Pagina 1 van 2

oliedruk daalt snel wanneer motor warm wordt (ferguson fe35

Geplaatst: di 27 mei 2008 8:37
door fokko
De trekker rookte altijd geweldig. tijdens een toertocht verbruikte hij wel een halve liter in ca 3-4 uur.
We hebben de zuigers+zuigerveren +cilinderbussen vernieuwd. We hebben de lagerschalen van de zuigerstangen vervangen en overal nieuwe pakking tussen gedaan.
De krukas hebben we er niet uit gehad. De kleppen hebben we wel opnieuw gesteld.
Het roken is over, het olieverbruik is over, hij trekt veel beter.
Maar wanneer de motor temperatuur maar een beetje stijgt, nog maar net uit het rooie, dan zakt de oliedruk tot ongeveer 0.
Wie weet hier een oplossing voor.

Groeten Fokko Batterink

Geplaatst: di 27 mei 2008 13:05
door fergie
Hello Fokko,

Welkom op het forum !.

Je hebt helaas het belangrijkste over geslagen ben ik bang. Lage druk is meestal te weiten aan slijtage op de krukas en nokkenas lagers en eventueel de olie pomp. Te veel ruimte op deze delen betekend dat de olie te weinig weerstand heeft op de weg terug naar het carter en er dus geen druk opgebouwd wordt. Tevens geeft te veel ruimte op de pomp delen een lagere opbrengst van de pomp. Krukas er uit, meten en eventueel slijpen en/of alleen lagers vervangen (zo te horen het eerste). Jammer dat je het niet in een keer goed hebt aangepakt, kost weer zoveel sleutel werk en weer een pakking set. Overigens voor de koppakking een Orgineel MF nemen, de imitaties zijn niet allemaal slecht maar ik wilde het risico niet nemen.

Groetjes,

René.

olie druk daalt snel bij ferguson fe 35

Geplaatst: do 29 mei 2008 7:41
door fokko
hallo René,
Zeg je maakt me niet erg blij met je reactie op mijn vraag. Wat ik mij afvraag is, waarom bleef dan voor de revisie de olie druk wel goed?
Die lagers van de krukas zijn toch niet minder geworden?
Groeten Fokko

Geplaatst: do 29 mei 2008 9:22
door fergie
Hello Fokko,

Heb je voor de revisie veel met de trekker gereden ?.

Dat ik je niet blij maak is me wel duidelijk maar wat heb je liever ?. Ik ga af op wat je schrijft, als je me meer verteld kan ik mischien dingen uitsluiten maar afgaand op je eerste post zonder voorafgaande informatie is dit de conclusie die je moet trekken. Zeker als de zuigers/bussen etc. zo ver heen waren. Tevens schrijf je dat de krukas er niet uit is geweest. Al had je die op z'n minst even laten opmeten.... Dan hadden we daar uitsluitsel over gehad.

Groetjes,

René.

Geplaatst: do 29 mei 2008 10:43
door hans eshuis
hoi

Is de olie meter wel stil of slaat hij uit. Ik heb het laast gehat met een motor die ik net hat gekocht maar hij hat bijna geen olie druk. Toen ik het metertje er af haalde kwam er een straal olie uit en toen was de druk wel goed. Dit was na de eerste keer lopen. De lucht gaat er ook uit bij gewoon lopen uit zetten lopen enz.

Zijn de lager schalen van de zuigerstangen wel vervangen voor de juiste ?

mvg hans eshuis

Geplaatst: do 29 mei 2008 14:17
door fokko
hallo René,
Dat van dat blij maken was naturlijk een grapje. Maar kan die oliedruk meter ook kapot zijn of doet ie dan helemaal niks meer. ?
Ik heb voor de revisie wel vaker mee gedaan met een ploeg wedstrijd
en dan bleef de meter ongeveer in het midden staan.

