Pagina 1 van 1
Gloeispriaal FE 35 23C
Geplaatst: za 19 jan 2008 15:42
door abamoto
Als gevolg van het plots slecht starten heb ik de gloeispiralen uitgetest zoals op het oude forum beschreven en kwam er zo achter dat in de vierde cilinder de spiraal niet meer functioneerde. Het gekrulde gedeelte is afgebroken. Het deel dat afgebroken is moet dat eruit gehaald worden of kan het blijven zitten zonder schade te berokkenen? Indien het moet verwijderd worden hoe kan het best tewerk gegaan worden?
PS: wanneer ik naar de breukvlakken kijk denk ik dat de spiraal bij het demonteren van de gloeispiraal afgebroken is.
In alle geval voor een antwoordje terug.
mvg
Antoine
Geplaatst: za 19 jan 2008 16:26
door admin
Waarschijnlijk was de gloeispiraal al half (of helemaal) afgebroken voordat je hem demonteerde (slecht starten). De spiraal moet er uit omdat die anders schade aan kan richten.
Misschien dat je met een grijpertje via het gat van de gloeispiraal de resten er uit kunt halen.
Geplaatst: za 19 jan 2008 19:13
door fergie
Hello allemaal,
Even starten zonder de (nieuwe) spiraal gemonteerd. Over het algemeen zal het restant er dan wel uit komen. Zorg dat er niemand voor staat !. Overigens heb je zelden schade van dit soort spul, het is vrij zacht materiaal en het past niet tussen de zuiger en de cylinder wand.
Een advies, monteer 4 nieuwe, vervang niet alleen de defecte. De nieuwe zal minder weerstand hebben waardoor de anderen het zwaarder te verduren krijgen, heb je in no-time weer een defecte gloeier.
Groetjes,
René.
Geplaatst: za 19 jan 2008 19:19
door abamoto
De gloeispiralen waarvan er een defect is zijn van het Merk Bosch. Ik heb uit een vervangmotor gloeispiralen van een ander merk. Ik heb de vervangspiraal al eens electrisch aangesloten om na te gaan of het gloeicircuit wel werkte. Alles was in orde. Wat mij wel opviel is dat de gloeispiraal binnen de 5 tellen roodgloeiend was. De vervang spiraal heeft dezelfde aansluitwaarde als de Bosch gloeispiralen. Normaal gloei ik voor tot 15 tellen en start dan. Ik heb alles electrisch aangesloten de regel indachtig dat kortstondig 5 ampere per mm² stroom door de leiding mag gaan. Alzo heb ik de gloeispiralen aangesloten met draaddikte van 4mm². Nochtans zie ik dat de draad die gebruikt wordt bij anderen veel dunner is(oa deze zomer gezien in Panningen). Zou het kunnen dat de draaddikte gebruikt bij de aansluiting te groot is. Het geheel is aangesloten zoals het hoort over een gloeiweerstand in het dashbord.
mvg
Antoine
Geplaatst: za 19 jan 2008 20:09
door fergie
Hello Abamoto,
De gloei spiralen staan in serie en zijn eigenlijk 2,5V, als je er dus een op 12V aansluit zal die inderdaad heel snel opgloeien en kort daarna defect gaan. De dikte van de draaden moet ongeveer 6 mm^2 zijn, 30Ampere/5 is 6 (kortstondige belasting =5 amp. per mm).
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 20 jan 2008 14:17
door abamoto
Weet iemand waar nieuwe gloeikaarsen te koop zijn.
mvg
antoine
Geplaatst: zo 20 jan 2008 16:17
door hans eshuis
hoi
Zie van een 2,25 landrover motor zijn het zelfde. Ze kosten alleen iets minder.
http://www.landro.nl/serieswinkel.html
mvg hans eshuis
Geplaatst: zo 20 jan 2008 20:04
door admin
Antoine,
Ook kun je goed terecht bij een motorrevisie bedrijf. Zeker als je de oude meeneemt kunnen ze zien welke er allemaal passen.