Pagina 1 van 2
mf valt stil
Geplaatst: ma 17 mar 2008 12:00
door pjot
mijn mf 155 valt telkens stil na een eindje werken. Er zit dan lucht in de leiding. Ik ontlucht en dan start die weer. Vooral in het begin had ik de indruk dat dit gebeurde als de gasstand niet zeer hoog staat.
Gisteren nieuwe brandstoffilter geplaatst. Alles leek ok. Hij heeft zeker
3 uur gewerkt .En toen viel die weer stil in tweede hoogste versnelling op straat. Eerst een daling van toerental, hernemen en dan stilvallen. Deze keer zat er heel veel lucht in. Dit onregelmatig draaien deed die ook de voorlaatse keer (met oude filter) ; maar niet de keren daarvoor( toen was het telkens zonder "waarschuwing")
Nog enkele opmerkingen.
*het kan een valse indruk zijn maar ik vind dat die meer toeren nodig heeft om een bepaald werk te doen dan vroeger.
*op ralenti draait die mi iets vlugger als vroeger
* recentelijk is er een bandenwissel en olieverversing gebeurt. Nadien zijn de problemen begonnen.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 16:42
door admin
Pjot,
Alles duidt op een verstopping in de brandstof toevoer.
Waarschijnlijk is een leiding verstop of een filter in het opvoerpompje.
Ik herken de verschijnselen van een paar jaar geleden toen ik diverse leidingen van mijn TEF verstopt had.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 17:41
door pjot
ok wat doe je dan? die leidingen vernieuwen ?
nog een detail. Gisteren bij de eerste poging viel me op dat de handpomp slechts weerstand bood in het laatste stukje van de slag; Na de eerst poging om te starten was de slag "voller"(meer weerstand over de volledige slag).
Geplaatst: ma 17 mar 2008 17:59
door fergie
Hello Pjot,
Je kunt eerst eens proberen de leidingen tegenstrooms door te blazen met luchtdruk. Of de leidingen er af nemen en dan door blazen. Het eerste is in verband met lekkages mischien het beste (wat nu dicht is kan dan lekken) maar je kunt de opvoerpomp niet doorblazen. Dat kan alleen in de normale richting dus daar zul je de aan en afvoer van los moeten nemen (bij voorkeur niet op de pomp zelf).
Dat je geen weerstand had op je pomp zal komen omdat de hevel in de motor dan op de nok stond, na een startpoging is de motor in een andere stand gestopt en toen werkte het pompje dus weer. Als het je dus nog eens gebeurt even een tikje met de startmotor, dan pompt het weer prima.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 18:18
door pjot
ok thx
we zullen dat eens nagaan

Geplaatst: di 18 mar 2008 8:47
door pompopom
kan het ook niet zijn dat de luchttoevoer van je benzine tank verstopt is?
=> deze trekt vacuum waardoor je geen brandstof meer kan uit je tank pompen.
Dit had ik vroeger geregeld voor met een grasmachine, denk dat dit hier ook wel van toepassing kan zijn.
Die controle is alleszins minder werk dan alle leidingen uit te blazen.
Geplaatst: di 18 mar 2008 21:57
door admin
Het zou kunnen dat je een vacuum trekt in de tank.
Ik ken die verhalen echter alleen van benzine voertuigen.
Van een diesel heb ik het nog nooit gehoord.
MF valt stil
Geplaatst: di 18 mar 2008 22:40
door Rikske
Zit er soms geen filtertje op het afsluitkraantje aan de tank zoals bij
de 188 je moet het kraantje wel uit de tank draaien
Rikske
Geplaatst: wo 19 mar 2008 19:14
door fergie
Hello Rikske,
Ook dat filtertje kun je voor proef even tegendraads door blazen, daarvoor hoef de tank niet leeg. Draai wel eerst de dop van de tank !.
Groetjes,
René.
Geplaatst: wo 19 mar 2008 21:21
door gerard
hallo allemaal
dit is de eerste keer dat ik ergens op reageer.
ik zag net staan dat je deleiding terug moest blazen.
maar doe dat met je tank kraan wel heel voorzichtig anders is je filter eraf.
bij bepaalde kraantje zit dit filter namelijk niet zo vast
ben monteur bij mf dealer geweest vandaar.
succes ermee.
Geplaatst: wo 19 mar 2008 21:51
door admin
Gerard,
Welkom op dit forum en bedankt voor je aanvulling.
Geplaatst: wo 19 mar 2008 22:52
door fergie
Hello Gerard,
Hoe meer ervaring hoe beter !. Ik ben alleen bekend met de 35 kraan, die hadden normaliter een filter dat vast vebonden is met de kraan, daar heb je dit soort problemen niet mee. Overigens altijd aan te bevelen de druk van je compressor hiervoor even naar 1 of lager te draaien, het meeste spul in het brandstof systeem is niet bestand tegen een bar of 6.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 14 apr 2008 9:16
door pjot
Blijkt dat er een membraam zou gescheurd zijn in de opvoerpomp.
We hebben die dus vervangen. En so far so good
Geplaatst: ma 14 apr 2008 17:48
door fergie
Hello Pjot,
In dat geval zul je ook diesel in je olie hebben gehad, niets van gemerkt ?.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 14 apr 2008 18:12
door pjot
idd. Dat was de hint voor de vakman.
Op het ogenblik van mijn post was dit echter (ook voor hem) niet duidelijk. Hij dacht zoals zovelen aan vuil.
(tss haakjes tis een 152, schrijffoutje

)