Type traktor?
Geplaatst: do 28 feb 2008 8:57
Hallo iedereen,
Laat ik mij even voorstellen. Ik ben Koen en sinds gisteren ben nieuw op dit forum. Al enkele dagen ben ik bezig geweest om hier zowat alle topics te lezen, kwestie van mij een beetje in te werken.
De reden is voor de hand liggend: ben van plan om een oude ferguson te restaureren.
Laat ik er meteen al even bij vertellen dat ik in feite elektronicus van opleiding ben en van mechanica en aanverwanten niet zo heel veel afweet. Ben wel bekend met enkele basisbegrippen, maar laat ik het zo stellen dat sommige van jullie uitleg hier aan elkaar voor mij als chinees in de oren klinkt.
Waarom wil ik al elektronicus nu een traktor restaureren hoor ik er al sommige denken? Vooral uit intresse om wat bij te leren, net over mechanica en dergelijke, uit nostalgie voor een trekker waar ik als 14-jarige mee rondreed maar vooral omdat het een jongensdroom is vanuit diezelfde tijd.
Goed, genoeg melige praat voor vandaag denk ik
Mijn eerste vraag aan jullie is de volgende: Hoe kan ik in godsnaam uitmaken welk type Ferguson ik nu eenmaal in mijn bezit heb? Mijn vader heeft die traktor zo'n 15 jaar geleden gekocht voor 10000bf (250 Euro) Het hoeft geen uitleg dat er wel wat werk aan is. Typeplaatjes zijn (toch diegene die ik meteen vind) onleesbaar geworden. Kan er iemand mij vertellen waar er overal typeplaatjes zitten/zouden moeten zitten?
Beschrijving:
- De traktor is volledig grijs (volgens vorige eigenaar de originele kleur)
- Heeft een benzinetank in 2 delen (groot en klein deel) mijn vader heeft mij ooit verteld dat dit was om te kunnen rijden op petrol (grote tank) in kleine tank stak je gewone benzine om te starten. Wij hebben zelf altijd met benzine in de 2 tanks gereden.
- Naar ik mij herinner heeft de vorige eigenaar ons verteld dat er oorspronkelijk geen lichten op waren. Hijzelf had er Citroën 2pk lichten op geplaatst.
- uitlaat zit onderaan en niet in een "schouw" omhoog zoals je meestal ziet.
ik zal van de week een paar foto's posten.
Naar wat ik zelf al gevonden heb denk ik dat het een TE20 moet zijn, klopt dit?
twee: is het aan te raden dat ik meteen op zoek ga naar een massey-ferguson leverancier in de buurt (voor ev. wisselstukken), of zeggen jullie: "bespaar u die moeite, die stukken bestaan toch niet meer"
drie: De trekker staat ondertussen al een aantal jaren stil. Vorig jaar heb ik nog is geprobeerd hem aan de praat te krijgen maar zonder success. De startmotor werkte wel, bougies gaven vonken, maar hij sloeg niet aan. Door gebrek aan tijd toen verder niet veel mee bezig geweest. Nu wil er wel werk van beginnen maken. Compressie was er, want met de zwengel vooraan moest ik goed hard draaien (was wel soepel maar zo in schokken) om er beweging in te krijgen
Wat is de beste manier om met zo weinig moegelijk kosten in eerste instantie de motor aan de praat te krijgen. Kwestie van te weten of het wel de moeite loont om er mijn tijd in te steken.
vier: Stel dat we weten welk type het is. Heeft er iemand dan een duidelijke afbeelding van hoe de trekker er zou moeten uitzien? De vorige eigenaar heeft er hier en daar wat aangelast. Ik zou graag weten wat er overbodig is.
vijf: Stel dat de vorige eigenaar gelijk heeft dat er oorspronkelijk geen lichten opstonden, en ik zou die dus restaureren in oorspronkelijke staat, dus zonder lichten te plaatsen, mag je hiermee dan op de openbare weg?
Ik heb nog een heleboel vragen, voor mij is zulk een project volledig nieuw. Maar met een antwoord op vorig vragen kan ik al wat verder. (vooral info opzoeken)
Heb hier in de buurt een goede kameraad die ooit zelf een Lanz bulldog heeft gerestaureerd, dus daar zal ik ook terecht kunnen voor assistentie.
Maar is natuurlijk geen Ferguson, ik denk wel dat er hier en daar verschillen zullen zijn.
