Pagina 1 van 1

Een vraagje over een MF 65

Geplaatst: vr 19 jan 2007 18:50
door Henk Hartman
ik heb een poosje geleden een MF 65 gekocht (hoog model, rowcrop uitvoering noemen ze dit volgens mij)

Maar nu is het plaatje op het dashbord waar de serrie nummers op moeten staan helemaal onleesbaar. Het is een met een differentieel slot.

weet iemand hoe ik er nou achter kan komen of ik een:
- Mark 1 of Mark 2 heb en welke motor er dan in zit.
- Wat het bouwjaar is
- Uit welke fabriek die komt

Alvast bedankt

Geplaatst: vr 19 jan 2007 19:56
door fergie
Hello Henk,

Welokom op het nieuwe forum. Nu de serienummers zijn meestal ingeslagen. Als het niet meer leesbaar is plaatje verwijderen en in spiegelbeeld op de achterkant lezen !. Als het dan slecht te zien is er met een podlood overheen krassen.

Een mark I heeft een wig vormig opvulblok tussen het afgeschuinde carter en de versnellingsbak. De latere mark II heeft een recht carter.

Om te weten uit welke fabriek hij komt moet je het type nummer zien te achterhalen. er is een 765 en een 865, de eerste is een (7) engelse, de tweede (8) frans.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: vr 19 jan 2007 20:36
door johan
Hallo René

Dacht ik niet dat bij een Mark I het oliefilter schuin aan het motorblok hangt en bij een Mark II het oliefilter recht naar beneden hangt.

Groeten Johan

Geplaatst: vr 19 jan 2007 22:37
door fergie
Hello Johan,

Dat verschil was er wel in de eerste TE's met standard motoren. Voor zover ik weet heeft er bij de 65 geen schuin filter aan gehangen. Is ook geen reden voor, hij steekt niet onder het carter uit, dat was destijds de reden om de TE van een schuin filter te voorzien. Overigens, allen het filterhuis verschild dan en dat kun je verwisselen. Een motor met die wig een een zekere methode om een mark I te herkennen, dat kan ook nog eens van bijde zijden. Een foto van een van bijde kanten zegt je dus welke het is, of het nou links of rechts was.

Groetjes,

René de Bruin.

Re: Een vraagje over een MF 65

Geplaatst: za 20 jan 2007 9:13
door reind
Inderdaad aan de motor constructie kun je snel zien of het een mark I of een mark II is.
De mark I heeft inderdaad een wig waar het carter aan het koppellingshuis is bevestigd.
Ook klopt het dat een mark I een schuin geplaats oliefilterhuis heeft.
En als laats kun je het zien aan de plaatsing van de dieselverstuivers in de cilinderkop.

Geplaatst: zo 21 jan 2007 12:36
door Henk Hartman
Ik hoorde laats van iemand dat er ook nog een massey ferguson 65 R&S uitvoering was.

wat voor soort trekker was dat dan en hoe herken je die?

Geplaatst: zo 21 jan 2007 13:21
door fergie
Hello Henk,

Er was een hoog model op de voor ons normale vooras en dan ook nog in twee hoogtes als ik me niet vergis. Er was ook een rowcrop versie met een enkel voorwiel (driewieler dus) en met twee wielen onder een hoek zoals je bij de amerikaanen vaak ziet wat effectief ook een driewieler is.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: zo 21 jan 2007 13:31
door Tony
De 65 R&S is de industrie uitvoering van de 65. Zijn van de fabriek uit geel gespoten. Een indicatie of je met een industrie 65 te maken hebt, is de vooras, deze is bij de industrie uit één stuk gegoten, van een zwaardere uitvoering. Bij landbouwversies kan de vooras in breedte versteld worden. Verder zijn er nog uitvoeringen met een omkeerkoppeling, dat is dan ook een industrie. Opvallend kenmerk is dat de rempedalen links zitten waar normaal koppelingspedaal zit. Rechts zitten de pedalen om voor en achteruit te schakelen en gas te geven.
Ander klein detail is bv de handgashendel, deze word mbv een geribbelde beugel op het dashboard in de gekozen stand op zijn plaats gehouden, zodat die niet gaat verlopen tijdens het werk.
Motor kan een Mark1 of 2 zijn, waarbij ik wil opmerken dat een schuin of recht geplaatst olifilter geen indicatie is. Zelf heb ik 2 MF65's met een mark 1 motor. Eén met schuin, en de andere met een recht filter. Tot motornummer 2419000 is het schuin filter gebruikt. Daarna is het rechte type gekomen, echter ook nog eens in twee verschillende uitvoeringen.

Tony

Geplaatst: zo 21 jan 2007 13:50
door hooidonk
MK2 is direct ingespoten, dus met schuine verstuivers en geen driehoekige voorkamerplaatjes achter het uitlaatspruitstuk op de kop. Ook heeft de MK1 een dik inlaatspruitstuk en de MK2 een dun spruitstuk. Onze MK1 heeft ook een schuin oliefilter, maar ik heb ook MK1's gezien met een rechte. Misschien een keer kapot geweest?

De MK2 is veel taaier dan de MK1 en een veel betere starter.

Bij Piet Mooij staat een 65 met de voorwieltjes bij elkaar.

gr. Marten

Geplaatst: zo 21 jan 2007 19:11
door Henk Hartman
ik ben er nu achter uit welk jaar de trekker komt (1962)
Maar nu heb ik nog 2 laatste vragen:

- ik kan het nummer op het plaatje van de fabriek niet meer lezen (zoals 765 en 865). Is er dan op een andere manier nog achter te komen uit welke fabriek die komt.
Op de houders van het oliefilter en de brandstof pomp staat wel made in england. komt die dan uit engeland of zijn dit gewoon losse onder delen die in england zijn gemaakt?

- op welke manier kan ik zien of die multi power heeft of niet want in het dashbord zit wel een gat wat er op lijkt dat die daar hoort te zittenmaar dat weet ik niet zeker

Geplaatst: zo 21 jan 2007 19:56
door fergie
Hello Henk,

Dan zou er rechts onder op het dashbord een cromen hendel zitten die je omhoog en omlaag kunt zetten met daaromheen een plaatje met opschriften omtrend de bediening. Deze hendel is dan verbonden met stangetjes die in het koppelingshuis verdwijnen.

Groetjes,

René de Bruin.