Pagina 1 van 1
Brandstofpomp MF35 4cilinder
Geplaatst: vr 19 jan 2007 13:12
door jehannes
Hallo,
Na maanden van knutselen aan m'n MF35, blijkt de brandstofpomp niet genoeg druk te leveren. Ik ben opzoek naar een (gebruikte) brandstofpomp die nog werkt.
Mvg,
Feike Jehannes
Geplaatst: za 20 jan 2007 20:08
door marten mulder
hoe weet je dat de brandstofpomp niet genoeg druk levert?
Geplaatst: di 06 feb 2007 20:20
door jehannes
Als ik het vergelijk met een andere MF35 die wel goed loopt, heeft de brandstofpomp heel erg weinig opbrengst. Dit heb ik gecontroleerd door te kijken naar de hoeveelheid diesel die uit het ontluchtingsgat in de pomp(na het boutje eruit gedraaid te hebben) komt. Ook is de hoeveelheid brandstof die uit de 4 leidingen komt erg gering...
De opvoerpomp levert echter wel een normale hoeveelheid aan de pomp.
Misschien dat er nog een andere oplossing is, dan het vervangen van de hele brandstofpomp?
B.v.d.
Feike Jehannes
Geplaatst: wo 07 feb 2007 17:50
door marten mulder
brandstofpomp levert altijd te veel brandstof, wat te veel is gaat via de retour terug naar de tank.
Dat als hij minder geeft als je andere 35 hoeft niet erg te zijn, het kan ook zijn dat de opbrengst van de ene pomp hoger is als de andere, dwz er kan aan gedraaid zijn.
Maar de trekker wil dus niet lopen met deze pomp?
Geplaatst: zo 18 feb 2007 15:12
door fergie
Hello Jehannes,
Wat je dus eigenlijk hier ziet is wat de opbrengst van de inwendige opvoer pomp is. Heeft dus niets met de eigenlijke injectie pomp te maken.
Groetjes,
René de Bruin.
Geplaatst: zo 18 feb 2007 16:42
door marten mulder
inwendige opvoerpomp?
Geplaatst: zo 18 feb 2007 18:11
door fergie
Hello Daar,
Jawel de injectie pomp heeft een inwendige schottenpomp die een lichte drukverhoging leverd. Het is bij de CAV rotatie pompen zo dat de plunjers niet mechanisch worden terug getrokken maar door centrifugale kracht en inlaat druk. Dien ten gevolge is voor deze pompen dus een wat hogere druk nodig. De opbrengst van de pomp is een stuk hoger dan de maximale afname van het injectie deel en de druk wordt gerealiseerd door de retour via een klein gaatje te laten lopen.
Groetjes,
René de Bruin.
Geplaatst: ma 09 apr 2007 0:14
door jehannes
Bedankt voor de informatie tot dusver.
Ik heb aan andere brandstofpomp kunnen komen, en die gemonteerd. Deze pomp levert echter helemaal geen brandstof, bij de 4 aansluitingen voor de leidingen naar de verstuivers..
Ik heb kunnen testen dat het uit de leiding die naar de brandstofpomp loopt, diesel spuit. Het opvoerpompje pompt het dus wel naar de brandstofpomp. Is het mogelijk dat deze te weinig druk levert?
Zijn er mischien nog andere oorzaken, want ik zou zo langzamerhand niet meer weten, wat het probleem veroorzaakt.
mvg,
Feike Jehannes
Geplaatst: ma 09 apr 2007 10:20
door Tony
Hallo Feike,
Vooropgesteld dat de toevoer van de diesel in orde is, dus open leidingen en schone filters, en opvoerpompje werkend dan zit het probleem in de brandstofpomp zelf. Zoals jij het omschrijft ga ik er vanuit dat je dmv handmatig het opvoerpompje te bedienen de inspuitpomp onder druk kan zetten, door de ontluchtingsnippels op de inspuitpomp dient royaal diesel zonder luchtbellen te stromen. Misschien overbodig om te zeggen, maar controleer dat de stophendel goed staat, en de gashendel helemaal open.