Enfin tot zover voorlopig.
mvg,
Koen
Laat ik mij even voorstellen. Ik ben Koen en sinds gisteren ben nieuw op dit forum. Al enkele dagen ben ik bezig geweest om hier zowat alle topics te lezen, kwestie van mij een beetje in te werken.
De reden is voor de hand liggend: ben van plan om een oude ferguson te restaureren.
Laat ik er meteen al even bij vertellen dat ik in feite elektronicus van opleiding ben en van mechanica en aanverwanten niet zo heel veel afweet. Ben wel bekend met enkele basisbegrippen, maar laat ik het zo stellen dat sommige van jullie uitleg hier aan elkaar voor mij als chinees in de oren klinkt.
Waarom wil ik al elektronicus nu een traktor restaureren hoor ik er al sommige denken? Vooral uit intresse om wat bij te leren, net over mechanica en dergelijke, uit nostalgie voor een trekker waar ik als 14-jarige mee rondreed maar vooral omdat het een jongensdroom is vanuit diezelfde tijd.
Goed, genoeg melige praat voor vandaag denk ik

Mijn eerste vraag aan jullie is de volgende: Hoe kan ik in godsnaam uitmaken welk type Ferguson ik nu eenmaal in mijn bezit heb? Mijn vader heeft die traktor zo'n 15 jaar geleden gekocht voor 10000bf (250 Euro) Het hoeft geen uitleg dat er wel wat werk aan is. Typeplaatjes zijn (toch diegene die ik meteen vind) onleesbaar geworden. Kan er iemand mij vertellen waar er overal typeplaatjes zitten/zouden moeten zitten?
Beschrijving:
- De traktor is volledig grijs (volgens vorige eigenaar de originele kleur)
- Heeft een benzinetank in 2 delen (groot en klein deel) mijn vader heeft mij ooit verteld dat dit was om te kunnen rijden op petrol (grote tank) in kleine tank stak je gewone benzine om te starten. Wij hebben zelf altijd met benzine in de 2 tanks gereden.
- Naar ik mij herinner heeft de vorige eigenaar ons verteld dat er oorspronkelijk geen lichten op waren. Hijzelf had er Citroën 2pk lichten op geplaatst.
- uitlaat zit onderaan en niet in een "schouw" omhoog zoals je meestal ziet.
ik zal van de week een paar foto's posten.
Naar wat ik zelf al gevonden heb denk ik dat het een TE20 moet zijn, klopt dit?
twee: is het aan te raden dat ik meteen op zoek ga naar een massey-ferguson leverancier in de buurt (voor ev. wisselstukken), of zeggen jullie: "bespaar u die moeite, die stukken bestaan toch niet meer"
drie: De trekker staat ondertussen al een aantal jaren stil. Vorig jaar heb ik nog is geprobeerd hem aan de praat te krijgen maar zonder success. De startmotor werkte wel, bougies gaven vonken, maar hij sloeg niet aan. Door gebrek aan tijd toen verder niet veel mee bezig geweest. Nu wil er wel werk van beginnen maken. Compressie was er, want met de zwengel vooraan moest ik goed hard draaien (was wel soepel maar zo in schokken) om er beweging in te krijgen
Wat is de beste manier om met zo weinig moegelijk kosten in eerste instantie de motor aan de praat te krijgen. Kwestie van te weten of het wel de moeite loont om er mijn tijd in te steken.
vier: Stel dat we weten welk type het is. Heeft er iemand dan een duidelijke afbeelding van hoe de trekker er zou moeten uitzien? De vorige eigenaar heeft er hier en daar wat aangelast. Ik zou graag weten wat er overbodig is.
vijf: Stel dat de vorige eigenaar gelijk heeft dat er oorspronkelijk geen lichten opstonden, en ik zou die dus restaureren in oorspronkelijke staat, dus zonder lichten te plaatsen, mag je hiermee dan op de openbare weg?
Ik heb nog een heleboel vragen, voor mij is zulk een project volledig nieuw. Maar met een antwoord op vorig vragen kan ik al wat verder. (vooral info opzoeken)
Heb hier in de buurt een goede kameraad die ooit zelf een Lanz bulldog heeft gerestaureerd, dus daar zal ik ook terecht kunnen voor assistentie.
Maar is natuurlijk geen Ferguson, ik denk wel dat er hier en daar verschillen zullen zijn.
Enfin tot zover voorlopig.
mvg,
Koen