Pagina 1 van 2

snelheid ferguson TE

Geplaatst: zo 09 dec 2007 0:42
door robin
hallo ik zou graag de snelheid verhogeren zonder schade of snellere slijtage bij een ferguson TE
Afbeelding
ps : René de olieleiding verkoop ik niet

Geplaatst: zo 09 dec 2007 12:08
door fergie
Hello Robin,

Voor zover mij bekend zijn er geen methoden een TE sneller te laten anders dan een motor in te bouwen die meer toeren draaid. De meese mensen hier hebben ook geen haast, langzaam kun je langer genieten !


Groetjes,

René.

ps. Jammer van die leiding, daar had ik werk voor.

Geplaatst: zo 09 dec 2007 14:53
door ebbr
Oude bekende truc is het plaatsen van wat hogere achterbanden. De teller gaat afwijken maar een km 5 extra is mogelijk.

Geplaatst: zo 09 dec 2007 17:24
door robin
ik had gedacht deze motor tehouden en er een versnelling bij te zetten zoals een vertragingsbak maar dan om gekeerd

Geplaatst: zo 09 dec 2007 17:50
door robin
ik heb ook al gedacht aan een andere motor maar wat voor een? merk type cc pk enzo... en dan moet hij nog passen

Geplaatst: zo 09 dec 2007 18:25
door admin
Robin,

Hoewel ik er eigenlijk op tegen ben, kun je in principe iedere motor plaatsen die er wat de afmetingen betrefd, tussen past. Er zijn trekkers voorzien van V6 benzine motoren. Deze kunnen ruim 3 keer zo veel toeren maken als de motor die er nu in zit. Dan rij je dus ook 3 keer zo hard.

Kijk maar eens naar het volgende filmpje op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=DapHhgnm6CQ

Je kunt een motor pasmaken door op het koppelingshuis een tussenplaat te schroeven. De is een veel toegepaste oplossing. Ook de MF 25/30 122/130 maakte gebruik van zo'n tussen plaat.

Voor de F_O_R_D 8n is er bak die wel de snelheid omhoog brengt. Ik weet echter niet of die in te bouwen is in een TE 20.

Geplaatst: zo 09 dec 2007 20:14
door robin
hallo , zo'n tussenplaat heb ik nog liggen deze had ik ooit eens bijgekregen bij een trekker maar welke motor zou ik nemen? cc,pk,merk,type,...,
mijn bedoeling is niet een racemonster te maken ofzo maar gewoon een petit gris die een beetje sneller rijd dan 20

Geplaatst: zo 09 dec 2007 21:24
door fergie
Hello Bijde,

De zogenaamde Sherman step-up-gear was er voor zowel de 8N als de TO en TE. Ze zijn echter enorm zeldzaam en dus zal het op die manier wel niet lukken. Wat wel vrij eenvoudig moet willen als je dan toch een andere motor wilt, probeer een motor uit een triumph TR3 of TR4 te pakken te krijgen, die draaid minstens het dubbele aantal toeren en omdat het een afgelijde is van de benziene in de TE-A/D vermoed ik dat het niet veel moeite zal kosten die er in te lepelen en zelfs nog zonder dat men er op de eerste blik wat aan ziet. Ik vermoed dat deze motor er zelf zonder adaptor plaat in zal kunnen.

Hieronder een link van iemand die zowel een TEA als een TR3 heeft met foto's en beschrijvingen van de verschillen. (cannada, engels)
http://www.geocities.com/wallaces_23/

Groetjes,

René.

Geplaatst: zo 09 dec 2007 21:32
door admin
Robin,

Waar je op moet letten is het koppel. Zorg dat het koppel van de motor niet al te groot wordt. Dat is namelijk funest voor je versnellingsbak en de steek assen. Je wilt iets sneller rijden. Dan zou je ook eens kunnen kijken of er een versie van de P3 motor is die meer toeren mag maken.

Geplaatst: zo 09 dec 2007 22:29
door robin
ik had anders gedacht aan een diesel motor minder kostelijke brandstof

Geplaatst: ma 10 dec 2007 22:38
door fergie
Hello Robin,

Er zijn niet zoveel diesels die passen en ook hoge toerentallen halen. De meeste trekker motoren zijn niet gebouwd om veel toeren te draaien. De meeste draaien zo'n 2000 tot 2200 toeren maximaal (enkele uitzonderingen daargelaten). Dat geld voor zowel de benziene als de diesels. Het zal dus afhangen van wat je wilt. Een diesel uit een auto inbouwen zal best mogelijk zijn maar dan moet je enorm veel fabriceren omdat die motor niet past en structureel gezien niet sterk genoeg is om de trekker te dragen. Of je gaat voor een triumph blok wat vrij rechtstreeks is afgeleid van de standard motor in een TEA wat een stuk makkelijker zal zijn.

Groeten,

René.

Geplaatst: ma 17 dec 2007 11:15
door robin
ik denk dat ik tog maar de originele snelheid en motor zal houden , vind ik beter lekker langzaam

Geplaatst: ma 17 dec 2007 12:00
door fergie
Hello Robin,

Goed gezegd (geschreven/getyped) !.

Groetjes,

René.

Geplaatst: ma 17 dec 2007 14:28
door robin
trouwens hoe moet ik de remtrommels verwijderen? ik weet niet goed wat ik moet laten vast staan en moet lossen, de remmen doen niks meer dus zou ik graag eens kijken, er is ook een stukje metaal afgebroken van de remtrommel hoe moet ik dat oplossen? gewoon een stukje maken en tegenlassen?

Geplaatst: ma 17 dec 2007 18:30
door fergie
Hello Robin,

Je zet de afstel bouten helemaal los. vervolgens neem je de stangen los tussen de onafhankelijke pendalen en de gemeenschappelijke rem-as. Op die manier kun je ook de spanning veroorzaakt door het gewicht van de pendalen er uit halen. Vervolgens de trommel er af trekken. Sla er niet tegen, dan breken er stukken af !. Het verdiendt aanbeveling om de naaf in het midden met een strookje schuur linnen schoon te schuren, anders gaat het klemmen. Eventueel kun je wel eens rondom op de trommel slaat waar die aan de naaf vast zit om de roest los te kloppen. Verder alleen met een houten hamer op de buitenkant kloppen als de schoenen klemmen.

Een stukje er in lassen is absoluut niet te doen. De trommel vervormt of sheurt, de las scheurt etc. Gewoon een andere trommel er op. Als er alleen een stukje van de buitenste rand af is is dat niet zo erg.

Groetjes,

René.