Zoals jullie kunnen lezen in mijn bouwverslag FE 35 goudbuikje heb ik gisteren de motor en versnellingsbak weer aan elkaar gemonteerd.
Dit gaf mij de gelegenheid om de koppeling daarna te testen.
Ik heb de dubbele koppeling afgesteld volgens de gegevens van "the vintage tractor engineer".
DWZ:
De koppelingsvingers op 67.72 mm vanaf de rand van het vliegwiel
De drukbouten voor de PTO plaat daarna op 2.25mm speling met de PTO drukplaat.
Toen ik de zaak monteerde had ik al problemen om de drukvingers op de juiste hoogte te krijgen, de veren eronder waren geheel ingedrukt zodat ik niet meer kon stellen. Ik heb uiteindelijk de veren ietsje ingekort waarna het wel lukte.
Gisteren tijdens de test kwam de plaat voor het rijden prima los, ik kon de plaat met de hand bewegen via de versnellingsbak uitgaande as. maar als ik het pedaal geheel indrukte kwam de drukplaat geheel ingedrukt en waren de bouten nog niet in de buurt van de PTO drukplaat.....
Pas nadat ik de drukbouten op 0.25 mm had gesteld kwam ook de PTO koppeling los.
het is net of de koppelingsplaat te dik is
Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?
Dit is de plaat die ik gemonteerd heb. Volgens mij de juiste
main clutch plate FE35.jpg (84.95 KiB) 998 keer bekeken
De rij koppelingsplaat
20191112_162736.jpg (204.52 KiB) 998 keer bekeken
PTO stelbouten afstellen
20191112_164511a.jpg (126.44 KiB) 998 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 08 mar 2024 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Je hebt volgens mij nieuwe vingers gemonteerd?
Is het model van de oude en de nieuwe vingers gelijk?
Welke veren heb jij wat afgeslepen, die vingers terugdrukken?
Hoe is de afstelling als je de oude rijplaat monteert?
0.25 mm is wel heel weinig, tussen de 1.5 en 2 mm werkt normaal prima.
Kun je een foto maken van de drukgroep in gemonteerde toestand?
Dan moet je helaas de motor en de bak eerst splitsen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
massey 35 schreef: ↑wo 04 dec 2019 22:16
Hallo Gertjan,
Je hebt volgens mij nieuwe vingers gemonteerd? Klopt!
Is het model van de oude en de nieuwe vingers gelijk? Ja die zijn gelijk, ik heb ze naast elkaar gehad
Welke veren heb jij wat afgeslepen, die vingers terugdrukken? Correct! die om de stelschroef heenzitten
Hoe is de afstelling als je de oude rijplaat monteert? dat weet ik niet, daarvoor moet eerst de boel weer gesplitst worden
0.25 mm is wel heel weinig, tussen de 1.5 en 2 mm werkt normaal prima. Ik weet het, maar dit is de enige manier om de PTO plaat ook te laten bewegen. De rijplaat heeft miet genoeg "travel" om dit te bewerkstelligen. De schotel veer is volledig ingedrukt
Kun je een foto maken van de drukgroep in gemonteerde toestand? zie hieronder
Dan moet je helaas de motor en de bak eerst splitsen. ik moet eerst begrijpen wat er aan de hand is. ik kan nu alleen bedenken dat de koppelingsplaat te dik is
Groeten Wim.
Wim,
Dank je voor je reactie.
Zie hier de fotos zoals gemonteerd[
Stellen van de vingers
20191112_163612a.jpg (113.63 KiB) 996 keer bekeken
Stellen van de PTO stelschroef, op deze foto kun je wel zien dat de schotelveer van de rij koppeling al behoorlijk ingedrukt is
20191112_164511a.jpg (126.44 KiB) 996 keer bekeken
Alles gemonteerd
20191112_170225a.jpg (139.96 KiB) 996 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 08 mar 2024 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tot een bepaald serie nummer is de uitgedraaide diepte van het vliegwiel anders.
Horen de drukplaten van de drukgroep en het vliegwiel bij elkaar?
Dat heb ik bij mijn goudbuik gehad, maar het verschil is behoorlijk groot, ik kreeg het niet passend.
Ik had onderdelen van een tot serie nummer en delen van een vanaf serienummer door elkaar gebruikt.
De beide schotelveren zijn wel goed gecentreerd?
Anders trap je de drukplaat dood op de schotelveer als die er scheef inligt.
Dit kun je volgens mij wel aan de onderkant door het inspectie gat zien.
