Pagina 1 van 2

retour leiding van Fe 35 goudbuik

Geplaatst: di 25 dec 2007 16:59
door E.Eenink
hallo

wij hebben thuis een ferguson fe 35 en hij lekt bij de retour leiding brandstof en nu hebben we een nieuwe leiding gekocht maar hij lekt nog.
moeten we daar tape of zo om doen
groetjes

Geplaatst: di 25 dec 2007 17:15
door fergie
Hello E,

Doe jezelf een plezier en gebruik NOOIT tape in een brandstof systeem. Het helpt meestal maar even en als je niet op past krijg je er alleen maar ellende bij.

Waar precies lekt die retour ?. Bij de 23C is het de aansluiting onderin de tank of in de "hark" of aan een van de verstuivers.

Groetjes,

René.

Geplaatst: di 25 dec 2007 20:36
door E.Eenink
hij lekt bij de tank weet u misschien wat ik er aan kan doen?

Geplaatst: di 25 dec 2007 21:37
door fergie
Hallo E,

Dat ligt er aan. Het probleem zal een beschadiging in de fitting in de tank zijn.

Als de lijding er een is met zogenaamde knel ringen er op en het eind van de buis steekt er aan de andere kant uit kun je proberen er een heel klein O-ringetje om te leggen. Die wordt dan in de fitting in de tank plat gedrukt tussen de knel ring, de fitting en de pijp en dicht dan de verbinding af.

Wat soms ook heel goed werkt is de pijp cq. knelring opdikken met soldeer tin. Daarvoor de pijp en knel ring goed schoon maken met liefst scotch brite en dan probren er een laag soldeertin op te smelten. Het tin is zachter en vormt makkelijker onder druk dan de knelring etc. waardoor het makkelijker krassen enz opvult en dus beter afdicht.

Groeten,

René.

Geplaatst: di 25 dec 2007 21:59
door E.Eenink
bedankt voor het atvies

Geplaatst: do 10 jan 2008 19:21
door bas
Hallo Mijn naan is Bas en heb een ferguson een serienummer waar ik niks mee kan.

Misschien een van jullie?

Komt ie: FE 35 SDM 28596

Wat betekend sdm?

Dit staat op een plaatje op het dashbord.

Groetjes Bas

Geplaatst: do 10 jan 2008 21:46
door E.Eenink
ik heb geen idee wat dat is want bij ons zit hij er niet meer op maar op het blok staat MHF M=MASSEY H=HARRIS F=FERGUSON

zie site staat de goudbuik ook op : http://www.freewebs.com/fergusongek/

Geplaatst: vr 11 jan 2008 1:13
door fergie
Hello Bas,

Welkom op het forum !. Graag in het vervolg even een nieuw topic starten als je een vraag wilt stellen, dat is minder verwarrend.

SDM betekend S=standaard spoor brete, D=23C diesel (Standard Motor Corporation) en M=dubbele koppeling (doordraaiende aftakas)

het nummer er achter kun je even met de tabelen vergelijken op http://www.annatefka.com/mf_historie/doc_onder61.htm elders op deze site. Daaruit blijkt dat hij vrij vroeg in 1957 is gebouwd en het een FE35 oftewel Ferguson35 is welke grijs plaatwerk had en een goudkleurige brons verf op het chassis.

Groetjes,

René.

Geplaatst: wo 16 jan 2008 19:40
door E.Eenink
ik wil nu aan de retourleiding beginnen alleen nu denk ik ineens van waar moet dan die tin in de tank of aan de buiten kant van de tank.
groetjes E.Eenink

Geplaatst: wo 16 jan 2008 20:04
door hans eshuis
Op de retourleiding, op de knelring.

mvg hans eshuis

Geplaatst: wo 16 jan 2008 21:50
door E.Eenink
oke bedankt ik ga het eind deze week of zo proberen.
groetjes E.Eenink

Geplaatst: wo 23 apr 2008 18:22
door E.Eenink
ik heb tin erop gedaan waar ik bij kon maar voor de rest kan ik er niet bij zou ik er kit of zo op kunnen doen of iets anders wat goed afdicht en mag gebruiken

Groetjes Edwin Eenink

Geplaatst: wo 23 apr 2008 19:29
door fergie
Hello Edwin,

Kit, teflon tape en dat soort dingen wil je niet in het brandstof systeem hebben. Mijn 35 was ook rijkelijk van kit voorzien met alle verstoppingen van dien. Gebruik eventueel een O-ring. Als de pijp door de knel ring steekt kun je die op het eind van het pijpje drukken, anders er overheen. Draai de moer dan vast tot je weerstand voelt en dan nog hoogop 1/2 slag verder.

Groetjes,

René.

Geplaatst: wo 23 apr 2008 20:12
door E.Eenink
bestaat er dan niet iets vloeibaar spul wat je er omheen kunt strijken.

groetjes Edwin Eenink

Geplaatst: wo 23 apr 2008 23:15
door fergie
Hello Edwin,

Mischien wel maar ik zou het absoluut niet aanraden. Vooral bij diesels niet. Diesel is te vet om een goede hechting te hebben.

Het is meestal ook op de lange duur beter om het op de bedoelde manier af te sluiten door zachte metalen stevig op elkaar te duwen en zo een hele goede afdichting te vormen die ook mechanisch stabiel is. Met dat in gedachten kun je mischien proberen een heel klein koperen ringetje bovenop de pijp te leggen en dan omhoog de tank in steken. Koper is zacht dus moet dat zich gaan vormen naar de vorm van de fitting in de tank en de pijp/knelring.

groetjes,

René.