Geplaatst: do 29 mei 2008 14:19
door fokko
hallo Hans,
Alles wat er nieuw aan gekomen is gehaald bij de off. massey ferguson dealer. Daar heb ik ook mee overlegd wat ik moest hebben.
Groeten Fokko

Geplaatst: do 29 mei 2008 23:45
door fergie
Hello Fokko,

Olie druk meter met een luchtbel is mogelijk maar... Ik bedacht me dat een Engelsman eens een dergelijk probleem had na een revisie. Daar bleek de olie "pick-up" pijp los te zijn gerammeld. Dat schijnt vaker voor te komen. Om te controleren even dat ovalen gaas filter uit het carter nemen en voelen of het los zit. Je hebt wel "kleine" handen nodig. Gewoon de pijp volgen tot je de klem moer voelt en kijken of die nog goed vast zit. Zit die los dan gaat de pomp lucht aanzuigen en gaat het mis.

Groetjes,

René.

Geplaatst: za 31 mei 2008 8:28
door fokko
Hallo René,
Dat idee van dat buisje, dat spreekt me wel aan .Het moet volgens mijn beetje verstand van deze materie wel zoiets zijn,het wil er bij nog steeds niet in dat het een grote fout moet zijn.
Groet Fokko

ferguson , de oliedruk daalt wanneer de motor warm wordt

Geplaatst: di 03 jun 2008 8:00
door fokko
Hallo René,
zaterdag heb ik dat dekseltje eraf gehad, het buisje zit onwrikbaar vast en de beugel zit ook op zn plaats, dus dat is het ook niet. Wie heeft er verder nog een idee ?.
Groet Fokko

Geplaatst: di 03 jun 2008 14:42
door fokko
Bij een koude motor maakt de wijzer van de olie druk dezelfde beweging als de toerental meter. Dus als je gas geeft draait hij helemaal naar rechts en als je het gas los laat zakt hij bijna tot rood.
Groet van Fokko

Geplaatst: di 03 jun 2008 19:06
door fergie
Hello Fokko,

Dan vermoed ik toch dat je flink op onderzoek uit moet. Het betekend dus dat de olie aanvoer minder is dan hij kwijt kan.

Montage fout mischien ?. Wat voor soort en dikte olie heb je er nu in (wat er maar anders is dan voor de revisie) Heb je de overdruk klep los gehad (op oliefilter huis) etc. etc.

Kan ook zijn dat het een lekkage is in bv. de koppakking of iets dergelijks. Heb je een MF koppakking gemonteerd of een imitatie ?.

Groetjes,

René.

Geplaatst: do 05 jun 2008 14:45
door fokko
hoi René,
Het overdruk ventiel heb ik nog een keer los gehaald en schoon gemaakt,
ik heb nu de schroef ± 1 cm hoger afgesteld. Bij koude motor gaat de meter bij 1600 toeren ongeveer tot de midden. \wanneer je het gas helemaal terug zet gaat de meter wel een beetje lager staan. De naald is veel rustiger. Na een 20 minuten onbelast rijden in de 6e versnelling en 1700 toeren gaat de meter weer onderuit richting rood.Wanneer die dan stationeer draait is de meter helemaal in rood.
Groet Fokko

Geplaatst: do 05 jun 2008 18:31
door admin
Fokko,

Ik heb gisteren nog even extra op de oliedrukmeter gelet toen ik met de TEF op was. Na starten staat de meter stationeer op 40. Met een beetje gas loopt de druk op naar iets boven de 60. Als de motor warm is, zakt de motor stationeer terug naar iets onder de 20. (Mijn motor loopt stationeer te langzaam). Bij iets hoger stationeer staat de meter net boven de 20. Ik heb er 15w40 motor olie in zitten.

Heb je geen getallen op de meter staan, dan zou je stationeer op de grens van rood en groen mogen zitten.

Geplaatst: do 05 jun 2008 18:41
door fergie
Hello Fokko,

Ok, dan het volgende. Start de motor koud en draai ca 600-800 toeren. Stel dan de overdruk klep af zodanig dat de meter tot het eind van het groene gebied komt. Deze klep is alleen bedoelt om de maximale druk te begrenzen en nu begrensd hij dus veel te laag. Als de olie dunner wordt bij warme motor heb je dan een vrij groot probleem omdat dunne olie de maximale druk ook nog wat beinvloed. Even goed afstellen zou dan moeten helpen.

Groetjes,

René.