Ik vind wel dat ik heel raar tegen de kop van de stelbout aankijk waar die in het verzonken gat van de vinger zit. ????
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
massey 35 schreef: ↑do 05 dec 2019 20:38
Hallo Gertjan,
Tot een bepaald serie nummer is de uitgedraaide diepte van het vliegwiel anders.
Horen de drukplaten van de drukgroep en het vliegwiel bij elkaar? Das voor mij moeilijk te controleren, ik kan ook geen dunnere drukplaten vinden
Dat heb ik bij mijn goudbuik gehad, maar het verschil is behoorlijk groot, ik kreeg het niet passend.
Ik had onderdelen van een tot serie nummer en delen van een vanaf serienummer door elkaar gebruikt. Hoe kon je dit controleren? en wat waren de verschillen?
De beide schotelveren zijn wel goed gecentreerd? Ja, zeker weten.
Anders trap je de drukplaat dood op de schotelveer als die er scheef inligt.klopt, dat gebeurd nu dus, maar met als reden dat er zowiezo te kort ruimte is voor beweging, de veer zit al grotendeels ingedrukt
Dit kun je volgens mij wel aan de onderkant door het inspectie gat zien.
Ik vind wel dat ik heel raar tegen de kop van de stelbout aankijk waar die in het verzonken gat van de vinger zit. ???? maar hij draagt wel en beweegt goed. Dit heeft overigens met het probleem nietste maken.
Groeten Wim.
Ik heb inmiddels de boel weer gesplitst en de koppeling weer gedemonteerd.
Resumerend;
Als ik de stelbouten voor de PTO naar 0.25mm ipv 2.25mm zoals de bedoeling zet dan drukt de drukplaat van de koppeling de PTO net wel open.
Dit betekend volgens mij dat ik ergens 2mm speling mis
Koppelingsplaat te dik?
Vliegwiel niet diep genoeg?
Drukplaat te dik?
Ik heb de boel weer gemonteerd met tussen de drukgroep en het vliegwiel een vulplaat van 2.24mm extra op de vulplaten van 0.7mm die er al in zitten, en de PTO stelschroeven weer op 2.25mm. Dan ziet het er veel beter uit. Een goede "travel" van de drukplaat en de PTO drukplaat wordt mooi open gedrukt.
Mogelijke oplossingen:
kijken of er dunnere koppelings platen bestaan (-2mm)
extra vulplaten tussen de drukgroep en het vliegwiel (3* 0.7mm extra = 2.1mm)
Drukplaat rijkoppeling 2mm afdraaien
Het lijkt er op dat jouw rijplaat te dik is, of de uitgedraaide diepte van het vliegwiel niet goed, of de dikte van drukplaat van de rijkoppeling te dik.
Ik kan jouw nu geen maten leveren, omdat ik de tractor compleet in elkaar heb staan.
De tractor moet nog wel los, maar er staan eerst nog andere dingen in de planning.
Het gaat volgens mij om de dikte van de rijplaat en de vliegwiel diepte.
Misschien heeft iemand die maten wel paraat.
Ik kreeg toen problemen met het monteren van de drukgroep, er was een behoorlijk verschil tussen tot serie nummer en vanaf serie nummer.
Misschien kun je wat compenseren met een extra vulshim, wat je zelf al aangaf, maar het is mooier om de fout te herstellen.
Wat is de dikte van nieuwe en de oude rijplaat?
Zitten er in de nieuwe rijplaat extra dunne gebogen verende plaatjes voor het soepel aangrijpen en zitten die in de oude plaat niet??????
Is de nieuwe voering mooi glad of ruw?
Groeten Wim.
massey 35 schreef: ↑vr 06 dec 2019 21:31
Hallo Gertjan,
Het lijkt er op dat jouw rijplaat te dik is, of de uitgedraaide diepte van het vliegwiel niet goed, of de dikte van drukplaat van de rijkoppeling te dik.
Ik kan jouw nu geen maten leveren, omdat ik de tractor compleet in elkaar heb staan.
De tractor moet nog wel los, maar er staan eerst nog andere dingen in de planning.
Het gaat volgens mij om de dikte van de rijplaat en de vliegwiel diepte.
Misschien heeft iemand die maten wel paraat.
Ik kreeg toen problemen met het monteren van de drukgroep, er was een behoorlijk verschil tussen tot serie nummer en vanaf serie nummer.
Misschien kun je wat compenseren met een extra vulshim, wat je zelf al aangaf, maar het is mooier om de fout te herstellen.
