waterkanaal motor.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

waterkanaal motor.

Bericht door Botanicus »

Hallo,

Nu mijn motor van de tef helemaal open ligt heb je ook goed zicht op het inwendige van de motor waar het koelwater doorheen loopt. Je kan zien dat de boel nogal aangebakken is. Misschien is er een manier om ook dit te reinigen of is uitblazen met perslucht voldoende?
Ook viel mij op dat er twee ''vriespluggen'' zijn die wat lijken te hebben gelekt. Denk verstandig om te vervangen.
Wat is de beste manier om die dingen te verwijderen?
En het inwendige van m'n motor kan ik die het beste met remmenreiniger schoonmaken of vreet dat de boel te veel aan?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Groeten,

Botanicus
Ferguson TEF

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: waterkanaal motor.

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Er zijn schoonmaak middelen voor koelsysteemen die de ketelsteen oplossen. In ieder geval is het gebruik van anti vries in een oplossing voor -20ºC of lager aan te bevelen om roesten tegen te gaan. (leest de instructies op de fles als jet het koopt, de roest bescherming meestal vanaf ca 20 onder nul)

Je kunt de motor inderdaad met remmenreiniger ontvetten maar koudontvetter kan ook.

Vriesdoppen zijn meestal vrij dun als er veel roest in de motor is dus is vervangen altijd een goed idee. Er zijn 5 grote en een paar kleine doppen. (3 grote in het blok, 2 grote in de kop). Om te vervangen sla je het midden van de dop door (als een pendaal emmer deksel) en dan zal de dop kleiner worden en los komen. Als ze te ver heen zijn zul je er doorheen slaan zoals ik had bij de mijne.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie