Pagina 1 van 1

keering vervangen mf 65

Geplaatst: wo 19 dec 2007 21:22
door Henk Hartman
Hallo,

Ik ben mijn koppeling aan het vervangen van mijn mf 65 mark 2 uit 1962
hierbij wil ik ook direct de keering van de ingaande as vevangen maar ik heb dat buisje los gehaald waar het druklager overheen schuift en waar de twee assen doorheen lopen. maar als ik hem dan aantrekken wil voelt het dat de gehele as mee komt.

Moet ik dus de versnellingsbak demonteren om deze keering te vervangen?

Groeten Henk Hartman

Geplaatst: wo 19 dec 2007 23:28
door fergie
Hello Henk,

De 65 heeft dezelfde bak (qua opzet) als de 35. Dien ten gevolge ook het zelfde probleem bij het vervangen van die keeringen. Bij de 35 is het niet nodig de bak te demonteren, vermoed dus ook bij de 65 niet.

In de bak van de 35 ziet het er zo uit :

Afbeelding

Je ziet hier de buis lopen. Deze heeft 2 assen en dus 2 tandwielen in zich. De tandwielen die worden aangedreven op de bijde secundaire assen zie je op de onderste as zitten (rechter 2). De meer rechtse draaid in een uitsparing in het lagerhuis (dat is het eigenlijk). Daarom wil dat huis er nu niet langs. Om dit wel voor elkaar te krijgen laat je de olie uit de bak en achterbrug. Vervolgens neem je de kap van het onderste lagerhuis er af. Als alles goed is kun je dan lagerhuis en de binnenste as uit de bak trekken. Vang het tandwiel !. Nu kun je het bovenste lagerhuis er langs krijgen. Montage in omgekeerde volgorde, nieuwe pakkingen gebruiken (zelfde dikte als de oude !) en smeer die licht in aan bijde zijden met vloeibare pakking.

Groetjes,

René.

Re: keering vervangen mf 65

Geplaatst: za 10 jul 2021 21:50
door Bert353
dag René, Ik ben hier binnenkort ook aan toe, vandaar de late reactie op deze post.
jij zegt dat deze pakkingen een bepaalde dikte hebben, zijn het dan geen shims?
zouden die nog ergens te koop zijn in deze dikten?