Pagina 1 van 1
Hef TEF
Geplaatst: za 15 mar 2008 19:16
door jandirk
Allereerst bedankt voor de eerdere tips !
Ik heb zoals mij eerder is verteld de aluminium brug verwijderd (twee boutjes) en vervolgens de vorkjes een beetje uit elkaar getrokken om de aren uit de kogelkopjes te rekken. Vervolgens heb ik de hefdeksel kunnen verwijderen.
Wat een smeerwerk..van onder tot boven zat ik onder de olie..k leek wel een varken..haha maarja hoort erbij..
Vervolgens heb ik de olie maar afgetapt. Ik vond in de olie het losliggende beugeltje met de twee kogelkopjes. Helaas was deze krom...Ik kan hem echter wel weer richten dat moet geen probleem zijn. Ook vond ik een veer, deze zat in een gat onderin de pomp..(ik neem aan dat het 'apparaat' onder in het carter de pomp is).Ik heb de veer eruit gehaald. Als ik met mn vinger in het gat voel, voel ik een soort van plunjer die je een heel klein beetje kan indrukken.
Ik vermoed dat er een soort met van verbindingsstang tussen het beugeltje en de plunjer gezeten moet hebben, of drukt alleen de veer de plunjer in?
Ik heb het hele carter nagezocht, ook in de afgetapte olie. Nergens kan ik echter een deel vinden. Op een gegeven moment was echt alles zwart bij me en had ik er wel een beetje genoeg van..
Wie o wie kan me helpen, samengevat heb ik de volgende vragen:
- Mis ik een deel?
- Hoe kan ik dit weer repareren? (uitgaande van het feit dat ik het deel met de kogelkopjes kan richten)
- Moet er tussen de hefdeksel naast de pakking nog een o-ring bij de oliepijp? (in de onderdelenboeken kom ik hem niet tegen, maar bij de oliepijpverbinding lijkt wel een soort uitsparing te zitten)
- Er zit nogal wat dikke drap onderin het carter hoe krijg ik dit weg?
- Hoe kan ik de carterpan verwijderen? deze blijft hangen aan het pompgedeelte....
alvast bedankt weer..
jandirk
(edit, Fergie, plaatje verkleind)
Geplaatst: za 15 mar 2008 23:18
door fergie
Hello Jandirk,
Om de pomp er uit te kunnen pakken moet je de aftakas er uit trekken, die loopt door de pomp heen namelijk. Gewoon de 4 bouten los en het ding met huisje en al er uit trekken. (tevens prima gelegenheid de aftakaskering even te vervangen !)
Je mist inderdaad een stukje, dat zal nog wel deels onderin de pomp liggen. Is wat lastig uit beelden, ik heb nog een pomp liggen, zal er morgen even een plaatje van schieten, dat zegt meer.
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 11:53
door jandirk
bedankt alvast.
Hoe ziet dat missende onderdeel eruit? en hoe zit deze vast aan het beugeltje met de kogelkopjes (zoalsop de foto).
Wat betreft het verwijderen van de aftakas, moet ik de boutjes rondom de aftakas loshalen? en dan vervolgens aftakas er in één keer uittrekken?
bedankt weer.
groet
JD
Geplaatst: zo 16 mar 2008 14:11
door fergie
Hello JanDirk,
Het is niet zo eenvoudig als je er geen beeld van hebt dus :
De hele handel die er hier aan zit vindt je waarschijnlijk terug in de pomp,, het kopje met de haarspeld pin zal ergens in de bagger in je achterbrug liggen. Dat kan door de spanning wel in een totaal andere hoek liggen dus helemaal rondom voelen met je vingers kan geen kwaad.
