Trekhaak / aanhanger koppeling
Geplaatst: ma 30 jun 2008 18:05
Hello Allemaal,
Omdat dit waarschijnlijk een aardig beetje discussie zal opleveren heb ik er even een aparte post van gemaakt. (sommigen zullen de post van Rafkap/Hendri_jan elders hebben gezien in kombinatie met de spatborden).
Een aanhanger trekken met een TE of FE/MF35 is niet zo simpel als het lijkt. Er zijn een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Namelijk :
1. De Ferguson TE weegt 1000 tot 1200Kg, de 35 ca 1400-1600Kg. Da's absoluut niet veel, sommige auto's wegen dat ook. Kijk maar eens wat die mogen trekken. Da's dus niet zoveel als we eigenlijk wel willen. Denk dus niet dat je met een trekker meer mans bent.
2. De hoogte waarop wordt aangekoppeld is belangrijk. Namelijk als je hoger koppeld dan de achteras (hart wielen) ben je bezig de trekker achterover te trekken. Je verliest dus grip op de voorwielen.
3. Hoe ver achter de trekker koppel je. Voor kracht*arm reken we de achteras als achterste punt op de trekker. Hoe korter hier achter hoe beter.
4. Wat voor wagen ga je trekken. Een getrokken of een gedragen aanhanger. Dat maakt enorm uit voor het gewicht dat je kunt trekken en veilig zijn. Het heeft ook weer averechtse gevolgen bij gedragen en een eind achter de trekker !.
5. de hoek van de trekbalk cq. de kracht tijdens het trekken/remmen
Voorbeelden van een foute configuratie :
1. getrokken aanhanger, hoog gekoppeld maar onder de achteras. Dissel loopt op richting de trekker. Bij plots remmen worden de achterwielen van de trekker van de grond gedrukt en de trekker gaat scharen.
2. zie boven maar dan met aflopende dissel. De aanhanger gaat dan bij remmen omhoog en schaart of de trekker wordt van voor te licht en gevolgen idem.
3. Gedragen aanhanger op de gatenbalk. Bij remmen wordt het gewicht op de gaten balk nog velemalen hoger, trekker gaat steigeren.
Voorbeelden goede configuratie :
1. Getrokken aanhanger, maximaal 2x trekker gewicht, dissel horizontaal, ideaal is op achteras hoogte.
2. Gedragen aanhanger, koppelpunt onder de achterbrug. Hier is het trekken van 4-5T nog geen probleem met een TE mits de remmen in orde zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar gedragen onder de achterbrug. Daarvoor heeft de trekker 4 5/8 UNC" tapgaten onder de achterbrug. Die waren bedoelt voor een optrek haak maar ook de zwaaihaak. Eigen creaties kunnen natuurlijk ook. Het voordeel is dat je hiermee tot zo'n 2 ton aan extra gewicht op de achterbrug mee kunt overdragen en dus wordt de trekker een stuk zwaarder. Omdat het onder de achteras zit (en vrij dicht er op) kan er tijdens het remmen vrijwel niets aan de trekker worden vernomen anders dan normaal. Zo heb ik met 2 kuub zand een een kieper gereden zonder dat er ook maar iets vreemd reageerde (zie foto's/aan het werk elders op de site)
Daarnaast gebruken we een zwaaihaak met een kogel er op voor gewone aangangers. Dat gaat prima omdat het trekpunt laag is en in de korte stand van de zwaaihaak een stuk dichter op de trekker dan de gatenbalk. Tevens is de zwaaihaak veel steviger en als je die in het midden vast zet zwaait het ding ook niet heen en weer in bochten. Een zware aanhanger hierachter heeft dan meestal oploop remmen en dan heb je dus ook vrijwel geen last fout 3. Ook een getrokken wagen van 3,5T max met oplooprem werkt hiermee prima. Er is echter wel een maar, da's bij plots hard remmen in bochten. Dat kan soms je een zetje geven voordat de oplooprem aanpakt. Daar zul je dus op bedacht moeten zijn.
