Pagina 1 van 2
voorbereiding op verfen
Geplaatst: za 08 dec 2007 21:18
door Symen
Ik heb met veel aandacht het verhaal over het verfen gelezen. Hierover wat vragen. Ik wil de trekker gaan spuiten in het voorjaar ivm temperatuur. Kan ik nu al bij 10 graden gaan primeren? Zal roller of kwast bij de primer een minder glad resultaat geven? Welke zeep bedoel je na het ontvetten? Welk type plamuur kan je adviseren? Is waterproof schuurpapier voor de motorkap ook te fijn? Moeten de banden er ook af bij het stralen van de velgen?
Symen.
Geplaatst: zo 09 dec 2007 12:24
door fergie
Hello Symen,
Als zeep kun je gewoon autowas zeep gebruiken. Deze is namelijk ook zeer goed als lichte ontvetter bruikbaar.
primeren kan je met een kwast prima doen als je het dan na-rolt met een roller of als je na droging schuurt. De meeste primers trekken namelijk niet glad weg. Wat de temperatuur betreft, in princiepe is boven de 10ºC warm genoeg maar beter is warmer. Het belangrijkste is dat de te verven delen ook die temperatuur hebben. Als je dus een uurtje voor het verven een kachel aanzet wordt de ruimte wel warm maar de zware delen niet. Met een kachel werken heeft dus alleen zin als je die minimaal 24 uur vooraf aanzet. Zet dan ook de verf in de ruimte.
Waterproof (dus korrel 400 of fijner) wordt normaal alleen gebruikt om te schuren voor aflakken met blanke lak en om een nieuw gesproten object te "vlakken", dus de verf perfect glad te schuren, voordat het gepolijst en gepoetst wordt. Er wordt daarna dus geen verf meer aangebracht, heeft ook geen zin, dat hecht totaal niet.
Wat het stralen van velgen betreft, banden er af. Dan kan namelijk de binenkant ook gestraald worden, daar roest het namelijk ook al een jaartje of 50 en de roest schuurt vanzelf je binnenband kapot. Na het stralen vooral de boutgaten aan de velgen goed uitblazen, daar blijft altijd grit steken !.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 17 dec 2007 8:54
door steven
Beste collega's,
ook ik heb veel kunnen leren uit de faq over verven.Zou het echter niet mogelijk zijn om deze faq aan te vullen met voorbeelden van merken, types, kleurnummers, eventueel benodigde hoeveelheden, enz.? Ik heb mij overigens ook laten wijsmaken dat verven voor vrachtwagens veel goedkoper zijn dan autolakken. Alvast bedankt!
Geplaatst: ma 17 dec 2007 12:11
door fergie
Hello Steven,
Als je het stuk goed leest beveel ik aan industie-lak te gebruiken. Dit wordt gebruikt voor machines, heftrucks, trailers en vrachtwagen chassis etc.etc. Glimt niet te veel , is veel goedkoop en, minder giftig (één komponent verf) en enorm stoot en slijt vast voor een 1-component verf.
Wat merken en kleurnummers betreft, bijna alle leveranciers hebben een tabel welke kleur voor welke trekker te gebruiken. Gerrit heeft tevens de MF nummers op de site staan.
Hoeveel heden zijn ook afhankelijk van hoeveel lagen je er op zet en hoe dik. Goed dekkend is ca 2,5 liter voor de hele trekker incl. velgen en ongeveer 3/4 liter primer. Echter is het enorm afhankelijk van de methode en je eigen gevoel van wat voldoende is en je mooi vind cq. zelf tevreden mee bent.
Groeten,
René.
Geplaatst: wo 19 dec 2007 14:33
door Hendrik-Jan
René,
heb jij ervaring met Owatrol-olie als toevoeging in primer. Ik lees nogal wat positieve reacties op diverse sites van andere hobbyisten.
Aan de olie worden behoorlijke roestwerende eigenschappen toegeschreven.
Hendrik-Jan
Geplaatst: wo 19 dec 2007 19:03
door fergie
Hello Hendrik-Jan,
Neen, geen ervaringen mee. Is me wel eens links en rechts aanbevolen zanuit de auto wereld en vanuit de boten wereld. Daar wordt het overigens altijd ongemengd gebruikt. Ik zou ook NOOIT twee soorten/merken mengen, dat geeft zonder meer onvoorspelbare en meestal niet de gewenste resultaten.
Wat ik je wel kan melden is dat een goede ets primer en de industrie lak die ik gebruik op onze TED al zo'n 10 jaar zit en geen enkel teken van veroudering vertoond, zit nog steeds muurvast en er roest nergens wat.
Groetjes,
René.
Geplaatst: do 20 dec 2007 20:28
door Ype
Hallo,
Wat ook een hele goede optie is wat grondverf betreft is dat je bij een jachtschilder vraagt of hij eens wat aangemaakte epoxy primer over heeft. Misschien ken je ook wel iemand die in die in de jachtbouw werkt.
Meestal word dat in 80 liter "emmers" aangemaakt. Vaak is er dan nog wel een liter of 2 over. Dit kan geen 3 dagen meer staan. (ook niet in een afgetaped of afgedopt bakje)
Je hebt dan een zeer goede primer, die echt een reactie aangaat voor hechting aan het metaal, voor een zacht prijsje.
Wel om denken dat je er wel bijpassende verdunner bij haalt (als spuiten van toepassing is) en niet die van de bouwmarkt, want dan kan het mengseltje wel eens kaugom worden.