Wat is de dikte van nieuwe en de oude rijplaat? Die zijn ongeveer gelijk, maar ook toen ik de trekker kocht leek de ontkoppeling van de PTO niet te werken
Zitten er in de nieuwe rijplaat extra dunne gebogen verende plaatjes voor het soepel aangrijpen en zitten die in de oude plaat niet?????? Nee, die zitten er niet in en ze verschillen niet. maar ik denk dat het ook niet goed gezeten heeft
Is de nieuwe voering mooi glad of ruw? ruwig zou ik zeggen
Groeten Wim.
Inmiddels heb ik mijn besluit genomen. Ik kom zeker 2.3 mm ruimte te kort zoals eerder berekend.
Ik kan drie (3) extra vulplaten van 0.7 mm plaatsen, dan win ik 2.1 mm maar daar ben ik niet zo van gecharmeerd. De afschuifkrachten op de bouten worden dan te veel beïnvloed voor mn gevoel..
Ik heb nog wat rond gebeld oa Naar Piet Mooij van het Ferguson museum in Schagen (ja... Familie ), en gemaild naar de vintage tracktor engineer (na een week nog geen reactie btw) maar nergens kon ik de goede informatie krijgen,
Ik heb dus besloten de benodigde ruimte van de drukplaat af te draaien. Volgens mij is er voldoende materiaal aanwezig om dit verantwoord te doen.
Inmiddels heb ik dit gedaan en de koppeling weer geassembleerd. De eerste aanblik en testjes zien er goed uit, bovendien kon ik nu ook weer de originele lengte veren (zie mijn ander item over dit onderwerp) monteren en de vingers goed afstellen. Als de platen in de toekomst slijten wordt de ruimte alleen maar meer. en kan ik de boel nog beter afstellen volgens mij.
drukplaat ingespannen en uitgelijnd
20191206_160952.jpg (192.18 KiB) 6340 keer bekeken
Draaien maar, 2.3mm is de bedoeling
20191206_163455a.jpg (169.72 KiB) 995 keer bekeken
Klaar is GJ
20191206_165249.jpg (159.23 KiB) 6340 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 08 mar 2024 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het aanzicht op de stelbout en de vingers nu ook anders?
Mooi dat het nu wel goed functioneert.
Als je de motor en de versnellingsbak aan elkaar hebt zitten met aan beide kanten 3 bouten aangedraaid hebt, dan altijd eerst controleren of de afstelling van de koppeling klopt!
Dan pas verder afbouwen.
Dat heb je nu ook gedaan als ik het goed lees tenminste.
Was de afstelling van de koppeling wel goed voordat je de tractor loshaalde om te reviseren?
Groeten Wim.
massey 35 schreef: ↑za 07 dec 2019 20:33
Hallo Gertjan,
Is het aanzicht op de stelbout en de vingers nu ook anders? Iets ja, maar ik snap je opmerking, maar de bout draait mooi vrij in de kom dan de vinger hoor. dat zit goed
Mooi dat het nu wel goed functioneert.
Als je de motor en de versnellingsbak aan elkaar hebt zitten met aan beide kanten 3 bouten aangedraaid hebt, dan altijd eerst controleren of de afstelling van de koppeling klopt!
Dan pas verder afbouwen.
Dat heb je nu ook gedaan als ik het goed lees tenminste. Klopt helemaal, dat heb ik de eerste keer ook gedaan waardoor ik op deze acties gekomen ben
Was de afstelling van de koppeling wel goed voordat je de tractor loshaalde om te reviseren? nee, nu de koppeling werkt zoals dat moet weet ik zeker dat dat niet het geval was. Het nu duidelijk waarneembare tweede aandrukpunt van de PTO koppeling was niet voelbaar.
Groeten Wim.
Bert353 schreef: ↑vr 06 mar 2020 20:28
Hallo GJM,
Wat veroorzaakte het nu dat dat tweede aandrukpunt van de PTO koppeling niet voelbaar was?
Doordat de koppelingsplaat te dik was was er maar weinig "travel" van de plaat bij het ontkoppelen. Hierdoor was het niet mogelijk om de PTO plaat onafhankelijk te ontkoppelen, tenzij in de stelbouten heeel krap afstelde.
Doordat ik de plaat dunner gedraaid heb heb ik de mogelijkheid tot 2,3mm meer "travel" kunnen creëren.
Hierdoor was het wel mogelijk de stelbouten van de PTO plaat af te stellen volgens de specificaties en deze dan ook te ontkoppelen.