Pagina 1 van 1

koppeling centreren

Geplaatst: do 05 mar 2020 23:24
door Bert353
Ik vraag me af, na een halve middag met allerhande stukken gereedschap geprobeert te hebben de twee koppelingsschijven te centreren, waarmee dat je dat nu het beste kunt doen? (een stuk PTO as en een stuk rijas, snap ik) maar als je die nu niet hebt? op de sloop vragen ze tegenwoordig de nieuwprijs!

en zijn die nu hetzelfde voor een 3-152 motor en een 4-192 of 4-203 motor?

Re: koppeling centreren

Geplaatst: vr 06 mar 2020 18:54
door korte
20200306_182452 (002).jpg
20200306_182452 (002).jpg (181.03 KiB) 4020 keer bekeken
20200306_182435 (002).jpg
20200306_182435 (002).jpg (163.14 KiB) 4020 keer bekeken
Groet, André

Re: koppeling centreren

Geplaatst: vr 06 mar 2020 19:03
door Bert353
Goh André,
wat is het toch makkelijk als je alle gereedschap hebt hé?
mooi man! :idea:

Re: koppeling centreren

Geplaatst: vr 06 mar 2020 20:00
door fergie
Hello Bert,

Een staaf en een rol tape om de verschillende maten er op te wikkelen werkt ook. Wat ik meestal doe is de as uit de bak er uit en die gebruiken. Kun je meteen de keeringen op de ingaande assen vervangen. Is een leuke klus op een model met dubbele koppling maar je bent er weer jaren af.

Groetjes,

René.

Re: koppeling centreren

Geplaatst: vr 06 mar 2020 20:20
door Bert353
we hadden de koppeling omgezet op een 42 van een bekende, de 42 van z'n vader had een nieuwe koppeling (12 uur) en een goed stuurhuis zonder (al te veel speling) en dat hebben we omgezet op zijn werk 42, inclusief koordpakkingen wisselen...
de speling op de voorwielen was zo dat we al twee jaar reden met één voet op die stuur armen, anders klapperden de wielen te veel! :twisted: lekker werken is dat zo :lol:

nu is het weer voor elkaar. maar binnenkort gaan we mijn 65 ook aanpakken! :mrgreen:

is het makkelijker een dubbele koppeling van een 65 af te stellen als ie eruit is? waar moet ik dan op letten?

Re: koppeling centreren

Geplaatst: zo 20 jun 2021 15:50
door Bert353
zo, ik ben inmiddels verder.
even een vraagje, op de tekening in het onderdelenboek staat een ander veertje, maar kan iemand mij vertellen (of foto?) hoe de veertjes die ik heb horen te zitten? van de "slijtage" plekjes kan ik zien dat ie bovenop de vingers hoort te zitten, maar hoe dan in het gietstuk?
alle hulp is welkom.
IMG_7567.jpg
IMG_7567.jpg (35.06 KiB) 2098 keer bekeken
IMG_7566.jpg
IMG_7566.jpg (61.91 KiB) 2098 keer bekeken
IMG_7568.jpg
IMG_7568.jpg (67.55 KiB) 2098 keer bekeken
IMG_7569.jpg
IMG_7569.jpg (67.1 KiB) 2098 keer bekeken

Re: koppeling centreren

Geplaatst: zo 20 jun 2021 20:09
door massey 35
Hallo Bert,

De veren moeten de vingers richting koppelings plaat drukken.
Je moet de complete drukgroep weer in elkaar drukken, zodat je de lange pennen weer uit de vingers kunt halen.
Dan kun je de uiteinden van de vingerveren die haaks staan in de platte uitsparing leggen.
Daarna de lange pennen weer monteren en borgen.
Jij drukt de complete drukgroep met 3 lijmtangen in elkaar?
Voordat de lijmtangen losdraait moet je eerst de drukgroep met 3 bouten vastzetten zodat deze niet weer ontspant.
Dan is die makkelijker te monteren in het vliegwiel.
Daarna de vingerhoogte afstellen en de vrije slag voor de tweede trap (aftakas).

Groeten Wim.

Re: koppeling centreren

Geplaatst: zo 20 jun 2021 20:19
door Bert353
Hoi Wim,
Precies, met lijmklemmen.
dat van die bouten wist ik ook al, maar daar is hier niet zomaar aan te komen. dat is weer zo'n engelse maat.
je bedoelt dat die éne veer er wel al goed opzit, alleen de haakse uiteindjes moeten nog even in dat kleine vierkante plateautje bovenop?
bedankt voor je hulp al.

Re: koppeling centreren

Geplaatst: ma 21 jun 2021 22:46
door massey 35
Hallo Bert,

Inderdaad in dat kleine 4 kante plateautje bovenop.

Groeten Wim.