Statische elektriciteit op koelwater
Moderators: Tony, fergie, admin
Statische elektriciteit op koelwater
Weet iemand welke oplossing er bestaat tegen statische elektriciteit op het koelwater? Heb al verschillende soorten koelvloeistof gebruikt maar dit helpt niet. Ofwel gaat de koppakking stuk ofwel, zoals deze keer vreet een van de cilinders volledig in en komt er water in het carter. Het gaat hier over een John Deere 1120.
Wie kan me helpen?
mvg, Tom
Wie kan me helpen?
mvg, Tom
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Tom,
Het probleem is niet dat er statische elektriciteit op het koelwater zit. Statische elektriciteit en water gaat namelijk niet samen.
Jou probleem is van andere aard. Alles wat met water (en zuurstof) in aanraking komt gaat oxideren (roesten). Je moet dus een koelvloeistof hebben dat dat roesten tegen gaat.
De meeste koelmiddelen hebben wel een beschermende werking. Die neemt helaas af met het ouder worden van de vloeistof. (verzuren) Dat is ook de reden dat je van tijd tot tijd de vloeistof moet vervangen. (om de drie tot vijf jaar).
Helemaal voorkomen dat bepaalde metalen gaan oxideren in het koelcirquit is heel erg moeilijk. Dat lukt alleen als alle metalen gelijk zijn. Nu zitten er een koelcirquit altijd verschillende metalen, het blok en de kop zijn meestal gietijzer alumium. In de koppakking zit vaak wat koper. Ook in de radiateur zit vaak koper en er zit tin en lood in de solderingen.
De ervaring leert dat de ene trekker meer problemen van deze aard heeft dan de ander.
Het probleem is niet dat er statische elektriciteit op het koelwater zit. Statische elektriciteit en water gaat namelijk niet samen.
Jou probleem is van andere aard. Alles wat met water (en zuurstof) in aanraking komt gaat oxideren (roesten). Je moet dus een koelvloeistof hebben dat dat roesten tegen gaat.
De meeste koelmiddelen hebben wel een beschermende werking. Die neemt helaas af met het ouder worden van de vloeistof. (verzuren) Dat is ook de reden dat je van tijd tot tijd de vloeistof moet vervangen. (om de drie tot vijf jaar).
Helemaal voorkomen dat bepaalde metalen gaan oxideren in het koelcirquit is heel erg moeilijk. Dat lukt alleen als alle metalen gelijk zijn. Nu zitten er een koelcirquit altijd verschillende metalen, het blok en de kop zijn meestal gietijzer alumium. In de koppakking zit vaak wat koper. Ook in de radiateur zit vaak koper en er zit tin en lood in de solderingen.
De ervaring leert dat de ene trekker meer problemen van deze aard heeft dan de ander.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Tom,
Er zijn een paar dingen die van belang zijn in dit geval.
Het is bekend dat sommige typen koppakingen niet bestand zijn tegen koelvloei stof. Dat komt omdat koelvloeistof wat zuur is.
Water geeft als probleem dat je zogenaamde "galvanische" corrosie krijgt (dat vermoed ik is wat je bedoelde). Dat ontstaat doordat verschillende materialen in water een verschillende spanning af geven. Je moet het zien als een accu, de verschillende materialen zijn de platen en door de verschillende spanningen zul je ook daadwerkelijk een spanning op de metalen hebben die je kunt meten. Bijvoorbeeld koper en aluminium in een emmer water en een goede volt meter, ga het maar eens proberen. Het probleem is dat deze metalen in een motor electrisch met elkaar zijn verbonden. Dat geeft dus een kortsluiting. Er gaat dus een stroom lopen en dat veroorzaakt het wegvreten van het laagste metaal in de kring. Dat is waarom schepen zogenaamde "zink annodes" hebben, zink is het laagste metaal aan het schip en dus vreet die weg en het schip word gespaard.
De oplossing voor dit probleem is naar ik vermoed water in het koel systeem gemengd met anti-vries voor koelwater tot een bescherming van zo'n -20ºC. Lees de verpakking, er staat meestal wel op waneer de corrosie bescherming actief wordt. Je hebt dan geen zuur koelmiddel en toch anticorrosie.
Groetjes,
René.
Er zijn een paar dingen die van belang zijn in dit geval.
Het is bekend dat sommige typen koppakingen niet bestand zijn tegen koelvloei stof. Dat komt omdat koelvloeistof wat zuur is.
