Pagina 1 van 1
Ploegen
Geplaatst: di 13 mei 2008 23:40
door aandegrens
Hallo,
ik wil een stuk land omploegen en heb, volgens mij, een Goudland 1 schaar kantelploeg gekocht. Lijkt op die van Gerrit dus een GK. Hij was dusdanig goedkoop dat ik er geen bult aan kan vallen.
Na wat zaken vastgezet, gesmeerd en vooral afgesteld te hebben heb ik een stukje geprobeerd.
Wij hebben, volgens mij, redelijk zware klei want je krijgt er met dit droge weer geen schop in. En daar heeft de TEF dus ook moeite mee.
Hoe weet ik nu of de ploeg niet te zwaar is? Hoe worden de maten altijd gemeten? Ik zie in de folder van Gerrit diverse afmetingen.
Op zich kom ik wel aan de gang maar soms beginnen de wielen te slippen. Dus vermogen heeft hij genoeg.
Zou de hef de ploeg dan niet moeten optillen zodat hij weer verder gaat.
Of moet ik de veer boven op de hefinrichting anders afstellen?
Ik ben blij met alle tips.
Groeten,
Frank
Geplaatst: wo 14 mei 2008 9:13
door fergie
Hello Frank,
De veer moet met geheven ploeg nog net met de hand rond te draaien zijn. De topstang moet nét iets te kort zijn om de ploeg tijdens het werk net voorover te laten lopen. Als het dan nog niet wil en de ploeg is in orde moet wellicht het quadrant no afgesteld worden. De ploeg moet uiteraard mooi glad zijn en scherpe scharen hebben. Als het ding roestig is met de haakse slijper mooi glad schuren !.
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 14 mei 2008 22:15
door aandegrens
Hé René,
ik heb de veer wat losser gezet.
Op zich, na de ploeg wat breder gezet te hebben, ploegt hij best mooi.
Na wat bochten in de voren wordt het steeds rechter en krijg ik er steeds meer lol in.
Na twee voren was de ploeg als een spiegel, geen roest meer te bekennen.
Ik ploeg nu in de tweede versnelling en heb het idee dat dat wat beter/makkelijker gaat. Of is het de bedoeling dat je in de eerste versnelling ploegt? Ik ploeg niet zo heel diep, ongeveer 18 cm. Of is dat wel diep voor een TEF?
Verder heb ik nog een vraag:
Als de TEF even stationair loopt en ik geeft gas, dan rookt hij flink zwart. Echter tijdens het ploegen rookt hij nagenoeg niet. Weet jij wat de oorzaak kan zijn van het roken?
dat roken:
Geplaatst: vr 16 mei 2008 20:02
door e.menke
Het roken komt omdat de trekker eerst op gang moet komen met de ploeg. We hebben zelf een tef en we ploegen met een 2 schaars rond. Ook onze gaat roken, ook soms onder het ploegen.
En veel succes met het ploegen. En zorgen voor een rechte voor he
Geplaatst: vr 16 mei 2008 20:15
door aandegrens
Hoi e.menke,
ik ben inmiddels klaar en ben niet ontevreden. Er zit nogal wat puin in het land en als de ploeg een steen verkeerd raakt is je voor echt niet meer recht. Ik heb een paar keer gehad dat hij de hele voorkant omduwt.
Verder is er nog iets heel stoms gebeurd. De diesel op. Dat was effe schrikken. Eerst begint hij onregelmatig te lopen en even later houd hij ermee op. Ik dacht in eerste instantie dat er iets kapot was tot ik in de tank keek.
daar sta je dan met de ploeg omlaag, maar met de Renault en mijn vrouw de boel eruit getrokken en terplekke weer wat geleerd. Ik had de hefhandel omhoog gezet en toen de achterwielen begonnen te draaien kwam de ploeg omhoog.
Na nieuwe diesel en ontluchten was ik weer redelijk vlot aan de gang.
Het roken lijkt me dat hij teveel diesel krijgt. Misschien dat de verstuivers niet helemaal in orde meer zijn. Hij loopt verder perfect.
Bedankt voor je reactie.
Frank
Geplaatst: vr 16 mei 2008 21:59
door fergie
Hello Frank,
Zwarte rook is te veel diesel of te weinig lucht. Luchtfilter al eens schoon gemaakt ?. Ding van de trekker, bakje er onder weg. Hele ding in een emmer ztten en die af vullen met diesel/petrolium. Dan 24 uur laten staan. Vervolgens onderste boven in een emmer héét water zetten, de olie en andere rommel komt dan wel boven drijven (hij moet dus helemaal onder). Heet water nog een keer herhalen en dan laten drogen. Te veel olie in het luchtfilter of water in die olie is ook een manier om aan te weinig lucht te komen.
Te veel diesel kan liggen aan de pomp maar lijkt me niet omdat vol gas wel goed gaat.
Normaal ploeg je in de eerste of tweede versnelling. De derde is te snel, de hydroliek is daarvoor te traag. 18cm is ook niet diep voor een eenschaar, als je het zelfde type als gerrit hebt kun je tot 32 cm gaan en dat moet met een TEF prima willen zij het dat je dan naar de 1 moet vermoedelijk (afhankelijk van de grond).
De hefpomp wordt aangedreven via de tegenas van de versnellings bak. Dat betekend dat als de wielen draaien en een versnelling is ingeschakeld dat je op die manieer de pomp kunt laten draaien ondanks dat de motor het niet doet en uitgekoppeld is. Heeft me eens gered toen ik met een ploeg in de hef tijdens een rondrit droog viel. Hef zakte langzaam en dus moest er na even slepen de zaak weer omhoog. Even gestopt, 4e versnelling in en de hef deed het weer !. Wel de hele weg met een klomp klem op het koppelings pendaal gezeten....
Groetjes,
René.