Pagina 1 van 1

Remvoering MF 35

Geplaatst: di 22 jan 2008 14:47
door Hendrik-Jan
MF-genoten

De remtrommels heb ik net los. Je wil niet weten hoeveel troep er in zat.
Ik heb de remschoenen nog niet schoon. Maar de eerste indruk is dat de voering erop gelijmd is. Klopt dit? Ik las op de site ergens dat ze met klinknagels vastzitten, mischien alleen de TEF. Is er verschill tussen originele remschoenen en die uit de vervanging
Hoe dik is de remvoering van nieuwe remschoenen. Dan kan ik inschatten hoever de zaak versleten is, en of ik veel moeite doe om de zaak netjes schoon te krijgen voor hergebruik.

Groeten

Hendrik-Jan

Geplaatst: di 22 jan 2008 19:21
door fergie
Hello Hendrik-Jan,

Normaal werden ze geklonken echter er waren ook gelijmde sets leverbaar. De geklonken voeringen waren af als de klinknagesl minder dan xx mm diep lagen, ik schat zo'n mm of 3 a 40 dat je dan over moet hebben.

Overigens, de nieuwe voeringen kun je er meestal wel op klinken na het verwijderen van de gelijmde, de gaatjes zitten er vaak wel voor in de schoen ijzers. Let wel op, pas die voeringen als ze van sparex zijn, die hebben (hadden) een verkeerd gaatjes patroon. Even alle nagels er in drukken om te zien of ze er allemaal in passen is genoeg.

Groetjes,

René.

Geplaatst: di 22 jan 2008 19:44
door Hendrik-Jan
Rene,

Inmiddels heb ik de remschoenen schoner. In het stalen deel komen 2 keer 6 gaatjes tevoorschijn. De voering is gelijmd. De remvoering is maar 35 mm breed en de stalen deel 50 mm. Het lijkt met niet origineel, vooral niet omdat de remvoering asymetrisch zit.

Ik denk dat de keerring ook lekt. De troep die van en uit de rem haal voelt olieachtig aan. Kan ik zonder de afstand tussen beide assen te veranderen de steekas er uit halen. Of moet bij inbouw de ruimte tussen de assen opnieuw uitgevuld worden?

Hendrik-Jan

Geplaatst: di 22 jan 2008 21:57
door fergie
Hello Hendrik-Jan,

I princiepe zou de 35 maar weinig last moeten hebben van vette voeringen. De lagers worden namelijk met vet gesmeerd en zolang men dat maar mondjesmaat doet zoals voorgeschreven zal men weinig problemen hebben. Ik zou de zaak goed shoon maken en er eens een tijd mee rijden om te zien wat er uit komt. Er staat geloof ik maar 1x per jaar een of twee slagen vet voor geschreven dus bij ons als hobby is dat zo goed als nooit.

De voeringen horen inderderdaad breder dan de 35 mm, Ze steken zelfs iets buiten het staal uit. Nu kun je deze er af slijpen en er nieuwe op klinken maar je kunt ook compleete sets incl. de stalen schoen krijgen. Indien de huidige voeringen astbest houdend zijn is het niet aan te bevelen er aan te gaan slijpen. Controleer de trommels, wellicht dat die niet meer vlak zijn en uitgedraaid of vervangen moeten worden.

De as is in princiepe wel te demonteren en weer te hermonteren zonder shimmen. Voorwaarde is dat de zelfde dikte pakking wordt gebruikt en dat de speling nu goed is. Als de speling nu al niet goed is kun je ze natuurlijk beter weer uitshimmen. De speling dient met te controleren met een meetklok maar een digitale shuifmaat werkt ook prima. Het moet 0,051 tot 0,203 met 3 bouten aangedraaid tot 70Nm op gelijke afstanden.

Groetjes,

René.

Geplaatst: di 05 feb 2008 10:01
door Hendrik-Jan
Hallo,

Ik heb de zaak inmiddels schoon. De rechterkeering lekt, de andere lijkt droog. Dus dat wordt vervangen.
De keerringen die er in zitten, is dat een standaard keerring of speciaal voor MF gemaakt.
Zijn de pakkingen in verschillende diktes te krijgen, of mag ik er zelf maken van pakkingpapier.

groeten

Hendrik-Jan

Geplaatst: di 05 feb 2008 15:59
door Hendrik-Jan
Hallo,

Ik heb nog een vraag; Hoe krijg je de klemring los die het lager op zijn plaats houdt. Het werkplaatshandboek zegt " gaatje boren en splijten met een koudbeitel"
Is er ook nog een andere manier, zonder de ring te kapot te maken?

Hendrik-Jan

Geplaatst: di 05 feb 2008 16:42
door admin
Hendrik Jan,

Die ring is heet gemaakt voordat hij op de as ging. Het lukt je nu niet meer om de alleen de ring heet te maken (zonder de as te verwarmen).
Volgens mij is er dus geen manier meer om de ring er vanaf te krijgen zonder de ring stuk te maken.

Geplaatst: di 05 feb 2008 18:48
door hans eshuis
hoi

Die ringen koste 10 euro bij hps en 12 euro bij de mf dealer.

mvg hans eshuis

Geplaatst: di 05 feb 2008 23:02
door fergie
Hello Hendrik-Jan,

Bij het boren even een lap op het lager leggen en daarna de spanen eerst wegzuigen. Lager goed uitwassen in diesel voor je het terug monteerd. Het boren moet in de as richting, je hebt dus een paar boren nodig van zo'n 70 Cm lang. Wij hebben daar 2 boren voor gemaakt. Gloei eerst de schacht van de boor uit door die roodgloeiend te stoken en dan aan de lucht te laten koelen. Dan herhalen en in koud water koelen. Daardoor wordt het minder hard en kun je er een stuk draadeind aan lassen De truuk is natuurlijk dat zo recht mogelijk te doen. Leg boor en draaideind in een hoeklijn daarvoor. Dikte verschil kompenseren met blik of papier. Wij hebben er een van 4,5 mm en een van 9 gemaakt (de ring is net geen 10 mm breed). Neem een boormachine met laag toerental en gebruik een stuk koperen of CV buis oid om de lange schacht te gelijden tijdens het boren. Dan een paar tikken met de hamer en je pakt de ring er zo af.

Daarna moet je echter wel het lager er af trekken, dat gaat niet altijd even makkelijk. Ik heb daarvoor de trekker nagebouwd zoals in het manual staat. Heel belangrijk is dat je het huis rondom steund, ze willen wel krom !.

Eventueel kun je met het grut ook naar me toe rijden, dan kan ik het boren en trekken wel doen voor je. Ik heb er ook een paar kaarsrechte boren voor.

Groetjes,

René.

Geplaatst: wo 06 feb 2008 8:42
door Hendrik-Jan
Rene,

bedankt voor je aanbod, misschien maak ik wel gebruik van. Ik ga eerst even buurten met de monteur die destijds de traktor verkocht heeft. Wij wonen volgens mij niet bij elkaar om de hoek.

Groeten

Hendrik-Jan

Geplaatst: wo 06 feb 2008 18:42
door fergie
Hello Hendri-Jan,

Volgens de route planner 159 Km dus tenzij het een hele ruime hoek is...


Groetjes,

René.

Geplaatst: wo 06 feb 2008 18:44
door hans eshuis
of je neemt alleen de steek assen mee