Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Geplaatst: vr 20 sep 2019 10:57
Hallo allemaal!
Toen ik twee jaar geleden een ruimere woning heb gekocht heb ik tevens mijn lang gekoesterde wens ooit eens een trekkertje te restaureren kracht bijgezet.
Ik heb ervaring met het restaureren van motorfietsen (ik heb de oude motorfiets welke mijn vader in 1957 nieuw heeft gekocht nog in mijn bezit, nieuwstaat inmiddels) en het leek me leuk een ferguson 35 te restaureren omdat ik die in 1978 ongeveer ook heb bezeten. Die deed dienst als powerpack voor een houtkloof maschine toen.
In Brabant wist ik de hand te leggen op een FE 35 uit 1957 met het serie nummer: 27614, een goudbuikje concludeerde ik. Hij was in niet zon hele beste staat, maar liep wel en de hef deed het.
Hij was in der tijd in de rood grijze kleuren gespoten, maar het grijs en goud laat zich duidelijk zien.
Inmiddels twee jaar verder ben ik daadwerkelijk begonnen met het restaureren en ik ben van plan hier af en toe verslag van te doen. Ik hoop dat ik het volhoud.

Up date 06-10-2019
Het was mijn bedoeling om de FE 35 zonder al te veel kosten op te knappen, hij hoeft tenslotte niet veel echt werk meer te doen nietwaar
Zoals te verwachten met een C23 motor was ook mijn trekker geen enthousiaste starter. Maar hij leek geen onderdruk te hebben dus dat stemde mij gunstig.
Toen hij echter een keer helemaal niet aan wilde slaan (mijn eigen schuld overigens) besloot ik eerst het brandstof systeem maar eens goed na te kijken. Het brandstoffilter bleek er helemaal niet in te zitten, maar wel een soort kleiachtige substantie (bacteriën groei begreep ik later). Dus alles eraf en schoonmaken maar. Toen heb ik ook de cylinderdrukken geïnspecteerd en dat viel erg tegen, er waren twee aan eenliggende cilinders met maar 4,5bar.....dat deed een lekke koppakking vermoedden.
Dus maar besloten de kop ook te trekken en eens van binnen te kijken. In eerste instantie leek dat niet zo slecht. De cilinders leken wel goed. De kleppen waren wel een beetje minder en ik hoopte dat de opnieuw inslijpen dat probleem zou verhelpen.
Toen ik echter cilinder nr1 een beetje beter bekeek, kon ik duidelijk een scheur in de cilinderwand waarnemen
Dus ik heb ook het carter verwijderd en de bigend lagers los gemaakt, de zuigers en ook de cilinder bussen getrokken. Het viel verder op het oog allemaal wel een beetje mee, maar ik heb toch besloten een compleet revisie set voor de motor te bestellen, incl zuigers, bussen, lagers, en kleppen etc.
Ik raakte voor mijn werk naar Maleisie voor 6 weken en toen lag alles stil uiteraard. Ik heb de FE 35 bij een bevriende boer in een oude schuur staan en het was mijn bedoeling om de motor daar in de schuur op te knappen. Ik was echter pas begin Sept terug en realiseerde me dat het al herfst aan het worden was en ik had de boel open liggen. Dus bij terugkomst heb ik besloten de motor in zijn geheel los te halen van de versnellingsbak en deze naar huis te halen om zo, onder mooi geconditioneerde omstandigheden (motor in een steun) de motor te reviseren.
Inmiddels heb ik het gehele blok uiteengenomen incl. de krukas om hem mooi schoon te maken en goed te controleren.
De bigend lagers bleken de 3e overmaat te zijn en ik heb de kruk tappen eerst op maat en ovaliteit gecontroleerd. Dit bleek nog redelijk binnen de toleranties te zijn, dus wederom 3e overmaat lagers besteld.
Hetzelfde gold voor de hoofdlagers, maar die waren al op de laatste 4e overmaat.
Ophalen
Rechterkant helemaal zoals ik hem gekocht had Linker kant al met nieuwe voorbanden en achter wielen/banden en uitlaat
[/color]
Toen ik twee jaar geleden een ruimere woning heb gekocht heb ik tevens mijn lang gekoesterde wens ooit eens een trekkertje te restaureren kracht bijgezet.
Ik heb ervaring met het restaureren van motorfietsen (ik heb de oude motorfiets welke mijn vader in 1957 nieuw heeft gekocht nog in mijn bezit, nieuwstaat inmiddels) en het leek me leuk een ferguson 35 te restaureren omdat ik die in 1978 ongeveer ook heb bezeten. Die deed dienst als powerpack voor een houtkloof maschine toen.
In Brabant wist ik de hand te leggen op een FE 35 uit 1957 met het serie nummer: 27614, een goudbuikje concludeerde ik. Hij was in niet zon hele beste staat, maar liep wel en de hef deed het.
Hij was in der tijd in de rood grijze kleuren gespoten, maar het grijs en goud laat zich duidelijk zien.
Inmiddels twee jaar verder ben ik daadwerkelijk begonnen met het restaureren en ik ben van plan hier af en toe verslag van te doen. Ik hoop dat ik het volhoud.


