Pagina 1 van 1
Mayonaise
Geplaatst: ma 23 jul 2018 20:03
door Rene Posterenk
Hoi,
Mijn tweede post hier....

Zoals iedere MF heeft ook die van mij witte melk in de bak/hef ruimte.
De trekker staat altijd buiten, schuur net klaar dus hij kan binnenkort naar binnen.
Nu is de Mayonaise een mengsel van olie en water, goed opgeklopt.
Ik kan het wel gaan vervangen, maar als het weer terug komt kan ik opnieuw beginnen.
Da's niet goed voor het milieu en niet goed voor de portemonnee.
Nu dacht ik: olie kookt bij 400 graden, en water bij 100.
Als ik nu de olie eens aftap en er een middagje een dompelaar in hang?
Heeft iemand dat al eens gedaan?
Gr, Rene
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 23 jul 2018 20:55
door richardploeg
Beste René,
Welkom op het forum!
Jou idee zou ik persoonlijk niet aanbevelen. Door alle water in de olie wordt de olie ook zuur waardoor het zijn kwaliteit verliest en nog erger, het tast alles van binnen aan. Gewoon vervangen en nieuwe er in. Eigenlijk moet je elk jaar de olie verversen, net als bij de auto. Dit komt omdat het warm koud warm koud word. Er komt dan condens in, dus wordt het vochtig en dan verzuurd de olie.
Een mooi voorbeeld: Op mijn werk ben ik verantwoordelijk voor 3 Liebherr 500 kW gasmotoren. Zolang ik motoren maar niet te vaak start en uitzet, vergaat de olie bijna niet en doe ik ruim 1500 uur met de motorolie. Maar zodra de motoren veel op en afgeschakeld worden, moet ik soms zelfs 500 uur eerder de motorolie vervangen. Deze olie word bemonsterd.
Ik hoop dat je hiermee een goed antwoord hebt op je vraag.
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 23 jul 2018 22:28
door admin
Hoi René,
Leuke gedachte. Gaat niet werken. Als je olie heet stookt, gaat ook de kwaliteit achteruit. Bovendien is versnellingsbak olie niet ontwikkeld voor hele hete temperaturen. Als je de olie af tapt, zorg er dan wel voor dat olie er uit is. Als er wat mayo achterblijft, is ook de nieuwe weer snel mayo.
Zoek ook uit waar het water naar binnen komt. Mijn trekker had na twee winters buitenstaan nog mooie heldere olie in de achterbrug.
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 23 jul 2018 23:14
door Rene Posterenk
richardploeg schreef: ↑ma 23 jul 2018 20:55
Eigenlijk moet je elk jaar de olie verversen, net als bij de auto. Dit komt omdat het warm koud warm koud word. Er komt dan condens in, dus wordt het vochtig en dan verzuurd de olie.
Een mooi voorbeeld: Op mijn werk ben ik verantwoordelijk voor 3 Liebherr 500 kW gasmotoren. Zolang ik motoren maar niet te vaak start en uitzet, vergaat de olie bijna niet en doe ik ruim 1500 uur met de motorolie. Maar zodra de motoren veel op en afgeschakeld worden, moet ik soms zelfs 500 uur eerder de motorolie vervangen. Deze olie word bemonsterd.
Ik hoop dat je hiermee een goed antwoord hebt op je vraag.
Ben het er in zover mee eens dat ik denk dat deze olie gewoon niet op temperatuur komt (hoogstens 40 graden) waardoor het water in de olie blijft zitten.
Als de olie wel op temp zou komen dan zouden we dit probleem helemaal niet hebben.
Ja toch?
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 23 jul 2018 23:17
door Rene Posterenk
admin schreef: ↑ma 23 jul 2018 22:28
Hoi René,
Leuke gedachte. Gaat niet werken. Als je olie heet stookt, gaat ook de kwaliteit achteruit. Bovendien is versnellingsbak olie niet ontwikkeld voor hele hete temperaturen. Als je de olie af tapt, zorg er dan wel voor dat olie er uit is. Als er wat mayo achterblijft, is ook de nieuwe weer snel mayo.
Zoek ook uit waar het water naar binnen komt. Mijn trekker had na twee winters buitenstaan nog mooie heldere olie in de achterbrug.