Heb je nog meer vragen, vuur ze maar af.
Groetjes,
René.
Omdat dit waarschijnlijk een aardig beetje discussie zal opleveren heb ik er even een aparte post van gemaakt. (sommigen zullen de post van Rafkap/Hendri_jan elders hebben gezien in kombinatie met de spatborden).
Een aanhanger trekken met een TE of FE/MF35 is niet zo simpel als het lijkt. Er zijn een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Namelijk :
1. De Ferguson TE weegt 1000 tot 1200Kg, de 35 ca 1400-1600Kg. Da's absoluut niet veel, sommige auto's wegen dat ook. Kijk maar eens wat die mogen trekken. Da's dus niet zoveel als we eigenlijk wel willen. Denk dus niet dat je met een trekker meer mans bent.
2. De hoogte waarop wordt aangekoppeld is belangrijk. Namelijk als je hoger koppeld dan de achteras (hart wielen) ben je bezig de trekker achterover te trekken. Je verliest dus grip op de voorwielen.
3. Hoe ver achter de trekker koppel je. Voor kracht*arm reken we de achteras als achterste punt op de trekker. Hoe korter hier achter hoe beter.
4. Wat voor wagen ga je trekken. Een getrokken of een gedragen aanhanger. Dat maakt enorm uit voor het gewicht dat je kunt trekken en veilig zijn. Het heeft ook weer averechtse gevolgen bij gedragen en een eind achter de trekker !.
5. de hoek van de trekbalk cq. de kracht tijdens het trekken/remmen
Voorbeelden van een foute configuratie :
1. getrokken aanhanger, hoog gekoppeld maar onder de achteras. Dissel loopt op richting de trekker. Bij plots remmen worden de achterwielen van de trekker van de grond gedrukt en de trekker gaat scharen.
2. zie boven maar dan met aflopende dissel. De aanhanger gaat dan bij remmen omhoog en schaart of de trekker wordt van voor te licht en gevolgen idem.
3. Gedragen aanhanger op de gatenbalk. Bij remmen wordt het gewicht op de gaten balk nog velemalen hoger, trekker gaat steigeren.
Voorbeelden goede configuratie :
1. Getrokken aanhanger, maximaal 2x trekker gewicht, dissel horizontaal, ideaal is op achteras hoogte.
2. Gedragen aanhanger, koppelpunt onder de achterbrug. Hier is het trekken van 4-5T nog geen probleem met een TE mits de remmen in orde zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar gedragen onder de achterbrug. Daarvoor heeft de trekker 4 5/8 UNC" tapgaten onder de achterbrug. Die waren bedoelt voor een optrek haak maar ook de zwaaihaak. Eigen creaties kunnen natuurlijk ook. Het voordeel is dat je hiermee tot zo'n 2 ton aan extra gewicht op de achterbrug mee kunt overdragen en dus wordt de trekker een stuk zwaarder. Omdat het onder de achteras zit (en vrij dicht er op) kan er tijdens het remmen vrijwel niets aan de trekker worden vernomen anders dan normaal. Zo heb ik met 2 kuub zand een een kieper gereden zonder dat er ook maar iets vreemd reageerde (zie foto's/aan het werk elders op de site)
Daarnaast gebruken we een zwaaihaak met een kogel er op voor gewone aangangers. Dat gaat prima omdat het trekpunt laag is en in de korte stand van de zwaaihaak een stuk dichter op de trekker dan de gatenbalk. Tevens is de zwaaihaak veel steviger en als je die in het midden vast zet zwaait het ding ook niet heen en weer in bochten. Een zware aanhanger hierachter heeft dan meestal oploop remmen en dan heb je dus ook vrijwel geen last fout 3. Ook een getrokken wagen van 3,5T max met oplooprem werkt hiermee prima. Er is echter wel een maar, da's bij plots hard remmen in bochten. Dat kan soms je een zetje geven voordat de oplooprem aanpakt. Daar zul je dus op bedacht moeten zijn.
Heb je nog meer vragen, vuur ze maar af.
Groetjes,
René.