Pagina 1 van 1
Massey Ferguson FE35 (1959) oliedrukmeter
Geplaatst: ma 31 mar 2008 23:03
door jaap55
Hallo foremgenoten; Tijdens ritje afgelopen zondag vanuit stilstand optrekken kwam oliedrukmeter plotseling niet meer in gedeelte "normaal". Even een auto laten passeren en de trekker begon al te sputteren terwijl oliedrukmeter in lage gedeelte bleef. Motor stopte. Is er een beveiliging die bij een te lage oliedruk (defecte oliepomp?) de trekker laat stoppen of ......... is het al gebeurd met de motor van m'n, al 2 weken in bezit zijnde, prachtige gerestaureerde trekker?
Groet, Jaap
Geplaatst: ma 31 mar 2008 23:35
door fergie
Hello Jaap,
Even terug gekeken, je hebt een 35 petrolium. Is wat moeilijk zonder meer gegevens. Was de motor warm, was het kort in de rit of vrijwel direct na de start ?. Wat voor mengsel petrolium rijd je op ?. (als je alleen maar rijdt liever gewoon op benzine en zonder hitte schild).
Groetjes,
René.
Geplaatst: di 01 apr 2008 22:38
door admin
Jaap,
Ik verdenk eerder de brandstof en de ontsteking dan een vastloper of iets dergelijks. Je zegt namelijk dat de trekker sputterde.
Zolang je nog iets olie druk had is er nog hoop. Het is normaal dat de oliedruk wat lager is bij een warme motor die stationair draait. Als je veel met een koude motor op petroleum hebt gereden, is bovendien de kans groot de olie al wat verdund was door de petroleum. Dat levert ook een verlaging van de olie druk.
Succes en ik hoop het beste voor je.
Hou je ons op de hoogte?
Geplaatst: do 03 apr 2008 23:19
door jaap55
Dag Forumgenoten, dank voor de goede reactie's erg leerzaam.
Oke, hier komt het antwoord: Gerrit Preuter heeft het bij het goede eind.
(ik schaam me wel een beetje). Ben dus gaan rijden en voor het eerst wat verder (heb de trekker nog maar een paar weken) dus ook voor het eerst een echte warme motor en door de warme olie dus ook minder oliedruk. Op het moment dat ik dat zag op de meter sputterde de motor.
Trekker naar huis gesleept maar nu Gerrit het heeft over het verdenken van de brandstof heb ik in de benzinetank gekeken en ............ schaam, schaam, helemaal leeg !
Benzine er in en starten en lopen. Oliedrukmeter weer in het vlak "normaaL". Gebruikt dus aardig benzine maar vandaag, pas bij warme motor, op petroleum gezet en ook dat ging fantastisch ! Maar oliedrukmeter zakt terug in low, haalt het vakje "normaal" niet meer.
Voor de zekerheid zal ik olieverversen misschien petroleum bij de olie, vorige eigenaar met koude motor op petroleum gezet?
Welke (dikkere)olie moet er in ?
Bestaan er gebruiksaanwijzingboekjes voor deze trekker?
Misschien ergens gelezen maar hoe kom ik ook al weer aan verf voor deze grijs/rode trekker, speciale verf?
Kennis, trekkermonteur, zegt geen FE 35 te kennen die op benzine/petroleum loopt, heb ik een FE 35 kap op ander type Massey ferguson (28)?
FE 35 met chassisnummer: skf166125
Al eerder is uitgelegd dat dit dan bouwjaar 1959 is maar dan hadden jullie wel verteld dat dit type niet op petroleum bestaat dus hij zal het mis hebben, toch?
Nogmaals erg leuk en leerzaam jullie snelle reactie's !
Bedankt en groet,
Jaap
Geplaatst: vr 04 apr 2008 19:10
door fergie
Hello Jaap,
Iemand die geen fouten maakt leert nooit wat, welkom bij de club !.
Wat betreft de motor, de brandstof en de oliedruk, lees de volgende FAQ maar eens :
viewtopic.php?t=128
Je kunt gewoon 15W40 in de motor gooien als olie. Eventueel kun je ook gaan voor 20W50, is wat dikker, dan wil de druk nog wel eens wat hoger worden.
Gefeliciteerd met je FE35 !. Je hebt dus een MF (rood/grijs) in de standaard spec met een standard TVO (, Tractor Vaporizing Oil=trekker petrolium op z'n engels, afgekort) motor. Deze motor is het zelfd als in de TE-D20 maar met 87 mm is de boring 2 mm groter en daar haal je dan 30,5 Pk mee op petrolium. Verder heeft deze motor een nokken as die in bussen loopt, dat maakt oliedruk problemen een stuk makkelijker te verhelpen. Je hebt dus ook een enkele koppeling waardoor de aftakas niet doordraaiend is. Ook geen toerenteller en een pan zitting. Werden standaard voorzien van 4x19 voorwielen. Ik heb er ook zo een maar dan Ferguson, goud/grijs.
Groetjes,
René.
Geplaatst: za 05 apr 2008 16:19
door admin
Jaap,
Dat is goed nieuws. Alleen de tank leeg.
Vullen dus en rijden maar.
Hieronder staat de link naar het instructie boekje van de Petroleum motor.
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/ond_te20.htm
Geplaatst: zo 06 apr 2008 21:11
door fergie
Hello Elenpe,
Wil niemand tegen het verkeerde been schoppen maar een beetje ervaring heb ik ook. Ik ben echter van mening dat je eerst simpel moet denken, de oorzaak is vaak genoeg iets stoms in de trant van "of je stop de stekker er in".
Overigens, de motoren hebben die ziekte niet maar de mensen die ze bedienen hebben vrijwel altijd dezelfde afwijking. Te vroeg overschakelen of op lage belasting wel op petrolium draaien. Heel veel mensen doen het zelfs om de geur. Dan doe je gewoon 10% door je BENZINE en dan ruikt het ook net zo.
Wat je ook niet moet vergeten is dat de 35 motor een nokkenas in bussen heeft, bij de TE-serie motoren liep die rechtreeks in het gietijzer. Daar was het ALTIJD de nokkenas lagers die het probleem gaven. De 87mm versie is een heel ander beestje.
De keeringen zijn er aleen voor om de olie in de motor te houden, niet om de olie-druk tegen te houden. Dus een lekke krukas keering is geen reden voor het niet hebben van olie druk. Geen druk is OF oliepomp versleten OF lagers versleten OF allebei. Hoe vaak heb je een oliepomp vervangen bij revisie ?.
Groetjes,
René.