Andere voorbanden.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Caster

Andere voorbanden.

Bericht door Caster »

Hallo,

Ik heb overlaatst grotere achterbanden onder mijn mf geplaatst (16.9R28), maar nu is het probleem dat de tractor wat naar voren hangt.

Wat voor een andere voorbanden kan ik nu zonder probleem op mijn voorvelgen plaatsen? Of moet ik andere velgen zoeken? Er staat nu 6.00x16 onder, maar ik zou liever een maatje hoger en iets breder willen gaat dit? Ik had gedacht aan 8.00x16
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Welk type 135, dus gebogen of rechte vooras ?. Ik vermoed dat de gebogen vooras geen grotere banden zal toelaten op de velg omdat de wang dan tegen de kingpin gaat lopen. Dat is bij de TE en 35 zo. De rechte vooras weet ik niet. Je zou dan naar de grotere 19" velgen moeten waar dan weer meer ruimte door ontstaat omdat de band dan hoger komt. Erg breed zal er dan weer niet op willen omdat anders de trekker weer achterover gaat.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Andere voorbanden

Bericht door admin »

Caster,

Ik heb in Panningen een goudbuik met bredere voorbanden gezien.
Er was heel weinig ruimte tussen de wand van de band en de kingpin.

Toen mijn broer een MF65 kocht, zaten er moeren achter de velgplaat om de banden verder naar buiten te krijgen. Soms verzinnen boeren rare dingen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Caster

Bericht door Caster »

Ik heb een mf met rechte vooras. Maar als ik nu 7.50x16 erop zou leggen? Die passen wel op de velgen die ik nu heb en er zal toch nog wel voldende ruimte overblijven. (6.00 vs. 7.50 = 1.5 inch verschil = 3.81cm breder) bij deze banden zie je dan niet echt een verschil in breedte.

Als je iets bredere banden legt krijg je meestal toch grotere velgen, en daar is dan rekening mee gehouden zodat deze meer naar de buitenkant gaan staan inplaats van tegen de kingpin te gaan schuren.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Caster,

De breete van het loopvlak neemt dan met 1,5" toe, dat wil niet zeggen dat de wang van de band dan niet meer toe neemt. Dat zou namelijk best eens kunnen als je die op een 6" velg zet, dan gaat die boller staan. Dat zou je dus moeten proberen. Een andere mogelijkheid zou dan kunnen zijn de velg andersom te monteren, dan word ook de spoorbrete groter.

Tevens is de hoogte van een 7.5 x 16 niet zo veel groter, de hoogte is ca 80% van de breete dus neemt dat maar ongeveer 3 cm toe. Probeer maar eens of de trekker recht staat als je de voorwielen op een plank van 3 cm dik rijdt.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

andy7383

Bericht door andy7383 »

hallo, wij hadden dit probleem ook. maar het scheelde maar liefst 13 cm ! dan hebben we gwn de vooras afgegooid en een zwaar stuk ijzer tss de ophanging en de as gelast en gemonteerd. nu loopt die weer recht ;-)

Ard

Bericht door Ard »

Je kunt ook de velgen laten verbreden of het hart naar binnen laten verplaatsen. Er zit iemand in Hellevoetsluis die dat doet voor auto's. Ik neem aan dat een 16" velg geen probleem voor hem is. Je moet wel bedenken dat de krachten op de wielen en lagers anders verdeeld worden als je dat doet, maar als je geen voorlader of zoiets hebt is dat misschien niet zo'n groot probleem.

Plaats reactie