Krijg je dan geen diesel bij de inspuitleidingen, dan heb je eigenlijk nog maar twee mogelijke oorzaken, nml:
-de klep in de pomp die de dieseltoevoer regelt zit vast
-de plunjers die de druk leveren naar de verstuivers zitten vast
Mijn ervaring zegt dat je met het laatste te maken hebt, als er helemaal niets meer uit de inspuitleiding komt.
In beide gevallen moet de pomp uit elkaar gehaald worden.
Als je daaraan wilt beginnen moet je de juiste gereedschappen en ervaring hebben. Ik weet uiteraard niet of jij ertoe in staat bent, maar voor de meeste hobby mensen gaat dit gewoon te ver.
Het risico van tweede hands pompen blijft bestaan, vaak hebben ze ergens lang op een plank gelegen, vaak zonder diesel, en dan doen ze het niet meer omdat een en ander vast gaat plakken. Vaak is de enige zekerheid als je ze van een lopende trekker af kan halen, of ergens halen waar je ze om kan ruilen.
Of de bestaande laten repareren, maar vraag vooraf prijsopgave. Het kan behoorlijk prijzig zijn!
succes, Tony
Geplaatst: ma 09 apr 2007 12:08
door fergie
Hello Feike,
Als een pomp lang heeft gelegen zonder draaien kun je verwachten dat de regelklep, schotten van de inwendige opvoerpomp, rollen en plunjers en wellicht nog enkele delen vast zitten door opgedroogde diesel.
Wat hoofd oorzaak betreft, ik vermoed dat de regel klep vast zit maar alle andere delen geven het zelfde resultaat. Om te kijken of de klep vast zit even het deksel aan de bovenkant met de bedienings hendels afnemen.
Waar we overigens nooit antwoord op hebben gekregen, wat was de reden dat je naar een andere pomp bent gaan zoeken ?
Groetjes,
René de Bruin.
Geplaatst: ma 09 apr 2007 14:09
door jehannes
Omdat ik de afgelopen tijd er wel vrij zeker van was, dat het de brandstofpomp moest zijn, heb ik een andere gehaald. Blijkbaar doet die pomp het dus ook niet(hij draait ook vrij zwaar).
Vanochtend heb ik via marktplaats een gereviseerde pomp gekocht, die ik binnenkort zal monteren. Ik laat dan horen of dat het probleem oplost.
hier een plaatje ervan:
bedankt voor de hulp
Geplaatst: ma 09 apr 2007 17:02
door fergie
Hello Feike,
De reden dat je de brandstof pomp verdenkt is topsecret zeker ???? Het zou nuttig zijn voor anderen die deze topic lezen om het te weten zodat we er allemaal wat van kunnen leren !.
Groetjes,
René de Bruin.
Geplaatst: ma 09 apr 2007 23:18
door jehannes
Haha nee hoor. Ik verdacht de brandstofpomp, doordat alle onderdelen die voor de brandstofvoorziening zorgen al vervangen waren, of het wel goed deden:
-opvoerpompje levert druk
-filters schoon
-zeefje schoon
-lekvrije leidingen
-nieuwe gloei-inrichting+gloeiers
-nieuwe verstuivers+afgesteld
-startmotor draait goed rond
-timing afgesteld
Daar komt bij dat de motor alleen aan wilde slaan, als hij met vrij hoge snelheid aangesleept werd. Vandaar dus.
Heb ik ook nog goed nieuws

: met de nieuwe brandstofpomp startte de MF vanmiddag, en loopt mooi!
Het enige wat ik nog moet veranderen, is dat hij traag op het gas reageert. Ik denk dat het een kwestie van anders afstellen is.
Ik laat van me horen, als het (niet) lukt.
Geplaatst: ma 09 apr 2007 23:36
door fergie
Hello Feike,
Dan heeft de pomp vermoedelijk lekkage in de hogedruk verdeler gehad. Als je dan maar genoeg snelheid maakt werkt het nog wel.
Met je nieuwe pomp dus nog even de timing goed zetten en het moet voormekaar zijn.
Overigens zijn er twee soorten nozles voor de verstuivers van de 23C, dat weten de meesten ook niet. Voor de motoren met een gloeikaars in elke cylinder hebben de verstuiver nozles een extra gaatje zodat die ook opzij verneveld bij start toerental. De versie voor een motor met een inlaat gloeier hebben dat gaatje niet.
Groetjes,
René de Bruin.