Pagina 1 van 4

rook

Geplaatst: vr 04 jul 2008 21:12
door gert-jan
Mijn trekker rookt te erg. Vooral bij het starten. Het is blauwe rook en als ik gas geef ook zwarte rook. Als de motor koud is komt het soms voor dat er in het blok iets tegen elkaar knapt (alsof er een cilinder ergens tegen aan komt o.i.d.) Dit doet hij als je gas geeft. Dan geeft hij veel zwarte rook. Niet alleen uit de uitlaat maar ook uit het pijpje dat van de bovenkant van het motorblok naar onder gaat.
Het koelvloeistof niveau blijft wel goed. De olie moet ik soms iets bijvullen.
In het begin rookte hij alleen bij het starten en als de motor warm was ging het wel over. Maar het wordt steeds erger hij rookt nu ook bij een warme motor.

Re: rook

Geplaatst: vr 04 jul 2008 22:19
door fergie
Hello Gert-Jan,

Klinkt erg als een versleten motor. Zwart roken is te weinig lucht of te veel diesel, blauwe rook is olie, veel carter ventilatie is versleten zuiger veren. Veel blauwe rook bij starten is of bij gasgeven na lang stationair draaien is versleten klepgelijders waar olie langs sijpelt. Hoe is de oliedruk ?.

Groetjes,

René.

Re: rook

Geplaatst: za 05 jul 2008 10:12
door gert-jan
De olie druk-meter staat in het groen vlak bij het kleine rode vlakje. Als je dat bedoeld met oliedruk.
Als ik de oliepijlstok eruit haal merk ik niet dat er veel lucht naar buiten wordt geblazen. Ik hoop dat je aan deze informatie iets hebt.

Re: rook

Geplaatst: za 05 jul 2008 16:34
door fergie
Hello Gert-Jan,

Is die oliedruk bij stationair draaien of moet je daar gas voor geven ?.

Hoe is het qua blauwe rook als je gas geeft na 5 minuten stationair draaien ?.

Wat voor type luchtfilter zit er op ? (olie bad of papier filter )

Groetjes,

René.

Re: rook

Geplaatst: zo 06 jul 2008 13:00
door gert-jan
De olie druk meter staat bij stationair draaien iets over het midden. En als je gas geeft tegen het kleine rode vlakje aan.

Het is een olie-bad filter. Deze heb ik eraf gehaald en toen een eind mee gereden. Als hij goed warm is is het roken zo goed als over. Zet je hem dan uit en start hem dan weer dan rookt hij weer maar dan veel zwarter. Ook geeft hij enkele seconden meer toeren met extreem veel zwarte rook. Dan hoor je ook een zwaar bonkend geluid. Alsof er iets tegen elkaar knapt.

In tegenstelling met wat ik eerder zij komt er wel veel lucht en olie uit de pijlstok-houder als je de pijlstok eruit haalt. Dit als de motor goed warm is.

gr Gert-jan

Re: rook

Geplaatst: zo 06 jul 2008 14:15
door fergie
Hello Gert-Jan,

Lijkt mij toch vrijwel zeker versleten motor. Is wellicht niet het antwoord waar je op hoopte maar is ook een kans. Reviseeren en je hebt een nieuwe motor. Kost een beetje maar .... Ik heb helaas geen mooie opname van voor de revisie maar erna : http://s144.photobucket.com/albums/r191 ... CF0961.flv
'T is net een zwitsers naaimachientje maar dan met meer PK's !.

In iedergeval is dat bonken niet goed en zal onderzocht moeten worden voor je echt brokken hebt en het nog duurder wordt.

Groetjes,

René.

Re: rook

Geplaatst: zo 06 jul 2008 15:55
door E.Eenink
hallo

Als je een FE 35 LAAT reviseren hoeveel kost dat dan?

Edwin

Re: rook

Geplaatst: zo 06 jul 2008 19:53
door fergie
Hello Edwin,

Alleen de motor of de hele trekker ?.

Groetjes,

René.

Re: rook

Geplaatst: zo 06 jul 2008 20:37
door E.Eenink
alleen de motor.

Edwin

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 0:54
door fergie
Hello Edwin,

Is ca. 2 dagen werk. Da's dus een uur of 20 a 25. Verder hangen de kosten nog af van de staat van enkele onderdelen maar zo kun je het ongeveer berekenen. Reken op een uur tarief van ca 50-80 euro dus wordt dat een behoorlijk bedrag aan uren. Daar tel je bij de onderdelen. Een kit voor een 23C is zo'n 250 pond dus ca 400 euro. Die bevat de standaard onderdelen maar dingen als klepgelijders zitten daar niet in omdat die niet altijd nodig zijn.

Groetjes,

René.

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 8:18
door E.Eenink
dus dat is rond de €2000.- maar dan heb je wel een nieuw blok.
maar met iets carterdruk is toch niet erg?

Edwin

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 9:04
door bauer
Nee hoor een beetje onderdruk is helemaal niet erg begin met een koprevisie en bekijk dan de cilinders zien deze er net uit niks aan doen.
Laat de verstuivers controleren en stel de dieselpomp af en dan zul je zien dat het allemaal een stuk beter word.
Een hele blokrevisie is wel leuk maar mocht je zelf kunnen sleutelen dan is het vervangen van de zuigerbussen met de zuigerveren best te doen.
Maar nogmaals zien de bussen er nog goed uit af blijven en gewoon de kop enz laten doen.
En idd een terug zakkende oliedruk met gasgeven is niet goed maar het kan ook aan de meter liggen die zijn ook al 50 jaar oud he.
Bonkend geluid kan goed een onderlager geluid zijn of een veel te rijk mengsel.

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 9:13
door E.Eenink
hallo

Ik heb de nozzels en de verstuivers allemaal laten controleren en af latenstellen.
Alleen zij de man ik moest de kop na laten trekken voor ik ging kleppenstellen maar de kleppen heb ik al gesteld en de kop nog niet. Is dat schadelijk?
De brandstof pomp heb ik een nieuwe pakking tussen gedaan en de brandstof pomp afgesteld en minder brandstof gegeven want hij rookte nog wel aardig (veel). Ik denk dat hij wel 10pk meer had.

Nu de achterbrug nog een keer en de nokkenas en dan is hij klaar mooi spuiten en klaar is kees maar dan zijn we weer een jaar verder denk ik. Kennen jullie mischien iemand of jij zelf misschien om mij te helpen met een nieuwe nokkenas keerring te plaatsen het uit elkaar halen kan ik samen met me pa wel. voor een leuk prijsje.

Edwin

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 9:32
door bauer
ja je zult opnieuw moeten stellen na het natrekken van de kop aangezien je stoterstangen iets hoger komen na het natrekken wat je speling ten nadele beinvloed de kleppen komen te strak te staan. :wink:

Re: rook

Geplaatst: ma 07 jul 2008 20:57
door gert-jan
hallo:
Wat bedoel je met reviseren. Alleen het bovenste gedeelte van de motor, zuigerveren zuigerbussen.
Ik heb zoiets nog nooit gedaan maar wil het wel zelf doen. Het probleem is dat ik niet weet wat er allemaal vervangen moet worden en wat er niet vervangen moet worden. Misschien is er ook wel iets dat je door een specialist moet laten doen.

Er heeft zich nog een ander probleem voorgedaan. Hij wil nu niet meer starten. De startmotor geeft een kleine slag en dan is het net alsof er in het blok iets vastslaat.

Het bonkende geluid kan inderdaad wel een te rijk mengsel omdat er dan ook veel rook komt en meer toeren krijgt.
gr gert-jan.