De cylinder dichtst bij op de foto is de regelklep. De stang er achter valt aan de andere kant van de pomp in een occilerende arm. Door dat daarmee de klep in beweging gehouden wordt gaat die niet klemmen (allereersten hadden daar problemen mee). Dit is de eerste versie van dit mechaniek, de lateren hadden een simpeler stukje blik dat in een groef viel in de occilator bus (ipv vierkant). Hangt dus van de leeftijd af of je deze of de nieuwere versie hebt. Om bij het andere deel van het gebroken steeltje te komen moet je echter dat occileer deel verwijderen door de circlip er uit te nemen en dan ding er uit trekken. Dan kun je het andere stukje er uit schudden. Om de hele handel uit de pomp te krijgen kun je natuurlijk op de stift/stripje duwen vanaf de andere kant van de pomp.
In Gerrit z'n restauratie verslag staat ook bechreven hoe hij dit gerepeareerd heeft.
Groetjes,
René.
PS. zorg er wel voor bij het inelkaar schuiven dat de klep en het gat in de pomp goed schoon zijn en even een drupje olie er op.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 22:38
door jandirk
Klopt het dat de steel niet in één lijn licht zoals op de foto te zien is? Of is dit ook een geval met een gebroken steel?
Waar is de steel meestal gebroken?
Kan iemand mij ook vertellen hoe ik het gedeelte kan repareren? Ik lees iets met een m5 boutje, maar hoe dit precies moet is mij nog nite duidelijk.
Kan iemand mij ook vertellen hoe ik precies de aftakas moet uitbouwen?
Nogmaals bedankt allemal..
Geplaatst: ma 17 mar 2008 1:07
door fergie
Hello Jandik,
De kant van het steeltje in de klep is een soort kogel verbinding. De veer wilde niet recht blijven staan op de foto. Het is ook de bedoeling dat het wat kan bewegen dus je oplossing moet ook voldoende vrijheid hebben. De veer is er voor om de speling op te heffen en aan het eind van de slag van de klep de kracht te beperken.
groetjes,
René.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 19:49
door jandirk
Hier de nieuwe foto's van de onderdelen die uit de pomp zijn gekomen.
de plunjer is licht beschadigd en het knopje rechts is dus afgebroken.
Aan jullie de vraag wat ik nu kan doen om de boel weer te repareren. Ik wil het geheel het liefst zo kort mogelijk open hebben liggen want hij staat in een tochtige schuur en dat trekt alleen maar stof aan enzo.
Als ik een m5 bout gebruik, hoe lang moet deze zijn? en beschadigd de kop de boel niet dan (deze is immers niet rond). Wat moet ik met de beschadigde plunjer, kan ik deze terugplaatsen? De beschadiging zit immers op de schuine kant die niet in contact komt met de boring van de hydraulische pomp..
Het compartiment van de achterdifferentieel en de bak met de hydraulische pomp is een geheel, ik dacht dat de versnellingsbak ook olie uit het zelfde compartiment gebruikte, maar nu ik het open heb liggen blijkt het een apart compartiment te zijn. Klopt dit? Welke olie kan ik straks in het compartiment van de achterdiff en de hydraulische pomp gooien? en hoeveel gaat hierin.
Alvast bedankt weer.
groet
jandirk
Geplaatst: di 18 mar 2008 0:07
door fergie
Hello Jandirk,
Ik heb je foto's nogmaals verkleind, wil je AUB even de FAQ over foto's plaatsen lezen ?
Zal even meten voor je hoe ver dat dwars stokje voor de bus zit, dat post ik wel ZSM. Wat de schade aan de klep betreft, is niet erg, als het geslepen deel nog maar mooi glad is. Jij hebt dus de latere versie met de strip. Kon wel eens lastiger zijn om hem terug in de pomp te steken dan met de vierkante versie di ik toonde.
De olie in de achterbrug, hef compartiment en de versnellings bak is een reservoir, gaat ongeveer 23 liter SAE 80W90 transmissie olie in of SAE15W40 STOU olie. Je tapt alle drie aftappers af en dan vul je het geheel weer via de dop naast de versnellingspook. Giet niet te snel, de gaten waar de olie door moet onderin de bak willen wel eens zorgen dat het niet zo snel wil doorstromen.
Groetjes,
René.