Starten met pook, startmotor lijkt krans niet te grijpen
Geplaatst: di 01 jun 2021 9:55
Wij zijn sinds kort de trotse eigenaars van een TEF20. Onze eerste trekker. Natuurlijk zijn er allerlei kleine mankementen, maar voorlopig nog niets ernstigs.
Er is wel vooral een irritant probleem met het starten via de pook.
Het zou zo moeten werken dat je de knop op het chassis indrukt en dan de pook helemaal naar rechtsvoor drukt.
Dan gebeuren er twee dingen. Je drukt de startmotor in de krans op het vliegwiel en tegelijk druk je een schakelaar in die de startmotor stroom geeft.
Die schakelaar was onhaalbaar ver en het starten lukte eerst alleen door de schakelaar met een schroevendraaier in te drukken. Die knop is nu wat naar voren geschoven en nu lukt het wel.
Probleem is nu dat dit in de helft van de gevallen werkt. In de andere helft van de gevallen lukt het niet om de pook naar voren te drukken. Mijn gevoel is dat het tandwiel van de startmotor precies tegen een tand van het vliegwiel drukt waardoor ze niet in elkaar kunnen vallen. Wanneer je hem in de versnelling zet (liefst de 4e) en dan even een beetje duwt, dan lukt het vaak wel. Ik denk dat ik dan de krans een beetje heb verschoven waardoor de tandwielen wel in elkaar grijpen. Ik kan mij er best mee redden, maar mijn vrouw wil er mee op pad om voer te halen en ik heb geen zin om daar steeds achter aan te moeten fietsen.
Natuurlijk heb ik manual al doorgespit en ook dit forum. En elke keer kom ik het geneuzel over 15,8 mm tegen. De afstand die het tandwiel van de startmotor geschoven moet zijn op het moment dat de startmotor stroom krijgt. Maar misschien is het helemaal geen geneuzel en begrijp ik het gewoon niet. Ik dacht dat het vooral belangrijk is dat de startmotor niet moet draaien terwijl de tandwielen nog niet in elkaar grijpen. Dit om tandenpoetsen te voorkomen. Maar misschien is het wel zo dat de startmotor juist moet gaan draaien net voor ze ingrijpen. Dus dat de tandwielen elkaar bijna raken, het tandwiel van de startmotor begint te draaien en in een vloeiende beweging schuiven ze in elkaar.
Klopt deze gedachte een beetje of is er een ander reden dat die 15,8 mm zo belangrijk is?
En zijn er andere tips om dit irritante probleem op te lossen.
Er is wel vooral een irritant probleem met het starten via de pook.
Het zou zo moeten werken dat je de knop op het chassis indrukt en dan de pook helemaal naar rechtsvoor drukt.
Dan gebeuren er twee dingen. Je drukt de startmotor in de krans op het vliegwiel en tegelijk druk je een schakelaar in die de startmotor stroom geeft.
Die schakelaar was onhaalbaar ver en het starten lukte eerst alleen door de schakelaar met een schroevendraaier in te drukken. Die knop is nu wat naar voren geschoven en nu lukt het wel.
Probleem is nu dat dit in de helft van de gevallen werkt. In de andere helft van de gevallen lukt het niet om de pook naar voren te drukken. Mijn gevoel is dat het tandwiel van de startmotor precies tegen een tand van het vliegwiel drukt waardoor ze niet in elkaar kunnen vallen. Wanneer je hem in de versnelling zet (liefst de 4e) en dan even een beetje duwt, dan lukt het vaak wel. Ik denk dat ik dan de krans een beetje heb verschoven waardoor de tandwielen wel in elkaar grijpen. Ik kan mij er best mee redden, maar mijn vrouw wil er mee op pad om voer te halen en ik heb geen zin om daar steeds achter aan te moeten fietsen.
Natuurlijk heb ik manual al doorgespit en ook dit forum. En elke keer kom ik het geneuzel over 15,8 mm tegen. De afstand die het tandwiel van de startmotor geschoven moet zijn op het moment dat de startmotor stroom krijgt. Maar misschien is het helemaal geen geneuzel en begrijp ik het gewoon niet. Ik dacht dat het vooral belangrijk is dat de startmotor niet moet draaien terwijl de tandwielen nog niet in elkaar grijpen. Dit om tandenpoetsen te voorkomen. Maar misschien is het wel zo dat de startmotor juist moet gaan draaien net voor ze ingrijpen. Dus dat de tandwielen elkaar bijna raken, het tandwiel van de startmotor begint te draaien en in een vloeiende beweging schuiven ze in elkaar.
Klopt deze gedachte een beetje of is er een ander reden dat die 15,8 mm zo belangrijk is?
En zijn er andere tips om dit irritante probleem op te lossen.