Water geeft als probleem dat je zogenaamde "galvanische" corrosie krijgt (dat vermoed ik is wat je bedoelde). Dat ontstaat doordat verschillende materialen in water een verschillende spanning af geven. Je moet het zien als een accu, de verschillende materialen zijn de platen en door de verschillende spanningen zul je ook daadwerkelijk een spanning op de metalen hebben die je kunt meten. Bijvoorbeeld koper en aluminium in een emmer water en een goede volt meter, ga het maar eens proberen. Het probleem is dat deze metalen in een motor electrisch met elkaar zijn verbonden. Dat geeft dus een kortsluiting. Er gaat dus een stroom lopen en dat veroorzaakt het wegvreten van het laagste metaal in de kring. Dat is waarom schepen zogenaamde "zink annodes" hebben, zink is het laagste metaal aan het schip en dus vreet die weg en het schip word gespaard.
De oplossing voor dit probleem is naar ik vermoed water in het koel systeem gemengd met anti-vries voor koelwater tot een bescherming van zo'n -20ºC. Lees de verpakking, er staat meestal wel op waneer de corrosie bescherming actief wordt. Je hebt dan geen zuur koelmiddel en toch anticorrosie.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo,
Allebei al bedankt om een antwoord te geven op men vraag
.
Dus water met koelvloeistof geeft geen galvanische corrosie? En koelvloeistof is ook goed tegen galvanische corrosie maar kan de cilinderkoppakking invreten omdat het licht zuur is?
Het invreten van cilinders gebeurd juist boven de afdichting ,onderaan de cilinder, duidt dit op galvanische corrosie of kan dit op eender welke plek van de cilinder plaatsvinden?
Is het ook mogelijk dat er een soort cavitatie optreedt, of isdit uitgesloten? In mijn mening lijkt dat vrij onlogisch en onmogelijk
En is het eventueel ook mogelijk om zo een zink annode te plaatsen?
En de laatste vraag voor nu
( ja ik blijf maar vragen stellen, maar ben echt ten einde raad, wil dat het probleem deze keer defenitief opgelost raakt) weet iemand waar je een koelwaterfilter kan plaatsen op een tractor zonder filter?
met vriendelijke groeten,Tom
Allebei al bedankt om een antwoord te geven op men vraag

Dus water met koelvloeistof geeft geen galvanische corrosie? En koelvloeistof is ook goed tegen galvanische corrosie maar kan de cilinderkoppakking invreten omdat het licht zuur is?
Het invreten van cilinders gebeurd juist boven de afdichting ,onderaan de cilinder, duidt dit op galvanische corrosie of kan dit op eender welke plek van de cilinder plaatsvinden?
Is het ook mogelijk dat er een soort cavitatie optreedt, of isdit uitgesloten? In mijn mening lijkt dat vrij onlogisch en onmogelijk

En is het eventueel ook mogelijk om zo een zink annode te plaatsen?
En de laatste vraag voor nu

met vriendelijke groeten,Tom
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Beste Tom,
Bij twee verschillende metalen en water heb je altijd galvanische corrosie.
Daar is weinig aan te doen. Water met veel antivries beschermd iets beter dan koelvloeistof. Alle vloeistoffen in de motor verzuren. Motor olie van twee of drie jaar oud begint ook al zuur te worden. Zeker als er wat water in komt.
De cilinderkoppakking wordt aangevreten als de koelvloeistof zuur wordt.
Daar hebben zelfs veel moderne automotoren last van.
Van Cavitatie in een motor heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook niet mogelijk in een dieselmotor.
Een koelwater filter heeft geen zin. Het houdt namelijk deetjes tegen, maar doet niets aan de verzuring. Het doet ook niets aan de opgeloste metaal deeltjes in je koelvloeistof. Het verslechterd alleen de koeling flink omdat de weerstand in het koelcirquit enorm toeneemt.
De enige manier weer lang van dit probleem verholpen te zijn, is goede revisie.
Bij twee verschillende metalen en water heb je altijd galvanische corrosie.
Daar is weinig aan te doen. Water met veel antivries beschermd iets beter dan koelvloeistof. Alle vloeistoffen in de motor verzuren. Motor olie van twee of drie jaar oud begint ook al zuur te worden. Zeker als er wat water in komt.
De cilinderkoppakking wordt aangevreten als de koelvloeistof zuur wordt.
Daar hebben zelfs veel moderne automotoren last van.
Van Cavitatie in een motor heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me ook niet mogelijk in een dieselmotor.
Een koelwater filter heeft geen zin. Het houdt namelijk deetjes tegen, maar doet niets aan de verzuring. Het doet ook niets aan de opgeloste metaal deeltjes in je koelvloeistof. Het verslechterd alleen de koeling flink omdat de weerstand in het koelcirquit enorm toeneemt.
