Pagina 1 van 1

Aansluiten startmotor

Geplaatst: ma 13 apr 2020 22:51
door paulpjc
Ik ben het helemaal kwijt pff. Hoe moet ik de startmotor van mijn mf tef 20 diesel aansluiten op het startrelais? En vervolgens het relais op de accu en op de startschakelaar?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grts Paul

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: di 14 apr 2020 17:55
door admin
Hoi Paul,

Er gaat dikke draad van je accu direct naar het startrelais.
Dan gaat gaat er van de andere schroef van het startrelais een dikke draad naar de startmotor.
Dat zit er een kleine aansluiting op om het strartrelais te bekrachtigen.

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: di 14 apr 2020 21:34
door fergie
Hello Paul,

Zie het schema :

Afbeelding

Legenda :

1 & 2 = 2x 6V accu of 1x 12V accu
3 = start relais (kan op een schot achter het dashbord zitten of op de startmotor geklemd)
4 = startmotor
5 = contactslot (indien niet aanwezig deze doorverbinden)
6 = ampere meter
7 = gloei schakelaar
8 = gloei plug
9 = laadregelaar
10 = dynamo

Groetjes,

René.

Re: startmotor tef 20 diesel

Geplaatst: zo 19 apr 2020 9:26
door paulpjc
Bedankt allemaal. Ik heb hem aangesloten en hij draait weer rond.

Maar nu heb ik het volgende. Hij trekt mijn accu snel leeg :(
Waar zou dat door kunnen komen? Mijn nieuwe accu van 100 amp gaat is ook snel op

Ik heb wel gezien dat de veertjes die de koolborstels op de plaats moeten houden een ongelijke druk geven op de koolborstels. 1 geeft een hoge zeer hoge druk. Kan dit de oorzaak zijn en waar kan ik die veertjes nieuw kopen??

Hoe lang moeten de koolborstels zijn ? Die van mij zijn circa 1,5 cm


Alles bij alles mijn tefje start niet meer; dit is altijd al moeilijk geweest.
Dit is het volgende topic dat ik onder een nieuw kopje ga plaatsen. Maar als je al een idee hebt, graag :wink:

Alvast bedankt voor elke info
grts Paul

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: zo 19 apr 2020 12:59
door fergie
Hello Paul,

60+ jaar oude kabels en slecht onderhoud, versleten motor etc. Kan allemaal goed roet in 't eten gooien. De dikke kabels worden die warm en of hier en daar warmer dan de rest na even starten ?. Een slecht contact (alles mooi schoon shuren, heel klein beetje vaseline aan smeren en strak in elkaar zetten) of een half door gebroken kabel en je hebt al veel verlies. Eventueel met een paar flinke goede startkabels paralel aan de kabel van accu naar start relais en de massa en zien of 't verbeterd. Alle dikke rode verbindingen in het schema zijn belangrijk voor een goed werkende starter.

En de grootste fout die je kunt maken is iets aannemen. Dus aannemen dat een nieuwe accu goed is.... 't is me al een keer of 4-5 overkomen. Meet de spanning tijdens een start poging nadat je m met een lader hebt vol geladen. Als de spanning onder 10V gaat binnen 10 seconden is 't ding niet ok tenzij je in die 10 seconden ook dingen ruikt die warm worden. Accus testen met apparatuur kan maar ik geloof alleen die testers die voorzien zijn van dikke kabels en serieuze klemmen. Dingen met dunne draadjes en lichte klemmen zijn alleen goed in echt defect spul te vinden.

Groetjes,

René.

Re: Aansluiten startmotor

Geplaatst: di 28 apr 2020 19:47
door paulpjc
De dikke zwarte kabel van de accu naar de startmotor wordt na een aantal keren starten warm. De andere heb ik eigenlijk (nog) niet gevoeld.

Waar zou ik het beste nieuwe kunnen kopen? Er is veel aanbod maar of die goed zijn weet ik niet. Ik ga ook de overige kabels vernieuwen. Dan sluit ik alweer een onderdeel uit

Ik zoek de veertjes die de koolborstels op hun plaats duwen. Deze heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. 1 veertje zit heel strak. Mogelijk dat dit ook een oorzaak is dat de startmotor nogal stroom "vreet" ?? Of vergis ik mij hierin?

Welk onderhoud heeft de dieselpomp nodig? Zitten hier ook zeefjes in?

Wederom bedankt voor jullie info

Grts Paul