Restauratie Hatz TL13
Geplaatst: do 13 dec 2018 20:53
Hallo allen,
Momenteel ligt het werk aan de 155 stil, omdat ik eerst een project op wil pakken wat al vele, vele jaren achterin de schuur staat te wachten op betere tijden.
Dat betreft een Hatz TL13, welke mijn opa in 1959 nieuw gekocht heeft.
Dit is natuurlijk een Ferguson-forum, maar omdat jullie me altijd met raad en daad bijstaan, wilde ik jullie hier toch graag over op de hoogte houden.
Ooit...zo'n 20 jaar geleden...me de kop gek laten maken en het ding uit elkaar gehaald om over te schilderen.
De spatborden had ik al laten stralen en in de primer gespoten en sommige delen waren al opgeknapt.
En daar was het voor toen bij gebleven, er kwam een MF65 tussendoor, een Amazon, een CX, een Veenhuis Hydeltrac, een 8550, een huis, een huwelijk, een 155, een 35, een TL17, een hogedrukspuitje, een Mörtl maaibalk en nog vanalles wat ik al lang weer vergeten ben.
Maar nu toch echt een keer mezelf in m'n nekvel gegrepen, en het ding weer eens achteruit de schuur geduwd.
Er is al iemand wezen kijken om het spuitwerk te doen, twee kleuren en hamerslag ga ik me niet aan wagen.
Op zijn aanwijzingen eerst maar eens gekeken of het blokje nog goed was.
Er zit nog een handslinger op, dus dat was best goed te duiden.
De compressie was veelbelovend, ik trok hem er niet doorheen.
Dus provisorisch wat diesel voor hem geregeld, ontlucht, accu op de startmotor en na enkele slagen sloeg hij al aan.
En direct al mooi lopen ook..
https://youtu.be/DAt-djo8_Pk
De trekker had er dus zin in, dus kon ik niet achterblijven.
Inmiddels alle losse pruttel verzameld en uitgezocht wat gestraald kan worden en wat we met de hand kaal moeten maken.
Ook overal alle typeplaatjes af gehaald, zodat die veilig bewaard kunnen blijven tot de trekker weer zover is om het er weer op te schroeven.

De bekabeling zit in een soort van kous, die ben ik ook al hard aan het zoeken.
Bij Conrad verschillende soorten krimpkous besteld, maar niet iets wat er qua wanddikte en kleur in de buurt komt.


De meters uit het dashboard zijn naar iemand opgestuurd, die gaat ze nalopen en proberen er nieuwe chromen ringen omheen te zetten.


Ook druk op zoek naar de tekst die op de instructiestickers gestaan heeft.
Die op de tank was nog voor de helft leesbaar, die op de motor enkel de eerste maar zinnen.
Nu heb ik via youtube iemand gevonden die nog zo'n sticker op z'n Hatz-motor heeft zitten, dus ik hoop via hem een foto te krijgen met de tekst, zodat ik nieuwe kan laten maken.


Vorige week zaterdag zijn we er mee op stap geweest om schoon te spuiten.
Hij was deze eeuw nog niet van de dam af geweest, dus al weer zo'n hele mijlpaal.


Hij is daar flink van opgeknapt!
Helaas kwam ook nog een onaangename verrassing onder het vet vandaan, onderop de achteras blijkt een stuk uitgebroken te zijn.
Nu nog zien dit weer netjes te krijgen, het schilfertje is er helaas niet meer.


