Restauratie Ferguson P3

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
MauJF

Restauratie Ferguson P3

Bericht door MauJF »

Hallo

Heb een vraagje:
Wie kan mij vertellen welke sleutelmaat ik nodig heb om een wartel van olie leiding lost te draaien,
heb met schuifmaat gemeten = 11,6mm (11mm 6 tiende mm).
Metrische sleutel 10 {te klein} en 11 {te groot} past niet, maar ook Inch sleutel 7/16" {te klein} en 1/2" {te groot} past niet.

Wil persé GEEN backo gebruiken.

Alvast bedankt.
Brandstofleiding_a1.jpg
Brandstofleiding_a1.jpg (75.26 KiB) 14301 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MauJF op wo 16 nov 2011 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferguson P3 , Ferguson ploeg 2 schaar rondgaand , Ferguson 35X.

richardploeg

Re: Restauratie Ferguson P3

Bericht door richardploeg »

Dit is je oliedruk leiding toch?
Bij mijn trekker tenminste wel..
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

Symen

Bericht door Symen »

Hallo....?

rare maat. Ik zou een kleine griptang gebruiken. Goed vast zetten dan verniel je niets. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello ??,

Klinks als een klasieker voor een bacho !. Er zijn drie dingen aangaande een bacho die je moet weten om hem goed te gebruiken.

1. Er zit een veer in de worm waardoor je hem net niet strak kunt krijgen. Dat is op te lossen door hem van de bout af te nemen en dan een klein beetje door te draaien(hoeveel is proef ondervindelijk vast te stellen) en hem er dan eventueel met een hamer weer op tikken.
2. Altijd de bacho zover op de bout schuiven dat de moer tegen de bodem aan licht, zie item 3
3. Om de kracht op het bewegende bekje zo klein mogelijk te houden altijd aanleggen zo dat de bek "achter" de draaibeweging aan komt. Dan is het drukpunt op de bek zo dicht mogelijk bij de sleutel en wijkt hij minder.

Groetjes,

René.

PS. vragen zoals deze kun je beter in het normale forum zetten, dat lezen de meesten vaker dan dit hoekje . ( viewforum.php?f=5 )
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MauJF

Bericht door MauJF »

richardploeg schreef:Dit is je oliedruk leiding toch?
Bij mijn trekker tenminste wel..

Correctie.
Jazeker, olie leiding.

MauJF

Bericht door MauJF »

Heb inmiddels zelf ondervonden welke maat sleutel dit is.

7/16" USA, een Amerikaanse sleutel.

Bedankt voor jullie reacties.

MauJF

Re: Restauratie Ferguson P3 - - Vervolg

Bericht door MauJF »

Eindelijk het resultaat.
Na een zeer lange periode van wachten op het restaureren van mijn brandstofpomp, kreeg ik deze toch medio maart terug. Dus kon het monteren van de brandstofpomp, uitlaatspruitstuk, diverse olieleidingen en dieselleidingen . . . beginnen. Zo gezegd zo gedaan, natuurlijk.
Maar ja, mijn werk speelt ook nog parten dat ik niet voldoende tijd er aan kan besteden. Heb in principe maar zegge en schrijven maar 1½ uur tijd voor mijn hobby. Dus helaas door mijn onervarenheid zal het dus vaak niet zo vlotten.
De vertraging begon al bij het pijpje van de koelwaterhuishouding, deze kreeg ik niet gerestaureerd zoals ik het wilde. De vorige eigenaar had dit pijpje zodanig verbouwd dat ik dit niet als zodanig weer erop wilde zetten.
Mijn bedoeling was het pijpje zelf opnieuw te lassen. Maar door TE weinig in dit vak, ben afgestudeerd als monteur/lasser, nu momenteel chauffeur in de winkeldistributie. Na weken van hechten, stuk slijpen en weer hechten, net zo lang tot het paste. Het ging allemaal goed totdat ik de leidingen van de brandstofpomp naar de inspuitingen ging monteren. De vele pogingen die ik waagde, telkens mislukte. Vele weken gingen voorbij, vooral zeer veel stres.
Totdat een vriend, toevallig boerenzoon, zeer vervent tractorfanaat en monteur mij wilde helpen. Werd regelmatig uitgenodigd om naar een tractor evenement te rijden met mijn eigen tractor, maar zo ver was ik nog niet. De vader van deze vriend wilde eigenlijk ijzer met de handen breken, het kon volgens het allemaal makkelijker om alles met slangen en metrische maten vast te maken. Maar dit wilde ik absoluut niet.
Gelukkig heb ik op dit forum een vraag gesteld en deze werd gelukkig beantwoord.
Via Symen heb ik dus het beruchte pijpje kunnen kopen. Het werd mij opgestuurd en ik kon eindelijk verder met monteren van de rest. Omdat ik geen juiste werkplaatsboek van dit type tractor heb, via de links van dit forum heb ik wel een werkplaatsboek gedownload. Maar het bleek toch de verkeerde te zijn. Het werkplaatsboek zou ik eigenlijk wel moeten hebben, maar ik wilde er geen tijd aan verspillen. Na veel keren heen en weer rijden naar de MF-Dealer om koperen pakkingen te halen voor het afdichten van de stalen leidingen, olie en diesel.
Na verloop van tijd kreeg ik er toch weer zin in. Het verliep allemaal vrij goed. Ik had alles zo goed als ik kon gemonteerd en nodigde die vriend weer uit om het resultaat te laten zien. Hij kwam kijken en zei tegen me, dat het allemaal goed kwam.
Dat goed komen kwam goed, alleen het duurde voor mij allemaal te lang.
Na het bestuderen van alle leidingen, aansluitingen en dergelijke kwam hij tot de ontdekking dat er een verkeerde waterpomp op zat. Volgens zijn inzicht kwam het niet goed te zitten met de slangverbindingen. Dus met mijn moed in de schoenen werd er een nieuwe waterpomp besteld via Histoparts. Hij zei maak je geen zorgen. We trekken jou tractor naar onze werkplaats en lassen op het pijpje vanaf de motor een bocht, plus de leiding van de retour wordt ook aangepast.