De enige manier weer lang van dit probleem verholpen te zijn, is goede revisie.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Tom,
Je kunt galvanische corrosie (ook wel cavitatie genoemd in sommige gevallen) tegen gaan door :
Een lager materiaal op te "offeren".
of
Bij het monteren een anti corrosie middel toepassen op alle verbindingen tussen verschillende metalen.
of
Zorgen dat de vloeistof niet of zeer slecht stroom geleid. (zuur geleid enorm goed ,zie accu)
Antivries in water zorgt dat het water minder geleidend wordt. Anders dan koelvloeistof (waar (bijna/helemaal)geen water in zit) wordt het lang niet zo gauw zuur en toch gaat het corrosie tegen. Antie vries gaat ook het verdampen een groot deel tegen. Alle vloeistoffen worden echter zuur en zullen van tijd tot tijd vervangen moeten worden. Het gebeurt echter in de praktijk nog eens dat men het niet doet met als gevolg doorgevreten koppakkingen en klemmende remcylinders(ook rem olie moet elke 2-3 jaar !) etc. Het geld dus ook voor koelwater met antivries.
Filteren heeft geen zin en een zinkannode plaatsen wordt moeilijk. Ik zou dus gewoon gaan voor water met antivries (wel voor koelwater, voor ruitensproeier is iets totaal anders !) gemengt voor ruim onder de -20º en elk jaar of zo vervangen.
Groetjes,
René.
Je kunt galvanische corrosie (ook wel cavitatie genoemd in sommige gevallen) tegen gaan door :
Een lager materiaal op te "offeren".
of
Bij het monteren een anti corrosie middel toepassen op alle verbindingen tussen verschillende metalen.
of
Zorgen dat de vloeistof niet of zeer slecht stroom geleid. (zuur geleid enorm goed ,zie accu)
Antivries in water zorgt dat het water minder geleidend wordt. Anders dan koelvloeistof (waar (bijna/helemaal)geen water in zit) wordt het lang niet zo gauw zuur en toch gaat het corrosie tegen. Antie vries gaat ook het verdampen een groot deel tegen. Alle vloeistoffen worden echter zuur en zullen van tijd tot tijd vervangen moeten worden. Het gebeurt echter in de praktijk nog eens dat men het niet doet met als gevolg doorgevreten koppakkingen en klemmende remcylinders(ook rem olie moet elke 2-3 jaar !) etc. Het geld dus ook voor koelwater met antivries.
Filteren heeft geen zin en een zinkannode plaatsen wordt moeilijk. Ik zou dus gewoon gaan voor water met antivries (wel voor koelwater, voor ruitensproeier is iets totaal anders !) gemengt voor ruim onder de -20º en elk jaar of zo vervangen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Statische elektriciteit op koelwater
Helo ,
Ik heb jaren bij de invoerder van Hanomag bulldozers gewerkt, en ik kan me nog herinneren dat met de serie B11c en B14c , later MF44c en Mf 55C , er problemen waren waarbij door de beweging van de zuiger er statische elektriciteit opgewekt werd. Waardoor er een vonk oversprong van de zuigermantel naar de motorblok. Zover zelfs dat er gaatjes in de zuigermantel kwamen, Voorheen had men dit probleem niet met dezelfde bouw van de motoren vb in B11 b. Men heeft lang naar een oplossing van het probleem gezocht. Wat bleek, door een verhoging van de zuigerdiameter ten opzichte van de oudere motoren was de mantel korter bij het motorblok gekomen, waardoor er dus vonkjes konden overspringen. Oplossing ,eerst een koelvloeistof van een goede kwaliteit en men heeft onderaan de zuigermantel extra rubbers gestoken om een betere afdichting te bekomen. De rubbers ( O-ringen ) zijn ook in Viton gemaakt.
Sindsdien had men het probleem opgelost. En ik denk dat een John Deere ook een motor is met natte Zuigermantels. Dus ??
Ik heb jaren bij de invoerder van Hanomag bulldozers gewerkt, en ik kan me nog herinneren dat met de serie B11c en B14c , later MF44c en Mf 55C , er problemen waren waarbij door de beweging van de zuiger er statische elektriciteit opgewekt werd. Waardoor er een vonk oversprong van de zuigermantel naar de motorblok. Zover zelfs dat er gaatjes in de zuigermantel kwamen, Voorheen had men dit probleem niet met dezelfde bouw van de motoren vb in B11 b. Men heeft lang naar een oplossing van het probleem gezocht. Wat bleek, door een verhoging van de zuigerdiameter ten opzichte van de oudere motoren was de mantel korter bij het motorblok gekomen, waardoor er dus vonkjes konden overspringen. Oplossing ,eerst een koelvloeistof van een goede kwaliteit en men heeft onderaan de zuigermantel extra rubbers gestoken om een betere afdichting te bekomen. De rubbers ( O-ringen ) zijn ook in Viton gemaakt.
Sindsdien had men het probleem opgelost. En ik denk dat een John Deere ook een motor is met natte Zuigermantels. Dus ??