Up date 06-10-2019
Het was mijn bedoeling om de FE 35 zonder al te veel kosten op te knappen, hij hoeft tenslotte niet veel echt werk meer te doen nietwaar


Zoals te verwachten met een C23 motor was ook mijn trekker geen enthousiaste starter. Maar hij leek geen onderdruk te hebben dus dat stemde mij gunstig.
Toen hij echter een keer helemaal niet aan wilde slaan (mijn eigen schuld overigens) besloot ik eerst het brandstof systeem maar eens goed na te kijken. Het brandstoffilter bleek er helemaal niet in te zitten, maar wel een soort kleiachtige substantie (bacteriën groei begreep ik later). Dus alles eraf en schoonmaken maar. Toen heb ik ook de cylinderdrukken geïnspecteerd en dat viel erg tegen, er waren twee aan eenliggende cilinders met maar 4,5bar.....dat deed een lekke koppakking vermoedden.

Dus maar besloten de kop ook te trekken en eens van binnen te kijken. In eerste instantie leek dat niet zo slecht. De cilinders leken wel goed. De kleppen waren wel een beetje minder en ik hoopte dat de opnieuw inslijpen dat probleem zou verhelpen.
Toen ik echter cilinder nr1 een beetje beter bekeek, kon ik duidelijk een scheur in de cilinderwand waarnemen

Ik raakte voor mijn werk naar Maleisie voor 6 weken en toen lag alles stil uiteraard. Ik heb de FE 35 bij een bevriende boer in een oude schuur staan en het was mijn bedoeling om de motor daar in de schuur op te knappen. Ik was echter pas begin Sept terug en realiseerde me dat het al herfst aan het worden was en ik had de boel open liggen. Dus bij terugkomst heb ik besloten de motor in zijn geheel los te halen van de versnellingsbak en deze naar huis te halen om zo, onder mooi geconditioneerde omstandigheden (motor in een steun) de motor te reviseren.
Inmiddels heb ik het gehele blok uiteengenomen incl. de krukas om hem mooi schoon te maken en goed te controleren.
De bigend lagers bleken de 3e overmaat te zijn en ik heb de kruk tappen eerst op maat en ovaliteit gecontroleerd. Dit bleek nog redelijk binnen de toleranties te zijn, dus wederom 3e overmaat lagers besteld.
Hetzelfde gold voor de hoofdlagers, maar die waren al op de laatste 4e overmaat.
Ophalen
Rechterkant helemaal zoals ik hem gekocht had Linker kant al met nieuwe voorbanden en achter wielen/banden en uitlaat
[/color]