Pagina 1 van 2
gedaan met sturen ferguson te-20
Geplaatst: za 29 dec 2007 22:41
door robin
hallo ik kan niet meer stuuren de stuurstangen zijn te ver gedraaid tijdens het demonteren en de stangen aan het stuurhuis zelf willen niet meer naar beneden ik dacht mer het stuur en de dashboardhouder te verwijder ze te kunnen terug draaien maar tevergeefs wat nu?
het stuurhuis staat nog op de trekker
Re: gedaan met stuuren ferguson te-20
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:00
door robin
hallo ik kan niet meer stuuren de stuurstangen zijn te ver gedraaid tijdens het demonteren en de stangen aan het stuurhuis zelf willen niet meer naar beneden ik dacht mer het stuur en de dashboardhouder te verwijder ze te kunnen terug draaien maar tevergeefs wat nu?
het stuurhuis staat nog op de trekker
ps : ik heb eens gekeken op
www.forumferguson.com (frans) en daar zie ik dat er een paar ford-fergusons en fergusons met een cérés motor ingebouwd . bestond er vroeger ook zo een kit voor petrol trekkers als perkins maar dan met cérés motoren?
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:06
door admin
Robin,
Ik heb dit op mijn trekker meerdere gehad, maar nooit problemen er mee gehad. Waarschijnlijk moet je ergens de stuurkogels losmaken om de armen meer ruimte te geven. Dan zou het moeten lukken om het armen en het stuur weer goed te krijgen. Je moet er wel zorgen dat beiden armen op hetzelde moment aangrijpen als je ze weer terug duwt.
Dat het stuurhuis nog op de trekker staat, mag geen probleem geven.
Wat de Cérés motor betreft, in Frankrijk was er inderdaad een Cérés kit te krijgen om onder andere in Ferguson TE20 trekkers in te bouwen.
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:11
door robin
dank je voor de snelle reaktie ! ik ga morgen eens proberen .
ik neem aan dat deze zeer zeldzaam zijn in nederland en belgie?,
heb je daar gegeven over ?, ik zou de nummers nodig hebben van welke bouten je eerst moet vastzetten op de kop van een ferguson te 20 met p3 en de spelling van de kleppen , maar ik vind enkel van een ferguson tef en massey ferguson met p3 en 4 cilinder
Geplaatst: za 29 dec 2007 23:22
door admin
Robin,
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Een Perkins P3 motor is een P3 motor. Dan maakt het niet in welke trekker hij ligt. Klik in de inhoudsopgave op Perkins. Hier vind je nog specifieke informatie over Perkins.
http://www.annatefka.com/perkins/perkins_onder4.html
Je vindt er onder andere de volgende manual over de P3, P4 en de P6.
Deze kun je ook vinden door op onderstaande link te klikken.
http://www.annatefka.com/perkins/perkins_p.pdf
Ik hoop dat je in dat boekje vindt, wat je zoekt.
Geplaatst: zo 30 dec 2007 0:03
door robin
wel ik bedoelde de afstelgegevens van de motor,
Geplaatst: zo 30 dec 2007 1:28
door fergie
Hello Robin,
Boven waar de armen uit het stuurhuis komen zitten twee bouten met borg moeren. Draai de moeren een slagje los en vervolgens de bouten een paar slagen. Trek dan een keer aan de armen en probeer het dan nog eens. De bouten die ik bedoel zijn bedoeld om de speling tussen de tandwielen op te heffen en zo krijg je wat meer ruimte. Naderhand weer afstellen door het stuur heen en weer te jutteren tot je geen speling meer voelt in de arm, dus bijde kanten. Borg daarna weer met de moer.
Het klinkt mischien gek maar soms moet je de armen juist even optillen voor ze naar beneden willen. Sommige stuurhuizen heb je dit nooit mee (zie Gerrit en onze TED) maar mijn TEF heeft dit ook.
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 30 dec 2007 19:33
door robin
hallo , vandaag heb ik eens geprobeert en ( als je er op zit ) de rechter stuurhuisstang los gekregen door de stuurstang te willen verwijderen en de conische passing niet los wou dus heb ik het opgewarmt met de brander en los getikt met een hamer en ineens wou de stuurhuisstang terug naar benee zonder aan de borg schroeven te draaien , morgen ga ik de rechter probeeren .
Geplaatst: zo 30 dec 2007 20:23
door fergie
Hello Robin,
Demonteren van de kogelkoppen van de spoorstangen aan de drop-arm van het stuurhuis :
Moer los, vlak met de achterkant van de bout. Vul de ruimte tussen de bout en de versnellingsbak op met bijvoorbeeld een beitel of steeksleutel. Sla vervolgens net boven de kogel op de drop-arm tot de kegel passing lost.
Zelfde techniek voor de kogel aan de voorwielen alleen is het opvullen wat lastiger.
Groetjes,
René.
Geplaatst: zo 30 dec 2007 22:20
door robin
bedankt voor de uitleg maar ik heb ze al los hoor
Geplaatst: ma 31 dec 2007 18:11
door robin
hallo het is gelukt, en stuurt goed! nu een ander paar mouwen ik wil de hefarmen demonteren heb de bouten en ronde plaatjes al afgehaalt , ik denk de armen er nu aftrekken? maar het lukt niet ,ook niet met een houten hamer wat nu?
Geplaatst: ma 31 dec 2007 20:42
door fergie
Hello Robin,
Die zitten meestal zo vast geroest dat je ze eens warm moet stoken (grote brander voor nodig). Dan laten afkoelen (niet water, gewoon aan de lucht af koelen)en vervolgens rondom flink met de hamer er tegen slaan. Dan kun je proberen met de hamer ze er af te slaan, houdt het eind waar de heflatten aan zitten tegen en sla zo dicht mogelijk op de as met de hamer op de arm.
Groetjes,
René.
Geplaatst: do 03 jan 2008 22:25
door robin
hallo, heb al een paar keer geprobeert als voorgeschreven maar ze blijven muurvastzitten!! wat nu?
Geplaatst: do 03 jan 2008 23:02
door fergie
Hello Robin,
Het kan best zijn dat je dit een keer of tien moet doen hoor, 50 jaar roesten laat zich nu eenmaal niet in 5 minuten overtuigen. Als het echt niet wil moet je kiezen, laten zitten of hefdeksel uitbouwen en er uit persen terwijl er flink gestookt wordt (acytileen) met het risico dat het deksel breekt. (bij ca 28 ton had ik ineens 5 stukken).
Over het algemeen is de langzaam maar zeker aanpak het beste, als je de armen te heet stookt verander je de hardheid van het staal te veel en je beschadigd minder.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 07 jan 2008 20:20
door robin
hallo ik heb nog niet verdergedaan met de hefarmen, maar de krukasdichting vanachter, hoe moet ik die verwijderen, de trekker is nu in 2 gedeeld koppeling en vliegwiel zijn ook al gedemonteerd?