Pagina 1 van 1
onderkant motorblok
Geplaatst: za 15 mar 2008 17:44
door E.Eenink
Hallo
onze goudbuik diesel lekt olie lang de vierkanten plaat wat precies in het midden van de trekker zit waar word het voor gebruikt en bij ons lekt er olie langs heen. Hoe kan ik het weer lekvrij maken.
Groetjes E.Eenink
Geplaatst: za 15 mar 2008 18:12
door robin
hallo ,
bedoel je het deksel op de onderkant van het koppelingshuis ?
dat word gebruikt voor een voorlader of ander gereedschap te monteren .
als je daar olie verliest is het waarschijnlijk je priesas pakking stuk of daarond iets , of je krukaskeering
Geplaatst: za 15 mar 2008 23:40
door fergie
Hello Allemaal.
Dat deksel is bedoeld om de tweede trap van een dubbele koppeling te kunnen na stellen als de trekker nog in elkaar zit !. Dat hij later ook handig was bij voorladers en zo is bijzaak !.
Als je daar olie hebt is het inderdaat priseaskeeringen tijd en als je er toch bent ook even de krukaskeering mee nemen. Heeft de trekker een enkele of dubbele koppeling ?
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 14:55
door E.Eenink
hij heeft een dubbele koppeling
Geplaatst: zo 16 mar 2008 14:57
door E.Eenink
maar nog iets dat hoort dus eigelijk een holle ruimte te zijn waar geen olie in zit.
groetjes E.Eenink
Geplaatst: zo 16 mar 2008 15:36
door fergie
Hello Edwin,
In die ruimte zit de koppeling, is dus inderdaad olie loos. Als je er olie hebt is het vrijwel zeker de keeringen van de ingaande as van de versnellingsbak en eventueel de krukaskeering. In iedergeval is het verstandig om bijde mogelijke bronnen te dichten, de onderdelen kosten niet veel maar het is achteraf wel dubbel werk.
Om de keeringen in de bak te verwisselen is bij de dubbele koppeling een hele procedure nodig. Da's weer een van die dingen waar een handboek uitkomst zou bieden. Heb je er een ?
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 17:35
door E.Eenink
hallo
Ik heb jammer genoeg geen handboek.
Is het schadelijk als daar olie in zit
Ik heb laatst vloeibaren pakking onder die vierkante plaat gedaan nu lekt het dus niet meer maar daar moet ik dus wel wat aan doen
En een stukje terug richting de achterbrug zit zo'n pinnetje en daar drupt ook olie achter heen wat kan ik daar dan nog aan doen.
Groetjes Edwin
Geplaatst: zo 16 mar 2008 18:40
door fergie
Hello Edwin,
Plaat weer uitbouwen, schoonmaken en lekker laten lekken. Is beter dan een vette of verbrande koppeling. Als de olie er niet uit kan komt de koppeling vroeg of laat in een oliebad te staan en da's niet goed.
De olie die uit dat andere gat drupt is van dezelfde bron afkomstig, eenige wat er aan te doen is eenvoudig weg de trekker splitsen en de keeringen vervangen. Als je dat gaat doen raad ik je zeer sterk aan een handboek aan te schaffen, zijn oa. verkrijgbaar bij Jouke Bokma (zie linken pagina)(
fergusonfarm@geenspamhetnet.nl)
geenspam er uithalen
Ik heb wel een FAQ hierover geschreven maar het is niet altijd even duidelijk (
viewtopic.php?t=324 ) en het boek heeft specifieke plaatjes en een duidelijke (engelse) omschrijving van het geheel.
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 19:53
door E.Eenink
Wat staat er allemaal in zo'n hand boek. Of noemen ze dat daar op die site van Jouke Bokma een werkplaats boek.
Maar als ik dat allemaal nog een jaar zo laat zonder hem te splitsen want hebben het nu nog al druk met andere dingen kan dat geen kwaad of wel.
Geplaatst: zo 16 mar 2008 20:33
door admin
Beste Edwin,
Zo'n boek wordt inderdaad ook vaak een werkplaatshandboek genoemd.
In het engels heet het sevicemanual.
Je kunt met een lekkende keering jaren door rijden. Zolang het om een paar druppels gaat tenminste zoals vaak bij de versnellingskeering het geval is. Is het de krukaskeering van de motor, dan kan die het vaak ineens begeven. Dat is ook niet zo erg, als je de motor dan maar op tijd stil zet.
Peil in ieder geval regelmatig de olie van de motor en de achterbrug.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 1:14
door fergie
Hello Edwin,
Exact zoal Gerrit al schreef maar zorg er dus wel voor dat de olie goed weg kan komen. Ga niet zonder de plaat rijden maar haal de vloeibare pakking er wel tussen weg.
Als je overigens last krijgt met de aftakas koppeling (die krijgt de meeste olie te verduren, gaat slippen en plakken waardoor de aftakas niet goed wil stoppen soms) kun je het deksel er af halen aan de onderkant en een bus remmenreiniger omhoog in de koppeling spuiten met de motor uit en het pendaal helemaal ingedrukt (wig, vast binden of zo) en dan laten uitlekken. Daarna pas pendaal los laten. Zo kun je dat ook nog even rekken maar doe het wel op tijd, als je te lang wacht heb je een verglaasde plaat en moet die vervangen.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 17 mar 2008 20:29
door Ton Oostveen
Hallo Edwin,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn MF, behoorlijke lekkage uit de versnellingsbak dat via het koppelingshuis naar buiten komt. Mij komt de hele operatie nu ook niet van pas dus heb ik er tijdelijk een bak ondergehangen zodat niet alle olie op de straat lekt want dat geeft zo'n rotzooi. Ik had nog een oude pedaalemmer en het bleek dat het metalen deksel precies om de plaat van het koppelingshuis paste, met twee beugeltjes de zaak eronder geschroeft en klaar. Het ziet er wat vreemd uit maar werkt prima. Kan ik me rustig voorbereiden op de splits aktie.
Succes!
Ton Oostveen
Geplaatst: ma 17 mar 2008 20:48
door E.Eenink
Oke bedankt voor de informatie.
Als je een keer er aan gaat beginnen maak er als je wilt een paar foto's van.
Ik heb ook een foto gemaakt van de onderkant naar binnen toe.
Heb nu de olie weg gehaalt en zal over een week nog eens kijken of er weer olie bij is gekomen. hier foto op mijn site
http://fergusongek.webs.com/onzetrekkers.htm
Als je iets naar beneden srcolt kom je hem van zelf tegen de foto.
Groetjes Edwin