Pagina 1 van 1

Vragen revisie 23c motor

Geplaatst: do 05 nov 2020 16:47
door StefanDeWilde
Hallo,

Ik ben bezig met een revisie van mijn MF 35 met 23c motor. Ik heb de motor nu uit elkaar op de werkbank liggen. Ik had een paar vraagjes over welke onderdelen te vervangen.

Mijn drijfstanglagers zijn op een bepaalde plek tot het koper gesleten. (Zie foto) deze moeten sowieso vervangen worden lijkt mij. Maar hoe kan het dat ze op een kleine plek zo ver gesleten zijn? Kantelende zuigers? En moet bij het vervangen van deze lagers ook de krukas geslepen worden?

Verder lijken mijn zuigers en cilinderbussen nog in goede staat. Wel zit er een randje bovenin de bus tot waar de zuiger komt. (Zie foto) Stootrandje? Dus raden jullie aan om deze te vervangen of alleen de zuigerveren?

Ten slotte vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met motoronderdelen van old tractor shop. Is dit spul goed? Ik weet dat het imitatie is maar de trekker krijgt ook niet heel veel voor z'n kiezen meer.

Een hele hoop vragen maar denken is zilver en vragen is goud denk ik maar!

Alvast bedankt!

Stefan

Re: Vragen revisie 23c motor

Geplaatst: do 05 nov 2020 19:20
door fergie
Hello Stefan,

Voor de kosten van onderdelen is het vaak "dom" iets niet te vervangen als je toch bezig bent. Reden : om het later alsnog te doen kost meer aan tijd enz dan de kosten van de onderdelen. Dat beteken hier ook dat met de motor er uit je naar de koppeling kijkt, de keeringen van de bak preventief vervangt enz.

In de 23C is compressie zeer belangrijk. Dus bus/zuiger/veren sets gebruiken. Ik ben vooral fan van QTP (koopvanderwal) en bepco (locale lmb meestal) onderdelen.

Of de krukas geslepen moet worden hangt van de staat van de lager vlakken en de maaten af. Heb je een set micrometers ?.

Groetjes,

René.

Re: Vragen revisie 23c motor

Geplaatst: do 05 nov 2020 22:07
door StefanDeWilde
Hallo René,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het inderdaad gewoon gelijk goed doen dus bussen+zuigers+veren vervangen.

Bij koop van der wal hebben ze helaas niet de pakkingen voor het onderblok en ook geen drijfstanglagers. Ik zal binnenkort eens bij mijn lmb informeren. Zou het spul bij koop vd wal niet hetzelfde wezen als bij old tractor shop?

Een micrometer heb ik zelf niet maar daar kom ik wel aan via m'n werk.

Mvg,
Stefan

Re: Vragen revisie 23c motor

Geplaatst: vr 06 nov 2020 9:32
door richardploeg
Dag Stefan,

Wat René zegt, als je zover bent kan je het allemaal beter vervangen. Vooral die bussen, stootrand betekend min of meer ook slijtage van de bus.
Het kost allemaal best wel wat, maar als het dan klaar is en het motortje slaat makkelijk aan... Dat is toch heel veel waard.
Persoonlijk ben ik niet zo van Old Tractor Shop, relatief duur en verkoopt grotendeels dezelfde spullen als HPS. Al moet je er ook wel wat geluk mee hebben hoor, HPS hoor je veel negatieve verhalen over maar je moet een beetje weten wat je er wel en niet moet kopen. Ik geloof dat HPS voor de 35 nu ook Mahle motoronderdelen aanbied. Zelf doe ik geregeld onderhoud aan industriéle gasmotoren, en daar gaat ook veel Mahle in ( zelfs origineel !).
In mijn P3 is Bepco gegaan, staat hier ook wel ergens op het forum. Ook daar zie je verschillende verhalen over. Je moet een beetje geluk hebben denk ik. Agriline word door sommige ook vervloekt, terwijl ik ook wel personen ken die het overal in stoppen en nooit problemen hebben.

Voor mijn TED heb ik begin dit jaar een nieuwe krukas gekocht bij Anglo Agriparts. Kostte mij geloof ik 160 euro. Kan je niet veel van verwachten, maar er is al lekker mee geploegd en gereden. Doet het helemaal prima.
https://www.anglo-agriparts.com/tractor ... components

Re: Vragen revisie 23c motor

Geplaatst: vr 06 nov 2020 9:40
door GJM
Ha Stefan,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, de kosten van een revisieset voor het 23C blok zijn zo relatief laag dat het zonde zou zijn het niet te vervangen.
Ikzelf heb een redelijk geprijsd en kwalitatief goed reviesieset in de UK gekocht, daar zijn ook een paar redelijk goede leveranciers Agriline en Anglo Agriparts (ik weet niet of ik dat mag noemen hier, laat maar weten dan verwijder ik het)
goede garantie en aftersales ook. uiteindelijk is mijn 23C blok in erg goede staat gekomen, hij start als een nieuwe! Ik heb een uitgebreid verslag bijgehouden elders in dit forum. "restauratie verslag/restauratie goudbuikje"
IMG-20190705-WA0003.jpeg
IMG-20190705-WA0003.jpeg (178.12 KiB) 2580 keer bekeken
IMG-20190705-WA0005.jpeg
IMG-20190705-WA0005.jpeg (180.39 KiB) 2580 keer bekeken