Motor revisie
Geplaatst: ma 24 dec 2007 21:57
Hallo,
Het volgende gaat dan wel niet over een Ferguson trekker, maar over onze oranje blauwe Italiaan.
Deze trekker hebben we uit elkaar vanwege een versleten koppeling, en omdat hij langzaamaan minder goed te starten was. Eerst de kleppendeksels er eens af, en de voelmaat onder de tuimelaars door. De speling was ipv 0.15, 0.35! Ik dacht dan zal er vast meer versleten zijn. Dit bleek ook het geval na het demonteren van de koppen. Er zat een forse stootrand in de bovenkant van de bussen. Dit was niet aangekoekte roet maar hij was gewoon versleten. Daarna de bussen eraf (luchtgekoelde motor) en het was al snel duidelijk dat er het een en ander aan moet worden gedaan. Je kon zien dat er uitlaatgas langs de zuigers kon ontsnappen aan de strepen roet. Bij de Same dealer hoorden we dat het gangbaar was om dan de bussen op te laten boren en een overmaatse zuiger en zuigerveren aan te schaffen.
Op de drijfstanglagers kon je een klein beetje ruimte voelen. Nu we de drijfstangen eruit hebben is er in de schaaltjes op sommige plekken al heel lichtjes de brons of koperkleur tevoorschijn gekomen. Is dit een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn? En die klein beetje ruimte hoort dat zo omdat de motor nu nog niet op bedrijfstemperatuur is? We dachten er al aan om de krukas te laten slijpen en ondermaatse drijfstang- en krukaslagers aan te schaffen, want het hoeft geen low budget revisie te worden omdat de trekker zomers wel aardig wat uren maakt.
Vr. Gr.
Ype
Ps: Het motorblok van mijn MF 35 is precies vandaag 50 jaar geleden gegoten. Dit vond ik wel een noemenswaardig nieuwtje.
Tot slot iedereen prettige kerstdagen!
Het volgende gaat dan wel niet over een Ferguson trekker, maar over onze oranje blauwe Italiaan.
Deze trekker hebben we uit elkaar vanwege een versleten koppeling, en omdat hij langzaamaan minder goed te starten was. Eerst de kleppendeksels er eens af, en de voelmaat onder de tuimelaars door. De speling was ipv 0.15, 0.35! Ik dacht dan zal er vast meer versleten zijn. Dit bleek ook het geval na het demonteren van de koppen. Er zat een forse stootrand in de bovenkant van de bussen. Dit was niet aangekoekte roet maar hij was gewoon versleten. Daarna de bussen eraf (luchtgekoelde motor) en het was al snel duidelijk dat er het een en ander aan moet worden gedaan. Je kon zien dat er uitlaatgas langs de zuigers kon ontsnappen aan de strepen roet. Bij de Same dealer hoorden we dat het gangbaar was om dan de bussen op te laten boren en een overmaatse zuiger en zuigerveren aan te schaffen.
Op de drijfstanglagers kon je een klein beetje ruimte voelen. Nu we de drijfstangen eruit hebben is er in de schaaltjes op sommige plekken al heel lichtjes de brons of koperkleur tevoorschijn gekomen. Is dit een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn? En die klein beetje ruimte hoort dat zo omdat de motor nu nog niet op bedrijfstemperatuur is? We dachten er al aan om de krukas te laten slijpen en ondermaatse drijfstang- en krukaslagers aan te schaffen, want het hoeft geen low budget revisie te worden omdat de trekker zomers wel aardig wat uren maakt.
Vr. Gr.
Ype
Ps: Het motorblok van mijn MF 35 is precies vandaag 50 jaar geleden gegoten. Dit vond ik wel een noemenswaardig nieuwtje.
Tot slot iedereen prettige kerstdagen!