Welke olie wordt aanbevolen? Misschien moet ik dat een keer doen?
De meeste rubbers zijn wel nieuw.
Mijn plan was overigens niet om de olie heet te stoken, maar gewoon opwarmen naar ca 80. Als het maar lang genoeg 80 graden is komt het water er vanzelf uit. In een koekenpan gaat het iig snel zat, heb ik getest

Re: Mayonaise
Geplaatst: di 24 jul 2018 13:27
door admin
Er moet sae 80 transmissie olie in volgens het instructie boekje op deze website. W90 mag ook, is iets dikker.
Let wel op dat het geen High Pressure olie is en niet nieuwer dan GL3 spec. Vanaf GL4 spec (en ook in High Pressure) zit er zinc in en dat tast op termijn het brons van de hydraulische pomp aan. Deze olie heb ik in Duitsland besteld omdat die in Nederland op dit moment niet of slecht te verkrijgen is.
Re: Mayonaise
Geplaatst: di 24 jul 2018 15:05
door Rene Posterenk
Gerrit, dank voor de tip, ik denk dat ik er dan verkeerde olie in had.
Heb je een website waar je het hebt besteld?
Re: Mayonaise
Geplaatst: wo 25 jul 2018 22:46
door admin
Ik heb mijn olie hier besteld.
https://www.motor-oel-guenstig.de/
Ze hebben meerdere varianten.
https://www.motor-oel-guenstig.de/searc ... l3&p=1&o=3
Let wel op dat je niet per ongeluk de High Pressure variant kiest. Die is vaak veel goedkoper, maar mag niet in je achterbrug.
Re: Mayonaise
Geplaatst: vr 27 jul 2018 15:59
door fergie
Hello allemaal,
Water in de achterbrug/bak komt er door :
- lekkage via de pook
- lekkage via de topstang
- condensatie
- verontreinigde buiten olie (bij externe hydroliek)
Beste remedie is opletten met extern spul (ook andere olie soorten als je een ander z'n spullen leent !) en de trekker onder dak !.
Groetjes,
René.
Re: Mayonaise
Geplaatst: vr 27 jul 2018 16:57
door Rene Posterenk
Bij mij heb ik ook de vuldop vervangen, die was gescheurd. Zat en zit geen pakking tussen, dus die zal ik even maken.
Heb nieuwe rubbers op de pookjes, dus dan blijven de condensatie en de topstang over...
Zijn er onderdelen tekeningen van de MF te verkrijgen?
Zoiets als dit?
https://honda4shop.nl/index.php?cPath=35_93_39
Re: Mayonaise
Geplaatst: za 28 jul 2018 2:15
door fergie
Hello René,
Die staan wel elders op de site, ff zoeken onder techniek.
Groetjes,
René.
Re: Mayonaise
Geplaatst: za 28 jul 2018 14:51
door Rene Posterenk
fergie schreef: ↑za 28 jul 2018 2:15
Hello René,
Die staan wel elders op de site, ff zoeken onder techniek.
Groetjes,
René.
Gevonden, dank je René.
Het lijkt erop dat de MF35 manual in het Engels voor de 3 cilinder is, en de Franse voor de 4 pitter. Die ga ik eens even downloaden.
Maar dan de logische vervolg vraag: Bij elk onderdeel staat een rondje met een nummer erin.
Hoe vind ik nu het betreffende bestelnummer en de omschrijving van het onderdeel?
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 30 jul 2018 19:40
door fergie
Hello René,
Vanaf pagina 25 in de PDF (72 van het boek) is de 23C motor (4 pitter). De onderdeel nummers zijn hier niet van op de site te vinden maar noem me het orginele pagina nummer en welke onderdeel nummers je moet hebben en ik zoek het wel uit.
Groetjes,
René.
Ps. Het is bij jouw ook René of is het Rene ?.
Re: Mayonaise
Geplaatst: ma 30 jul 2018 21:49
door Rene Posterenk
Het is ook René, maar ik vergeet de ' wel eens meer voor het gemak.
Hulde aan degene die deze documenten allemaal ingescand heeft, ik weet hoeveel werk dat is.
Mocht ik vragen hebben dan laat ik ze los
