatsen
en ik kan zelf de rode mine zien op die plekken
maar op de motor heb ik deze gevonden boven de dynamosteun
022406
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
Het kan ook elders staan dan op de genoemde plaatsen, zelfs op de onderkant komt voor. De gieterij heeft de code op allerlij plekken gezet tot men op een zeker moment de standaard plaats had tussen deksel (pijlstok) en flens. De code bevat drie getallen zoals ik zij dus zoek de hele achterbrug nog eens grondig af zou ik zeggen.
De code op de motor is natuurlijk niet relevant voor het bouwjaar van de trekker, die is er later in gezet.
Groetjes,
René.