Pagina 1 van 1
Hydrauliek MF 135
Geplaatst: wo 16 apr 2008 17:23
door rob
Hallo,
Als eerste posting op deze site heb ik de volgende vraag:
Ik ben sinds december in het bezit van een franse MF135 uit 1966.
Nu deze vrijwel helemaal klaar is, en ik er al een paar keer mee gewerkt heb, ben ik van plan om er hydrauliekaansluitingen op te zetten, om zo meer werktuigen te kunnen gebruiken. Nu heb ik via de zoekfunctie deze link
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... y_000.html al gevonden. Als ik het goed heb ben ik dus een basisventiel en een stuurventiel nodig. Kan dit altijd opgebouwd worden, of moet ik eerst bekijken of in mijn trekker een bepaalde pomp zit?
Het leek mij beter dat ik deze vraag hier eerst stel, voordat ik onderdelen bestel.
Groet,
Rob
Geplaatst: wo 16 apr 2008 20:04
door admin
Rob,
Welkom op forum.
De oplossing van MF werkt altijd. Je kunt echter ook kiezen voor een simpeler oplossing met een blok van een imitatie leverancier.
Geplaatst: do 17 apr 2008 18:15
door rob
Gerrit,
Dank voor je antwoord.
Ik zal zaterdag even in Oudega kijken, ik had van Ronnie begrepen dat hij wel eea op voorraad heeft.
Groet,
Rob
Geplaatst: zo 20 apr 2008 15:54
door rob
Hallo,
Ik heb gisteren een ventiel gehaald, het is een Akon geworden.
Lijkt op het eerste gezicht een dubbelwerkend (er zit niet zoals bij onze 675's een stelknop op naar enkelwerkend), maar ik wil proberen één van de poorten dmv een driewegkraan terug in de bak te sturen.
Eerst maar even testen wat ik er nu mee kan, er stroomt in ieder geval al olie uit de poorten als ik hem bedien.
Groet,
Rob
Geplaatst: zo 20 apr 2008 22:58
door fergie
Hello rob,
Dubbelwerkende ventielen zijn ook enkelwerkend te gebruiken alleen zet je tijdens de terug gaande beweging de andere aansluiting onder druk. Als je dus gewoon twee snelkoppelingen aansluit en je gebruikt er maar een van is die enkelwerkend. Dat de andere leiding onder druk komt is niet erg tenzij je dat heel lang doet omdat de pomp dan de olie door de overdruk klep gaat persen en dus warm word. Als het dus voor een kipper is of zo is dan niet zo erg.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 21 apr 2008 23:43
door rob
Fergie,
Ik weet dat het in principe geen probleem is om voor een paar tellen druk op een 'afgesloten' leiding te zetten, maar ik voorkom het liever zoveel mogelijk.
Ik denk zelfs dat ik een stap verder ga: Dubbelwerkend zoals eigenlijk de bedoeling is van dit ventiel, én een drukloze retour (is altijd handig).
Eén van de leidingen vanuit het dubbelwerkend ventiel wil ik dan dmv t-stukken verbinden met de drukloze retour, met in het tussenstuk een afsluitkraan. Het is eigenlijk maar een kleine moeite om dit aan te sluiten gezien de knelkoppelingen en volgens mij heb ik dan alles: enkelwerkend, dubbelwerkend en één van beide in combinatie met een drukloze retour (voor eventuele hydromotoren enz.).
Dan komen er dus drie female's boven de achterbrug.
Groet,
Rob
Geplaatst: di 22 apr 2008 19:02
door fergie
Hello Rob,
Voor de retour kun je op een 135 vermoedelijk ook het zelfde doen als op een 35, zie deze topic :
viewtopic.php?t=466
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 23 apr 2008 12:58
door rob
Hallo,
Vanochtend de laatste hand gelegd aan het hydrauliekgebeuren.
Het werkt allemaal perfect, zowel dubbel als enkel. Ben wel blij dat ik die retour op een leiding gezet heb, want het beestje begint aardig te mopperen als er niets aan de leiding zit.
René: je had gelijk met die retour voor de hefarm. Het is gelijk aan de 35.
Ik heb er vanmorgen even de cilverbak achter gehad als test (leuk gezicht al die verbaasde koppies in de buurt: 135 met een forse bak erachter

).
In de eerste instantie weinig druk, maar het bleek dat ik de binnenste hefhandle net niet in de goede stand had.
Indien met nog belang heeft bij foto's dan hoor ik het wel!
Groet,
Rob