Versleten schroefdraad MF35 23C

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
van Marwijk
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 29 sep 2013 15:46

Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door van Marwijk »

Forumleden,

Tijdens het monteren van de kop van mijn MF35 met 23C motor loop ik tegen het volgende probleem aan.
Met het aantrekken van de kopbouten krijg ik de bout (nr. 15) niet op het juiste moment met de momentsleutel.
Wat blijkt het schroefdraad in het onderblok is beschadigd.
Ik zit nu met een aantal vragen:
Wat is de beste oplossing om dit weer te goed te krijgen ?
Is dit op te lossen met een helicoil of is een time-sert beter.
Kan een van deze oplossingen de kracht aan ?
En als dit de oplossing is waar kun je zo'n set krijgen, we hebben natuurlijk te maken met engelse maatvoering.
Wie heeft een goed idee ?

Groeten,

Tonny

van Marwijk
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 29 sep 2013 15:46

Re: Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door van Marwijk »

Hallo,

Probleem al opgelost, het leek erger dan gedacht.

Nieuwe kopbout gehaald.
Kop gedemonteerd en met een tap (van een kennis) het draad overnieuw op getapt en alle kopbouten weer op het juiste moment vastgezet.

Groeten

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door admin »

Bedankt voor je bericht.
Een helicoil plaatsen was inderdaad veel meer werk.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Ton
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 aug 2021 22:52

Re: Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door Ton »

Beste forumleden,

dit is wel heel toevallig! Mijn zoon kreeg vandaag de gereviceerde kop van zijn MF 35 23C terug en wilde die monteren en precies bij dezelfde kopbout als hieronder beschreven ging het op dezelfde manier mis. We hopen dat we het ook met een nieuwe bout kunnen oplossen. Welke maat tap moeten we gebruiken en wat zijn de opties mocht het niet lukken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Ton en Bart

van Marwijk
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 29 sep 2013 15:46

Re: Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door van Marwijk »

Ton,

Nieuwe kopbout besteld bij Histoparts (H7870), mag natuurlijk ook ergens anders wat je zelf wil.
Met Tap 1/2"-13 zover mogelijk nieuw draad getapt.
Bij kopbout nr. 15 zat bij mij een soort hijsoog gemonteerd, deze heb ik weggelaten zodat de nieuwe kopbout zo ver mogelijk in het onderblok komt.
Wel even het geheel nameten zodat je niet te diep komt, evt. opvullen met een ring.

Succes,

Tonny

Billy
Berichten: 6
Lid geworden op: do 17 feb 2022 18:27

Re: Versleten schroefdraad MF35 23C

Bericht door Billy »

Beste leden,

Een van de drie bevestigingsbouten van mijn startmotor is slecht ( mf 35 ) Weet iemand welke schroefdraad daar gebruikt is ?
De buitendiameter van de andere bouten is 11mm. Maar het is mij niet bekend welk type schroefdraad het is.
Een overweging zou kunnen zijn om er M 12 in te tappen, maar eigenlijk mag de gatdiameter dan maximaal maar 10,5 mm zijn.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een draadeindje met de juiste schroefdraad zodat ik de maximale draadlengte kan benutten en vervolgens een moer te plaatsen.
Wie weet er meer over de gebruikte schroefdraad ?

Groetjes, Billy

Plaats reactie