Gr. Ype
Geplaatst: zo 23 dec 2007 13:54
door Hendrik-Jan
Rene,
Ik haal uit je antwoorden dat je zelf liever industrielak gebruikt. Dit houdt in dat je niet de originele MF-verf gebruikt. Ik vermoed dat de kleur grijs dan ook anders zal zijn. Welk RAL-nr gebruik jij dan voor het "stoneleigh-grijs" ? Of past alleen het grijs van de TEF in een RAL kleur?
Als de foto's van gerestaureerde MF's 35 zie, gebruiken die vaak verschillende kleuren grijs.
De traktor is een keer geverfd geweest, behalve de bovenkant van de tank. daar heb ik de kleurwaaier van Wijzonol langs gehouden.Volgens mij komt RAL 7009 groen-grijs het meest in de buurt van de originele kleur.
Alvast bedankt
Hendrik-Jan
Geplaatst: zo 23 dec 2007 16:17
door fergie
Hello Hendrik-Jan,
Er zijn wat ontwikkelingen op dit vlak. Een engels team heeft in samenwerking met AGCO (huidige eigenaar van MF) de oorspronkelijke kleur grijs van de TE serie achterhaald. Deze wordt nu ook aangeboden als je verf besteld bij een willekeurige dealer.
Voor de MF kleuren, zijn allemaal gedeponeerde cq. beschermde kleuren. Omdat de RAL waaier maar zoveel kleuren heeft zal de kleur die MF gebruikt er altijd wel tussen twee in zitten. Verschillende verf leveranciers kennen wel enkele kleuren in hun pallet. Het toeval wil dat voor batle ship grey RAL7005 behoorlijk in de buurt zit. Ik heb echter nog niet een trekker in de nieuwe orginele kleur gezien, dus hoe exact dat is...
Op het moment is het zo dat het meeste grijze grut hier in RAL7005 is gesmeerd en dus zal het gaan opvallen als ik overstap op een andere kleur. Het voordeel van de industrie lak is voor mij dat ik het makkelijk kan halen in de plaats waar ik werk en het is vrij goedkoop en zeer duurzaam.
Groetjes,
René.
Geplaatst: ma 24 dec 2007 8:43
door Hendrik-Jan
Rene,
je geeft precies aan wat ik ook wil. Ik wil graag een duurzame lak. Dan zit je met industrielak goed. Ik gan binnenkort eens praten met een verfspecialist of die iets kan met de kleur die tussen twee Ralnummers in zit.
Wordt vervolgd
Hendrik-Jan
Geplaatst: wo 19 mar 2008 14:59
door Hendrik-Jan
Hallo,
In de voorgaande stukken en de FAQ over verven wordt gesproken over een etsprimer. Hecht die ook stukken die niet volledig kaal geschuurd zijn?
Kan etsprimer voor de hele tractor gebruikt worden? Plaatwerk is staal, waar is de motor en versnellingsbak van gemaakt? Gietijzer of iets anders?.
Voor zover ik weet moet de primer afgestemd zijn op de ondergrond. Voor staal dus een andere als voor gietijzer.
Groeten
Hendrik-Jan
Geplaatst: wo 19 mar 2008 19:12
door fergie
Hello HenrikJan,
Ets primer gaat een moleculaire verbinding met het materiaal, het "etst" zich vast. Dat werkt dus op vrijwel alles wat je met zuur kunt aanvreten. Dus gietstaal, aluminium, zink (gegalvaniseerde bouten en zo) en koper (brandstof leidingen) zijn geen probleem. De meeste verf soorten zijn ook niet zuur bestendig en dus werkt dat ook goed. Onze ervaringen ermee zijn zeer goed.
Groetjes,
René.
Geplaatst: vr 18 apr 2008 7:33
door Hendrik-Jan
Hallo,
Ik ben op zoek geweest naar een zaak voor primer, lak ed voor mijn 35. Via via kwam ik bij Polyester&Paintservice in Eindhoven uit.
Ze namen de tijd voor een goed advies over het hoe en wat van lakken. Ze kunnen nagenoeg alle kleuren zelf mengen, op basis van een monster of op nummer.
Wat ze me ook duidelijk maakten is dat industrielak en autolak niet in kwaliteit verschillen maar wel in prijs 25 tegen 80 euro per liter
het bedrijf zit op de Hurksestraat 2 in Eindhoven Tel 040 2910105 het bedrijfje beschikt ook over een eigen spuiterij.
http://www.polyester-paint.nl/
Groeten
Hendrik-Jan
Re: voorbereiding op verfen
Geplaatst: di 29 jul 2008 22:52
door Ben Boersema
hallo,
Voor degenen die in het noorden van het land wonen: ik heb bij de plaatselijke schilder verf laten mengen in de kleur lichtgrijs voor ijn TEF uit 1954, deze is niet van het origineel te onderscheiden.
Het heeft hem een aantal uurtjes werk gekost, maar het resultaat is er ook naar.
De verf is geleverd in een industriekwaliteit hoogglans.
Dus als er nog iemand verf zoekt in deze kleur: Afman schilders in Zuidhorn.
groeten,
Ben Boersema
Re: voorbereiding op verfen
Geplaatst: di 29 jul 2008 23:18
door Hobby boer Bart
moi
toen ik m'n goudbuik kocht een poosje geleden heb ik gewoon verf besteld bij mechanisatie bedrijf niestijl in finsterwolde in de prov groningen (mf dealer). was de orginele kleur grijs . ook de orginele goudkleur (koperkleur) voor de goudbuik heb ik geleverd gekregen. het zit nog steeds in blik want ik ben er nog niet aan toegekomen om hem te spuiten. het is nog te leveren dus al is het al wel een poosje geleden.
gr hobby boer bart