Maatvoering lagers.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Maatvoering lagers.

Bericht door Botanicus »

Hallo,

Kan iemand uit de doeken doen welke maat lagers ik moet gebruiken voor m'n nokkenas, krukas
Hoe je dit opmeet, hoeveel speling er meot overblijven om eventueel uit te kunnen zetten e.d.
Er is standaard 0.1, 0.2, 0.3 etc.
Aan de hand van de servicemanual kom ik er niet uit.

Alvast bedankt,

Botanicus.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Maatvoering lagers.

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Een krukas opmeten doe je met een micrometer. Meestal gaan die 0-25, 25-50,50-75 mm etc.etc. Voor de TEF heb je er minimaal 50-75 nodig (krukas). Wil je de nokkenas ook meten heb je ook 25-50mm nodig. Dingen zijn vrij prijzig en de meeste revisie bedrijven meten het gratis voor je na. Overigens is de nokkenas niet in bussen gelagerd dus als die te ver heen zijn zal er lijnboren en bussen plaatsen nodig zijn naast slijpen van de nokkenaslagers (naar custom lagers !)

De krukas kan 4x ondermaats hooflagers en 6x ondermaats op de drijfstanglagers geslepen worden. De standaard maten zijn :

Hoofdlagers 69.850 tot 69.863 mm (0,013 tollerantie !)
Drijfstanglagers 58.699 tot 58.712 mm.

Voor ondermaatse maten trek je van bijde uiterste maten af :

.010=0.254mm (hoof en bigends)
.020=0.512mm (hoof en bigends)
.030=0.762mm (hoof en bigends)
.040=1.016mm (hoof en bigends)
.050=1.27mm (bigends)
.060=1.524mm (bigends)

In princiepe is de kleinste maat de ondergrens waarbij je zou gaan slijpen (al dan niet na aftrek van de ondermaat als hij al eens is geslepen)

Als de lagers die er uit komen ver versleten zijn (koper komt er door) dan kun je er wel van uit gaan dat het slijpen wordt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Maatvoering lagers.

Bericht door Botanicus »

Hallo Rene,

Bedankt voor je uitleg!!
Hier kom ik wel verder mee.

groeten,
Piet
Botanicus

Plaats reactie