Nu toen de tractor eenmaal in hun werkplaats stond en met zijn hulp, verliep alles zeer vlot. Kun je zien dat ik toch een nog een hele kleine beginneling ben. De ploegwedstrijd van 26 augustus was over twee weken, dat was de uiterste datum die ik voor ogen had.
Twee weken vóór de ploegwedstrijd verliep het afmonteren in hun werkplaats.
In die week op de vrijdag was het zo ver, leidingen werden na gekeken dan wel nagetrokken. Carterplug gemonteerd, waarna er olie werd gevuld. Van de waterhuishouding werden alle slangenklemmen nagetrokken en het systeem gevuld. Het moment van de waarheid was aangebroken, nadat de accu werd geïnstalleerd. Het starten, na een klein jaar stilstaan.
Het starten ging voorspoedig, een paar kleinigheden zijn te bescheiden om hier op te schrijven, en ik voelde mij opgelucht.
Nu kon ik eindelijk zelf rond rijden op mijn eigen tractor.
>>>>>> Wordt vervolgt………..

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Gefeliciteerd,

Je verslag komt zo bekend voor. En ik denk wel meer mensen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

MauJF

Bericht door MauJF »

Vervolg van : di 28 aug 2012 22:36

Dus zo gezegd zo gedaan. Ben op bezoek gegaan in ons dorp naar mensen die mij hebben geholpen of die interesse hadden in oldtimers.
De Ferguson was nog niet helemaal af, de deadline was dat ik nog een koelwater thermometer wilde monteren. Die ik via Histoparts had besteld.
Ondertussen had ik mijn schoonvader geïnformeerd, zelf boer geweest met ervaring in rondgaand ploegen, om mij instructies te geven met de originele Ferguson 2 schaar rondgaand ploeg. Afgesproken op de vrijdag voorafgaand aan de ploegwedstrijd, dus.
Helaas het liep niet goed af. Tijdens het ploegen van vermoedelijk de derde of vierde voor verloor ik het voorste kleine schaar van de ploeg en had dit ook nog niet direct in de gaten. Op advies van mijn schoonvader gingen we een stukje verder op ploegen, omdat daar het veld wat beter begaanbaar was. Na een tijdje zei mijn schoonvader dat er een probleem was. Het voorste grote schaar ploegde de stoppelen niet goed onder. Hij zei dat dit kwam doordat het kleine voorschaar missing was. Ik wist van niks en vertelde hem dat het nog erop zat toen we bij ons thuis vertrokken waren. We zij nop een bepaald moment naar huis gegaan, maar ik ben nog met tractor naar dat stukje veld gegaan waar ik voorheen had geploegd. Vóór ik van het veld wilde afrijden zag ik een vrij grote hoop stro liggen in een voor en woelde met mijn handen hierin. Warempel, gevonden. Een voorschaar met ijzeren steun en een oog met stukje draadstang. Mee naar huis genomen en mij voorgenomen om dit deel zelf te lassen.
Na mijn laatste werkdag, vakantie, dit deel gaan lassen met mijn eigen lasapparaat en er weer op gemonteerd.
Ondertussen had ik ook nog via iemand anders een onderdeel thuisgestuurd gekregen om de thermometer te monteren. Dit verloop zou moeten passen in de schroefdraad van het temperatuurhuis. Maar dit was een verloren klus. Met een linkse tap probeerde ik het overgebleven deel er uit te draaien, maar alles zonder resultaat. Totdat ik iemand informeerde hier over en zei kom naar hier heen, dit lossen we op. Ben ik zonder koelwater gaan rijden, was niet ver bij mij vandaan. Ben hem thuis hebben we de schroefdraad op getapt tot er een m10 bout inpaste en deze erin gedraaid met hennep (schroefdraad afdichtingmateriaal). Eenmaal weer thuisgekomen en bijgevulde water in de radiateur afgetapt en koelvloeistof in het systeem afgevuld. Zo nu was de tractor weer compleet, dus ik ging naar veld op einde van onze straat om te ploegen.
Ik had er plezier in.
Maar net tijdens de laatste voor, ik wilde naar huis gaan om te slapen (nachtritme), was het over en uit. De tractor liep niet meer, wat gek volle brandstof tank en alles in orde. Midden in het veld zeker een uur alles zeilen moeten bijzetten om het ding aan de praat te krijgen. Na lang zoeken, kwam ik tot de ontdekking dat er lucht in het dieselsysteem was ontstaan. Dit was dus nu opgelost. Heb daarna nog 3 of 4 voren geploegd en wilde toch naar huis gaan. Heb de tractor uiteindelijk ternauwernood in de werkplaats van de boer in onze buurt kunnen parkeren. Het was dus de dag vóór de ploegwedstrijd.
Van slapen was geen sprake, ben thuis mijn Engels gereedschap gaan halen en we hebben met deze boer meermalen de tractor onderzocht op eventuele mankementen. Uiteindelijk zijn we om ongeveer 21.00 uur naar huis gegaan. Deze boer wilde in de tent bier gaan drinken, ikzelf was doodop. Had tegen hem gezegd dat hij er een gezellige avond van zou maken en ik morgen --Zondag- het nogmaals zou proberen en nam de accu mee naar huis om op te laden.
De volgende ochtend hebben we weer alles onderzocht, totdat deze boer zei, wat is dit. Dit zit los. Het was de slangenklem van de flexibele slang van de filters naar de brandstof inspuitpomp.
Twee uur voor het boerenonbijt van de ploegwedstrijd was mijn tractor pas klaar voor vertrek. Tractor mee naar huis genomen om te tanken en de motorkap/velgen e.d. te poetsen en mijzelf te douchen.
Eenmaal aangekomen op het ploegwedstrijd perceel moesten we nog wachten dat de regen voorbij was en konden daarna beginnen. Op het stukje perceel dat mij was toegekend kwam ik tot de ontdekking ,zeker na twee keer heen en weer ploegen, dat er iets weg was van mijn ploeg. Nee, het is niet waar. Het is wel waar. Mijn voorste kleine schaar is weg.
Het resultaat van het ploegen was er ook aan te zien. De hele middag en avond, zelfs nog met metaaldetector, gezocht naar het ontbrekende deel. Niets gevonden.

Thuis aangekomen de tractor gepoetst en geheel met ploeg onder de shop gezet.

Bedankt voor het lezen.

Symen

Bericht door Symen »

Mooi verhaal Maurice,

door onze hobby met anderen te delen maakt het alleen maar leuker. Elkaar helpen met adviezen en onderdelen geeft ook een steeds groter netwerk.
Als het even tegen zit met restauratie kun je altijd op anderen terugvallen; dit forum leent zich daar uitstekend voor. Dus volgende keer niet te lang aanmodderen maar vragen stellen! Hoop dat er gauw een herhaling voor het ploegen voor je komt. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

MauJF

Bericht door MauJF »

Symen schreef:Mooi verhaal Maurice,

door onze hobby met anderen te delen maakt het alleen maar leuker. Elkaar helpen met adviezen en onderdelen geeft ook een steeds groter netwerk.
Als het even tegen zit met restauratie kun je altijd op anderen terugvallen; dit forum leent zich daar uitstekend voor. Dus volgende keer niet te lang aanmodderen maar vragen stellen! Hoop dat er gauw een herhaling voor het ploegen voor je komt. Gr Symen.
Bedankt.

Zal er rekening mee houden. Maar dit geval was iets bijzonders, ik wilde perse mijn tractor met de ploegwedstrijd inzetten.

Groetjes, Maurice

Plaats reactie