Pagina 1 van 1

Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 06 jun 2021 14:36
door Bert353
Waarschijnlijk ben ik toe aan mijn krukas te laten slijpen (4 cilinder).
ik ga daar morgen een prijs voor vragen, maar ik heb al eens gehoord dat dat duurder kan zijn als een nieuwe. (vreemd hé?)
heeft hier daar iemand ervaring mee?
wat kan ik het beste doen in zo'n geval?

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: ma 07 jun 2021 20:21
door admin
Hoi Bert,

De meningen erover zijn verdeeld. Sommigen vertouwen de kwaliteit van de nieuwe krukassen niet en laten daarom liever de oude slijpen. Sijpen is inderdaad niet goedkoop.

Succes met het kiezen.

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 8:10
door hans eshuis
Hoi

Sommige vooraf de eerste nieuwe krusassen wilde wel eens breken. Helaas is dan niet alleen het nieuwe krukas stuk maar ook de een drijfstang en of het blok.

Als je voor een nieuwe gaat laat hem bij een revisiebedrijf nakijken.

Mvg Hans eshuis

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 9:35
door Bert353
Hoi Hans,
Op tapmaten en scheuren?


Het verschil tussen de oude opnieuw slijpen en een nieuwe is TE groot, revisiebedrijf vraagt 90€ ex per tap, 5x lager en 4x drijfstang. dat is al over de 1000€ en een nieuwe in dit geval van Bepco, 212€.

dan, (mits een goede kwaliteit) is de keus niet moeilijk, toch?
Terwijl ik dit eigenlijk niet leuk vind, Ik zou liever (als het nog te betalen geweest was) een lokaal bedrijf het werk gunnen i.p.v. een chinees? Bij een chinees moet je gezellig uit eten gaan, net als 25 jaar geleden :mrgreen:

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 9:56
door hans eshuis
Hoi

Heb door de te 23c krukas breuken al 5 motorblokken kunnen verkopen. En dan ook met krukas.

Komt door onbelans.

Mvg Hans eshuis

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 10:07
door Bert353
Ok, bedankt.

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 15:43
door richardploeg
Dag allen,

Vorig jaar in de TED een nieuwe krukas gezrt, daar deze niet meer te slijpen was. Dat was namelijk al gebeurd met .060 overmaatse schalen. Nieuwe besteld bij anglo agriparts, zit in dezelfde kist als sparex. Geen trillingen te merken etc, motor al flink laten werken en uitgeprobeerd sindsdien. Misschien is ht geluk, maar het verschil in prijs was mij te groot!

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 16:48
door Bert353
Dag Richard, welk prijsverschil heb jij het over?
als ik jouw berichtje zo lees moest je toch al een nieuwe krukas, waardoor er bij jou niets meer te slijpen viel? toch?

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 17:36
door richardploeg
Dag Bert,

Je kan ook kiezen voor een 2e handse die geslepen moet worden. Dat bedoel ik.

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 27 jun 2021 20:24
door Bert353
Dag Richard,
Dan denk ik dat je niet goed gelezen hebt.
Ik heb een krukas met de standaard maat, die het zou kunnen gebruiken om de tappen te polijsten/misschien naar de eerste overmaat te slijpen, maar dat gaat me bijna 1000€ kosten.
Daarom heb ik een nieuwe gekocht die nette tappen heeft in de standaard maat (Mag ook wel voor een nieuwe hé? :mrgreen: )
die me iets over de 200€ kost.

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: di 29 jun 2021 11:12
door Bert353
wie kan mij vertellen waar ik borgplaatjes kan vinden die onder de bouten komen waarmee de hoofdlagerschalen van de krukas en de moeren van de drijfstang geborgd kunnen worden?

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: do 21 jul 2022 22:34
door Simon1980
hans eshuis schreef: zo 27 jun 2021 9:56 Hoi

Heb door de te 23c krukas breuken al 5 motorblokken kunnen verkopen. En dan ook met krukas.

Komt door onbelans.

Mvg Hans eshuis
Dat van die onbalans klopt Hans!
Ik heb een nieuwe krukas en die heb ik gebalanceerd. Daar moest in totaal 85gram vanaf. Ik heb ook het vliegwiel gebalanceerd. Daar moesten ook best wat gaten in geboord worden. Daarna is de krukas met poulie, tandwielen, vliegwiel inclusief drukgroep als geheel nog eens gebalanceerd.

Zuigers heb ik niet meegenomen in het balanceren omdat er twee op en twee neer gaan op het zelfde moment. De 4 drijfstangen met zuigers wegen op 1 gram na allemaal hetzelfde.

Al met al is het om het goed te doen bijna een dag werk. Als je de oude nog kunt slijpen is dat dus net zo veel werk. Ik zal de oude krukas ook eens een keer inspannen en kijken hoeveel onbalans daar in zit.

Maar dat breken van een nieuwe krukas is dus niet zo gek!!

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: zo 24 jul 2022 15:07
door Bert353
Hans, die 5 mensen die een ander blok nodig hadden, was dat ook doordat daar nieuwe krukassen in zaten? of had dat een andere reden? (kan ook hé?)

Simon, jouw nieuwe krukas, was dat er een die recent geproduceerd is? en welk merk? (en voor welk model motor bedoelt?)

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: ma 25 jul 2022 18:20
door Simon1980
Quality tractor parts. (Qtp) voor een 23c motor. Aug 2020 staat op de houten kist.
Als je alleen de krukas laat balanceren kost dat uit m’n hoofd ongeveer 300 euro ex btw.

Ik heb een voor een heel het draaiende gedeelte van de motor gedaan. Mijn krukas is dus nu intern gebalanceerd. En daarna het vliegwiel met drukgroep. Dat deed men vroeger zeker niet!

Er zijn er maar weinig die het doen maar eigenlijk moet je na het slijpen of een nieuwe krukas altijd balanceren. Als je het echt netjes wil doen weeg je de drijfstangen en zuigers ook even.

Het kan dat ik natuurlijk pech had, maar 85 gram onbalans is best veel op de krukas. Dat merk je qua trilling ook wel!

Re: Krukas, slijpen of nieuwe?

Geplaatst: ma 25 jul 2022 23:19
door Bert353
Ik had een nieuwe uit het krat, Bepco voor een MF65 A4-192 motor.
omdat ik er vanuit ga dat je een partno besteld voor die en die motor, je ervanuit gaat dat als dat voor dat model motor een gebalanceerde krukas nodig is, er ook een gebalanceerde krukas geleverd word, heb ik dat dus niet laten doen, en alleen de tappen gecontroleerd op maat, en de oliekanalen of die wel allemaal geboord en open/schoon waren.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook belachelijk zou vinden als dat allemaal niet gedaan is.
maar ja, wat kun je tegenwoordig nog verwachten, om te beginnen weet je nooit zeker of het echt wel goede onderdelen zijn, en niet in China of Pakistan gefabriceerde brol???
vroeger kon je nog met redelijkheid zeggen, als ze duur waren was het origineel, en als ze goedkoop waren was het chinese brol, maar tegenwoordig word ook schaamteloos goedkope Chinese brol voor duur verkocht, en je hebt niet echt meer een mogelijkheid om dat te controleren. (zover ik weet althans)