Een bedrijf hier in de buurt wilde het voor €800 wel doen, maar eerst maar eens proberen of er nog andere oplossingen zijn.
Zij analyseren eerst het materiaal, dan wordt het warm gestookt, gelast en weer gecontroleerd afgekoeld.
Dus ik snap heel goed dat het dit geld moet kosten, maar de vraag is of zo'n methode nodig is voor deze situatie.
Inmiddels ook alle keerringen binnen die ik in de onderdelenboeken kon vinden. Dat lijkt me geen overbodige luxe om die na al die jaren stilstand te vervangen.
Wordt vervolgd!
Momenteel ligt het werk aan de 155 stil, omdat ik eerst een project op wil pakken wat al vele, vele jaren achterin de schuur staat te wachten op betere tijden.
Dat betreft een Hatz TL13, welke mijn opa in 1959 nieuw gekocht heeft.
Dit is natuurlijk een Ferguson-forum, maar omdat jullie me altijd met raad en daad bijstaan, wilde ik jullie hier toch graag over op de hoogte houden.
Ooit...zo'n 20 jaar geleden...me de kop gek laten maken en het ding uit elkaar gehaald om over te schilderen.
De spatborden had ik al laten stralen en in de primer gespoten en sommige delen waren al opgeknapt.
En daar was het voor toen bij gebleven, er kwam een MF65 tussendoor, een Amazon, een CX, een Veenhuis Hydeltrac, een 8550, een huis, een huwelijk, een 155, een 35, een TL17, een hogedrukspuitje, een Mörtl maaibalk en nog vanalles wat ik al lang weer vergeten ben.
Maar nu toch echt een keer mezelf in m'n nekvel gegrepen, en het ding weer eens achteruit de schuur geduwd.
Er is al iemand wezen kijken om het spuitwerk te doen, twee kleuren en hamerslag ga ik me niet aan wagen.
Op zijn aanwijzingen eerst maar eens gekeken of het blokje nog goed was.
Er zit nog een handslinger op, dus dat was best goed te duiden.
De compressie was veelbelovend, ik trok hem er niet doorheen.
Dus provisorisch wat diesel voor hem geregeld, ontlucht, accu op de startmotor en na enkele slagen sloeg hij al aan.
En direct al mooi lopen ook..
https://youtu.be/DAt-djo8_Pk
De trekker had er dus zin in, dus kon ik niet achterblijven.
Inmiddels alle losse pruttel verzameld en uitgezocht wat gestraald kan worden en wat we met de hand kaal moeten maken.
Ook overal alle typeplaatjes af gehaald, zodat die veilig bewaard kunnen blijven tot de trekker weer zover is om het er weer op te schroeven.

De bekabeling zit in een soort van kous, die ben ik ook al hard aan het zoeken.
Bij Conrad verschillende soorten krimpkous besteld, maar niet iets wat er qua wanddikte en kleur in de buurt komt.


De meters uit het dashboard zijn naar iemand opgestuurd, die gaat ze nalopen en proberen er nieuwe chromen ringen omheen te zetten.


Ook druk op zoek naar de tekst die op de instructiestickers gestaan heeft.
Die op de tank was nog voor de helft leesbaar, die op de motor enkel de eerste maar zinnen.
Nu heb ik via youtube iemand gevonden die nog zo'n sticker op z'n Hatz-motor heeft zitten, dus ik hoop via hem een foto te krijgen met de tekst, zodat ik nieuwe kan laten maken.


Vorige week zaterdag zijn we er mee op stap geweest om schoon te spuiten.
Hij was deze eeuw nog niet van de dam af geweest, dus al weer zo'n hele mijlpaal.


Hij is daar flink van opgeknapt!
Helaas kwam ook nog een onaangename verrassing onder het vet vandaan, onderop de achteras blijkt een stuk uitgebroken te zijn.
Nu nog zien dit weer netjes te krijgen, het schilfertje is er helaas niet meer.


Een bedrijf hier in de buurt wilde het voor €800 wel doen, maar eerst maar eens proberen of er nog andere oplossingen zijn.
Zij analyseren eerst het materiaal, dan wordt het warm gestookt, gelast en weer gecontroleerd afgekoeld.
Dus ik snap heel goed dat het dit geld moet kosten, maar de vraag is of zo'n methode nodig is voor deze situatie.
Inmiddels ook alle keerringen binnen die ik in de onderdelenboeken kon vinden. Dat lijkt me geen overbodige luxe om die na al die jaren stilstand te vervangen.
Wordt vervolgd!